Στην Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής για το Κλίμα (12–14 Σεπτεμβρίου 2018) στο Σαν Φρανσίσκο, το BMW Group και η PG&E παρουσίασαν τα αποτελέσματα του ChargeForward, υποστηρίζοντας τη μεγιστοποίηση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Τα κύρια ευρήματα συνοψίζονται στα εξής:
- Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να συμβάλλουν στη σταθεροποίηση του δημόσιου δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και να μεγιστοποιήσουν την αναλογία των ανανεώσιμων πηγών.
- Οι οδηγοί είναι πρόθυμοι να αλλάξουν τις προσωπικές τους συνήθειες φόρτισης προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με τις ανανεώσιμες πηγές, με παρότρυνση μέσω κατάλληλων μηνυμάτων και κινήτρων.
- Οι εταιρίες ενέργειας μπορούν να ενισχύσουν τη φόρτιση κατά τη διάρκεια της ημέρας με ανανεώσιμες πηγές υποστηρίζοντας την προσθήκη σταθμών φόρτισης.
- Η ανταλλαγή δεδομένων με άλλους οδηγούς ενθαρρύνει πολλούς συμμετέχοντες.
- Προγράμματα όπως το ChargeForward βοηθούν τους πελάτες να κατανοήσουν πώς λειτουργεί το ηλεκτρικό δίκτυο, ώστε να αποκτήσουν σωστή παιδεία στην κατανάλωση ενέργειας.
H ουσία είναι ότι οι ιδιοκτήτες όλων των ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων μπορούν να αξιοποιούν τις μπαταρίες υψηλής τάσης σαν ένα ευέλικτο ενεργειακό απόθεμα που δημιουργείται από ανανεώσιμες πηγές. Ταυτόχρονα, μπορούν να επιβραβεύονται με bonus όταν φορτίζουν τα οχήματά τους την πιο κατάλληλη ώρα της ημέρας (και επομένως να μεγιστοποιούν την αναλογία ηλιακής ενέργειας που χρησιμοποιούν) είτε βρίσκονται στο σπίτι, είτε χρησιμοποιούν ένα δημόσιο σταθμό φόρτισης.
Το ChargeForward ενισχύει τη σχέση μιας ηλεκτροκίνησης ουδέτερης σε εκπομπές CO2 με την αποδοτική, φιλική προς το περιβάλλον παροχή ηλεκτρικής ενέργειας. Το καινοτόμο project που λανσαρίστηκε από την BMW i και την πάροχο ενέργειας Pacific Gas & Electric (PG&E) στο Bay Area του Σαν Φρανσίσκο (Καλιφόρνια) «τρέχει» από το 2015. Αυτή τη στιγμή, 350 ιδιοκτήτες ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων BMW και Mini που έχουν σύμβαση προμήθειας PG&E συμμετέχουν στην πρωτοποριακή δοκιμή.
Το πιλοτικό πρόγραμμα ChargeForward στην Καλιφόρνια επιταχύνει τις εξελίξεις ώστε η ηλεκτροκίνηση να συμβάλλει στην αυξημένη χρήση «πράσινης» ενέργειας. Το project γεφυρώνει το κενό μεταξύ ηλεκτρικών οχημάτων και δημόσιου δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας με μία τεχνολογία που έχει τη δυνατότητα να απαλλάξει την ηλεκτροκίνηση από τους ρύπους, όχι μόνο τοπικά αλλά σε ευρεία κλίμακα. Κύρια χαρακτηριστικά είναι οι καθημερινές προβλέψεις από παρόχους ενέργειας σχετικά με το πότε και πόση ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές θα διατίθεται στο ηλεκτρικό δίκτυο. Οι απαιτήσεις και προτιμήσεις των πελατών αναφορικά με τους χρόνους χρήσης του οχήματος και τα διαστήματα στάθμευσης λαμβάνονται επίσης υπόψη.
Όταν λανσαρίστηκε το ChargeForward project το 2015, περίπου 100 οδηγοί i3 κατέβασαν την εφαρμογή ChargeForward η οποία επέτρεπε ευέλικτη φόρτιση του οχήματος από το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό σήμαινε ότι η διαδικασία φόρτισης μπορούσε να διακόπτεται όταν το δίκτυο αντιμετώπιζε υψηλή ζήτηση και να ξεκινά εκ νέου, όταν περιοριζόταν η αιχμή της ζήτησης. Οι οδηγοί ενημερώνονταν για τις διακοπές φόρτισης μέσω ενός μηνύματος στο κινητό τους.
Καθώς ένας πελάτης σπάνια χρειάζεται να χρησιμοποιεί ολόκληρο το χρόνο που το όχημά του είναι παρκαρισμένο για φόρτιση, σε πολλές περιπτώσεις θα μπορούσε να επωφελείται από περιόδους που η ηλεκτρική ενέργεια προσφερόταν με μικρότερο κόστος. Αυτό ήταν επίσης ένας εύκολος τρόπος για την εταιρία ενέργειας να αποφεύγει την υπερφόρτωση του δικτύου και να εξασφαλίζει σταθερή και επομένως αποδοτική παροχή.
Από το 2017, τα αποτελέσματα της δεύτερης φάσης του project έχουν δείξει πώς μία ευέλικτη στρατηγική φόρτισης μπορεί να συμβάλλει όχι μόνο στη σταθεροποίηση της παροχής του δικτύου αλλά και να αυξήσει την αναλογία «πράσινης» ενέργειας που προσφέρεται για ηλεκτροκίνηση. Την Ημέρα της Γης, νωρίτερα μέσα στη χρονιά, η προσεκτική διαχείριση της φόρτισης στην ηλιόλουστη Καλιφόρνια επέτρεψε μεγαλύτερη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας παραγόμενης από ανανεώσιμες πηγές. Περίπου 350 οδηγοί οχημάτων BMW i που συμμετείχαν στο ChargeForward παροτρύνθηκαν να φορτίσουν τις μπαταρίες των οχημάτων τους κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Με αυτό τον τρόπο, έγινε μία κατάταξη των περιόδων ανάλογα με το πότε η ηλιακή ενέργεια ήταν διαθέσιμη σε μεγάλες ποσότητες. Αυτό σήμαινε ότι περίπου το 56% της ενέργειας που τροφοδοτούσαν στα οχήματά τους στο διάστημα των δοκιμών μπορούσε να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές και πάνω από τα μισά χιλιόμετρα που είχαν διανύσει οι συμμετέχοντες στο project με τα i3 ήταν πλήρως απαλλαγμένα από εκπομπές CO2. Συγκριτικά αναφέρουμε ότι το μέσο ποσοστό ανανεώσιμης ενέργειας για τις ΗΠΑ ήταν μόλις 22%.
Νίκος Τσάδαρης