Το Honda Civic είναι το πρώτο μοντέλο της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, που μπορούσε να σταθεί δίπλα σε κάποια ευρωπαϊκά μοντέλα, όταν πρωτοεμφανίστηκε, 45 χρόνια πριν.
Σήμερα έχουμε να κάνουμε με την 10η γενιά του μοντέλου (το πιο γνωστό ιαπωνικό παγκοσμίως μαζί με το Toyota Corolla), που παρουσιάσαμε εκτενώς πριν λίγους μήνες και ήδη είναι το 4ο πιο καλοπουλημένο μοντέλο στον κόσμο.
Αιρετικό αισθητικά, με ιδιαίτερα άκαμπτο αμάξωμα, μικρούς προβόλους και εξαιρετική αεροδυναμική, το φρέσκο 5θυρο Civic hatchback (κατασκευάζεται στην Μεγάλη Βρετανία) απευθύνεται στα εκατομμύρια χρηστών που το έχουν δοκιμάσει στο παρελθόν και δεν το αλλάζουν.
Η νέα φαρδύτερα και μακρύτερη πλατφόρμα δημιουργεί ένα ευρύχωρο εσωτερικό, το οποίο χαρακτηρίζεται από μία απλή δομή, χωρίς περιττά στοιχεία, νέες τεχνολογίες, εξαιρετική ποιότητα και υλικά υψηλών προδιαγραφών. Η χαμηλωμένη θέση των καθισμάτων αποτελεί μία σημαντική αλλαγή σε σχέση με την ένατη γενιά του μοντέλου.
Ο οδηγός έχει καλύτερη αίσθηση επαφής με το όχημα, που επιτείνεται από τη βελτιωμένη ορατότητα στο εμπρός τμήμα. Το νέο Civic είναι ένα όχημα που συνδυάζει μεγάλους χώρους επιβατών και αποσκευών με πρακτική χρηστικότητα. Η δεύτερη γενιά του συστήματος ενημέρωσης/ψυχαγωγίας και συνδεσιμότητας της Honda περιλαμβάνει ενσωμάτωση των εφαρμογών Apple CarPlay και Android Auto.
Επιπλέον, η σειρά τεχνολογιών προηγμένης ασφάλειας & υποστήριξης οδηγού Honda Sensing που διατίθεται με όλες τις εκδόσεις, διασφαλίζει ότι το αυτοκίνητο είναι από τα ασφαλέστερα στην κατηγορία του.
Μετά την πρώτη παρουσίαση του μοντέλου, οδηγήσαμε για πολλά χιλιόμετρα, τόσο την έκδοση με τον 3κύλινδρο 1000άρη κινητήρα των 130 ίππων (με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο), όσο και αυτό με τον δυνατό (183 ίππους) κινητήρα βενζίνης των 1500 κ.εκ, με το 7άρι αυτόματο κιβώτιο (με δυο χαρτογραφήσεις, drive & sport).
Από αυτή μας την εμπειρία, είναι αλήθεια ότι σχεδόν «ερωτευτήκαμε» την έκδοση με τον 1000άρη βενζινοκινητήρα, που κινεί αξιοπρεπώς και βάλε τ0 βάρους 1300+ κιλών αμάξωμα με μέση κατανάλωση 7,3 λίτρων/100 χλμ. (εδώ παίζει τον ρόλο του και το σύστημα start/stop). Με εξαιρετική ροπή από τις 1200 στροφές, το 3κύλινδρο σύνολο στροφάρει εύκολα μέχρι τον κόφτη και δίνει στο οικογενειακό όχημα σβελτάδα και ευελιξία. Την ίδια στιγμή η αίσθηση του τιμονιού και η ακρίβεια του μοχλού αλλαγής ταχυτήτων, είναι σημεία αναφοράς για την κατηγορία και όχι μόνο.
Αυτό όμως που ξαφνιάζει ευχάριστα, είναι η οδική συμπεριφορά. Το 1000άρι Civic 10ης γενιάς, συμπεριφέρεται σαν καρτ! Άμεσο, ακριβές, ουδέτερο στο στρίψιμο και σε όλες τις περιπτώσεις (ακόμα και στο χώμα) ένα κομμάτι, δίνει την εικόνα μιας απόλυτα πετυχημένης συνταγής.
Από την πλευρά της η δυνατή έκδοση των 183 ίππων (χωρίς start/stop), είναι μεν γρήγορη, πολύ γρήγορη, αλλά όχι τόσο ισορροπημένη σε οδική συμπεριφορά. Στην πίεση, το μεγάλο αμάξωμα τείνει να υποστρέψει, αλλά επεμβαίνουν τα ηλεκτρονικά συστήματα και δεν το αφήνουν.
