Ο άνθρωπος που έχει συνδέσει άμεσα το όνομά του με την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία, ο μακροβιότερος CEO στην βιομηχανία αυτοκινήτων, ο 66χρονος Ιταλός Σέρτζιο Μαρκιόνε, αποχώρησε ξαφνικά από το προσκήνιο (CEO του FCA group) την Παρασκευή, μετά από προβλήματα υγείας που προέκυψαν σαν επακόλουθο μιας εγχείρησης στον ώμο.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις της εταιρείας, αλλά και του Προέδρου της, Τζον Έλκαν (εγγονού του εμβληματικού Τζιάνι Ανιέλι), το σοβαρό πρόβλημα υγείας του κ. Μαρκιόνε επιδεινώθηκε μετά από πρόσφατη εγχείρηση και έτσι κρίθηκε επιβεβλημένη η αντικατάσταση του από την θέση του CEO του ομίλου FCA (Fiat-Chrysler), που είχε ο ίδιος προ ετών δημιουργήσει, σώζοντας και τις δυο εταιρίες από την χρεοκοπία.
Την θέση του Μαρκιόνε στην κορυφή της πυραμίδας της FCA, αναλαμβάνει ο 54χρονος Μάικ Μάνλεϊ, που ξεκίνησε την πορεία του στον κλάδο του αυτοκινήτου το 2000 στη Daimler, ενώ από το 2009 είναι επικεφαλής της Jeep. Ο Μάνλεϊ ήταν και ο βασικός υποψήφιος για την θέση του Μαρκιόνε, στα τέλη του επόμενου έτους, όπου είχε οριοθετηθεί η αποχώρησή του.
Αντίθετα ο κ. Μαρκιόνε σκόπευε να παραμείνει Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ferrari μέχρι και το 2021, αλλά η απότομη αποχώρησή του, δρομολόγησε τις εξελίξεις και στην θρυλική μάρκα. Έτσι η Ferrari πλέον θα έχει Πρόεδρο τον Τζον Έλκαν και Διευθύνοντα Σύμβουλο τον Λούις Καμιλέρι (πρώην Πρόεδρος της Philip Morris).
Ο Μαρκιόνε, ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα πρόσωπα για τους οπαδούς της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, γιος ενός καραμπινιέρου και μιας Κροάτισας, γεννήθηκε πριν 66 χρόνια γεννήθηκε στο Chieti, στην περιοχή Abruzzo της Ιταλίας, αλλά από τα 14 του μετακόμισε στο Τορόντο του Καναδά, όπου και σπούδασε οικονομικά και εργάστηκε σε πολλά πόστα και εταιρείες έως και το 2004, όταν και ανέλαβε την αρχηγία της Fiat.
Μέσα σε λίγα χρόνια, χωρίς ποτέ να φορέσει γραβάτα, εργαζόμενος σκληρά και πίνοντας μια …θάλασσα espresso, κατάφερε να δημιουργήσει την έβδομη σε μέγεθος αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, με καθαρούς ισολογισμούς.
Στον Μαρκιόνε πιστώνεται η διάσωση της Chrysler κατά τη διάρκεια της κρίσης το 2011, η –στη συνέχεια- συγχώνευσή της με τη Fiat για την δημιουργία της FCA (Fiat Chrysler Automobiles) και η μεταφορά της έδρας εκτός Ιταλίας, στο Λονδίνο. Ο ίδιος επίσης ξεχώρισε την Ferrari και «έθαψε» την ιστορική Lancia, ενώ τα τελευταία 3 χρόνια έδωσε «φιλι ζωής» στην Alfa Romeo με τις Stelvio & Giulia.
Ο ίδιος, όταν πριν ένα μήνα ανακοίνωσε το επόμενο 5ετές πλάνο της εταιρίας, δεν αναφέρθηκε σχεδόν καθόλου στην Fiat, ενώ αντίθετα έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στην Jeep, ενισχύοντας περισσότερο την κριτική όσων τον χρέωναν με δυσπιστία για την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία.
Η συνέχεια θα διευκρινιστεί μετά την συνεδρίαση του ΔΣ της εταιρίας, το οποίο αναμένεται να επικυρώσει τις πρόσφατες αλλαγές, ενώ σε λίγους μήνες, μάλλον και ο Τζον Έλκαν θα αποχωρήσει από την Προεδρία της Ferrari, προτείνοντας κάποιον άλλο από τα μέλη του ΔΣ.
Νίκος Τσάδαρης