Με μέση κατανάλωση 7,7 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, με σαφώς πιο δυνατά φώτα από το 1000άρι, πολύ δυνατά φρένα (χωρίς αυτό να σημαίνει πως το 1000άρι υστερεί) και διπλή μπούκα εξάτμισης στο κέντρο του διαχύτη πίσω, το Civic των 1500 κ.εκ. θεωρούμε ότι είναι μια πιο σπορτίφ παρά οικογενειακή επιλογή, χωρίς όμως η οδική συμπεριφορά να το υποστηρίζει.
Ο λόγος της διαφοράς αυτής, είναι –κατά τους έλληνες τεχνικούς- το ότι, ο 1000άρης κινητήρας, πιο ελαφρύς και τοποθετημένος πιο πίσω από τον εμπρός άξονα (σε σχέση με τον 1500άρη), συντελεί σε ένα πιο ομοιογενές και ισορροπημένο σύνολο, που μεταφράζεται σε υποδειγματική οδική συμπεριφορά.
Κατά τα λοιπά, το ευρύχωρο και καλοφτιαγμένο εσωτερικό, χωρά άνετα 5 επιβάτες, έχει πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα και καλή εργονομία με εξαίρεση την κάπως δύσκολη στην χρήση της (χρειάζεται εξοικείωση) κεντρική οθόνη πληροφοριών, ενώ δεν έχει (και στις δυο περιπτώσεις) ρεζέρβα αλλά μόνο κιτ επισκευής ελαστικού (και ο θεός βοηθός…).
Στα μείον και η περιορισμένη ορατότητα του οδηγού προς τα πίσω (ας όψεται η αεροδυναμική), αλλά και το χαμηλό αμάξωμα που συχνά πυκνά, αν δεν προσέχεις, έρχεται σε επαφή με τα εξογκώματα των δρόμων.
Πάντως οι άνθρωποι της αντιπροσωπείας μας διαβεβαίωσαν ότι, οι περισσότεροι καταναλωτές προτιμούν το 1500, ενώ υπάρχει δυσκολία παράδοσης της έκδοσης hatchback, καθώς η παραγωγή του εργοστασίου της Αγγλίας είναι ήδη προπουλημένη.
Πιο πρόσφατη εμπειρία από το σύγχρονο Civic, η οδήγηση για μερικά χιλιόμετρα εντός Αττικής, της νέας έκδοσης πετρελαιοκινητήρα κινητήρα 1.600 κ.εκ. (1.6i-DTEC) που έλειπε από το μοντέλο και ήρθε να συμπληρώσει την γκάμα.
Ο τετρακύλινδρος i-DTEC diesel 1.597cc αποδίδει μέγιστη ισχύ 120 ίππων στις 4.000 rpm και μέγιστη ροπή 300Nm στις 2.000 rpm, επιταχύνοντας το Civic από στάση στα 100 χλμ/ώρα σε 10,5 δεύτερα. Οι εκπομπές CO2 (σύμφωνα με τα νέα πρότυπα δοκιμών NEDC *) ξεκινούν από 91 γρ/χλμ (Sedan) και 93 γρ/χλμ (Hatchback), σε συνδυασμό με το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Οι τιμές κατανάλωσης μικτού κύκλου σύμφωνα με τις νέες συνθήκες δοκιμών είναι 3,4λτ/100 χλμ (Sedan) και 3,5λτ/100 χλμ (Hatchback).
Όσον αφορά την δοκιμή μας, η μέση κατανάλωση ήταν στα 5,7 λτ/100 χλμ., απόκλιση που κρίνεται λογική αν σκεφτούμε πως οι μετρήσεις του κατασκευαστή γίνονται με ιδανικές συνθήκες.
Οι βελτιώσεις στον 1.6 diesel περιλαμβάνουν μείωση τριβών στους κυλίνδρους, πιο αποδοτική μετατροπή των οξειδίων του αζώτου NOx, και περαιτέρω αναβάθμιση της οδηγησιμότητας. Οι μηχανικοί έχουν εφαρμόσει νέες διαδικασίες παραγωγής, με πρωτοποριακά υλικά και εξαρτήματα επόμενης γενιάς για να δημιουργήσουν έναν πλήρως ανανεωμένο κινητήρα, ενώ κύριος στόχος τους ήταν να μειώσουν τη μηχανική τριβή του diesel σε επίπεδα βενζινοκινητήρα.
Ο κινητήρας αυτός χρησιμοποιεί ένα ηλεκτρομαγνητικό σύστημα μπεκ καυσίμου που μπορεί να λειτουργεί σε υψηλή πίεση 1800bar. Όσο υψηλότερη είναι η πίεση τόσο μεγαλύτερη η ταχύτητα ψεκασμού, ενώ το σπρέι αναμιγνύεται καλύτερα με τον αέρα στο θάλαμο καύσης. Αυτό μεταφράζεται σε καθαρότερη και αποδοτικότερη καύση για την επίτευξη χαμηλότερων εκπομπών ρύπων και κατανάλωσης.
Συνολικά, ο νέος 1.6 i-DTEC είναι ένας από τους πρώτους κινητήρες που δοκιμάζονται επίσημα μέσω της διαδικασίας Real Driving Emission (RDE) για τον έλεγχο των εκπομπών NOx και σωματιδίων.
Οι δοκιμές Real Driving Emission (RDE) μετράνε ρύπους όπως τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) στο δρόμο. Οι δοκιμές RDE τρέχουν παράλληλα με εργαστηριακούς κύκλους δοκιμών όπως οι NEDC και WLTP προκειμένου να εξασφαλίζονται χαμηλά επίπεδα ρύπων από τα οχήματα στο δρόμο σε όλη την Ευρώπη.
Ο νέος κινητήρας συνδυάζεται με το ανανεωμένο 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, που έχει αναβαθμισμένα συγχρονιζέ. Επίσης, η τριβή κατά την αλλαγή σχέσεων έχει μειωθεί κατά 40% συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά Civic και είναι τώρα από τα καλύτερα στην κατηγορία.
Ένας μηχανισμός όπισθεν με ελικοειδή γρανάζια μόνιμης εμπλοκής μειώνει σημαντικά το θόρυβο και το βολάν διπλής μάζας και βελτιώνει περαιτέρω τα χαρακτηριστικά θορύβων, κραδασμών και τριγμών (NVH).
Πέραν αυτού, ένα αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων θα προστεθεί στις επιλογές του Civic από τον Σεπτέμβριο του 2018.
Επιπλέον το σύστημα Sensing προσφέρεται πλέον σε όλες τις εκδόσεις του μοντέλου, ενώ οι βελτιώσεις σε τομείς της ασφάλειας που έκαναν πρόσφατα οι τεχνικοί της μάρκας, έδωσαν στο Civic και το πέμπτο αστέρι στις δοκιμές του Euro NCAP.
Οδηγικά, το Civic με τον νέο πετρελαιοκινητήρα, είναι αυτό που ταιριάζει στον μέσο οικογενειάρχη που διανύει πολλά χιλιόμετρα ανά έτος. Σχεδόν αθόρυβο, με ροπή από χαμηλά, χωρίς εξάρσεις του κινητήρα και με χαμηλή κατανάλωση, είναι αυτό που λέμε «αυτοκίνητο ζωής» και προβάλει σαν μια από τις πλέον «τίμιες» αγορές της κατηγορίας.
Με οδική συμπεριφορά που ταιριάζει περισσότερο στην έκδοση των 1500 κ.εκ. βενζίνης που προαναφέραμε, θα πωλείται σε 7 διαφορετικά χρώματα και δυο εκδόσεις εξοπλισμού Comfort με Navi (22.120 ευρώ) & Elegance (25.250 ευρώ). Οι τιμές αυτές γίνονται ακόμα καλύτερες αν συνυπολογίσουμε την 5ετή εγγύηση και Οδική Βοήθεια που συνοδεύει την αγορά.
Υπέρ
Ακαμψία αμαξώματος
Αεροδυναμική
Ποιότητα κατασκευής
Χώροι
Σύγχρονοι κινητήρες
Θέση οδήγησης
Οδική συμπεριφορά
Εξοπλισμός
Τιμή
Κατά
Ακραία σχεδίαση
Ορατότητα προς τα πίσω
Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά (1.6 i-DTEC)
Κινητήρας: 4κύλινδρος, υπερτροφοδοτούμενος, 16βάλβιδος, 1.600 κ.εκ.
Ισχύς: 120 ίπποι/4000 σαλ
Ροπή: 300Nm/2000 σαλ
Μετάδοση κίνησης: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
0-100: 10΄΄
Τελική ταχύτητα: 201 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (μέση δοκιμής): 5,7 λτ/100 χλμ.
Διαστάσεις: 4518Χ1799Χ1434 χλστ
Μεταξόνιο: 2697 χλστ
Βάρος (ανάλογα την έκδοση): 1340-1407 κιλά
Χώρος αποσκευών: 478-1267 λίτρα
Ρεζερβουάρ: 46 λίτρα
Νίκος Τσάδαρης