Σημαντικές αλλαγές θα φέρει ο νέος ΚΟΚ που κατατέθηκε στη Βουλή και αφορά τις παραβάσεις. Ειδικότερα, προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα σε όσους οδηγούς επιδεικνύουν επικίνδυνη οδηγική συμπεριφορά, ενώ σε μια σειρά περιπτώσεων προβλέπεται ακόμη και αφαίρεση των πινακίδων αλλά και της άδειας κυκλοφορίας. Πρέπει να τονιστεί ότι εν ώρα οδήγησης, η χρήση κινητού τηλεφώνου επιτρέπεται μόνον όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση ή όταν χρησιμοποιείται το κινητό τηλέφωνο με ασύρματο Bluetooth, ενώ η χρήση ακουστικών (hands free) απαγορεύεται. Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση επιτρέπεται μόνον όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση ή όταν, σύμφωνα με το newsbeast, χρησιμοποιείται με ακουστικό ασύρματης επικοινωνίας bluetooth. Σύμφωνα, με τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο που κατέθεσε το υπουργείο Μεταφορών, οι παραβάτες θα τιμωρούνται πιο αυστηρά απ’ ό,τι μέχρι σήμερα, μέχρι και στο τριπλάσιο του αρχικού ποσού με βάση εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Με τον νέο ΚΟΚ οι παραβάσεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:
- Χαμηλής επικινδυνότητας
- Μεσαίας επικινδυνότητας
- Υψηλής επικινδυνότητας
Τα πρόστιμα θα είναι ως 100 ευρώ για την πρώτη κατηγορία, από 101 ως 300 ευρώ για τη δεύτερη κατηγορία και ως 600 ευρώ για τις υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις. Παράλληλα οι παραβάσεις χωρίζονται σε «υψηλής συχνότητας» και «αντικοινωνικής συμπεριφοράς».
Ταυτόχρονα την άδεια οδήγησης και τις πινακίδες του οχήματος θα χάνουν για 60 ημέρες οι οδηγοί που:
- Χρησιμοποιούν κινητό χωρίς τα ακουστικά ή στην ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση
- Παρκάρουν σε θέσεις ή διαβάσεις ΑμεΑ
- Χρησιμοποιούν την ΛΕΑ
- Δεν φορούν ζώνη ή κράνος
- Δεν ασφαλίζουν τα παιδιά σε ειδικά καθίσματα ή με τη ζώνη
- Πετάνε τσιγάρο ή αντικείμενα που μπορεί να προκαλέσουν πυρκαγιά
Σημαντικός αριθμός ερευνών έχει δείξει ότι η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης προκαλεί απόσπαση της προσοχής και αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο ατυχήματος. Οι οδηγοί που χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο σύμφωνα με την ΕΕΤΤ:
- δεν έχουν καλή αντίληψη του τι συμβαίνει στο δρόμο
- δεν προσέχουν τις πινακίδες
- δεν διατηρούν την κατάλληλη θέση στη λωρίδα κυκλοφορίας και σταθερή ταχύτητα
- είναι πιθανό να μην διατηρούν την απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα
- δεν έχουν καλά αντανακλαστικά
- αισθάνονται περισσότερο άγχος
- Επίσης, οι έρευνες έχουν καταδείξει ότι είναι τέσσερις φορές πιθανότερο οι οδηγοί αυτοί να προκαλέσουν ατύχημα.
Σε περίπτωση που η συνομιλία στο κινητό τηλέφωνο με bluetooth ή με ανοικτή ακρόαση κρίνεται απαραίτητη κατά τη διάρκεια της οδήγησης – κυρίως για επαγγελματίες οδηγούς ή σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης- τότε:
- Πρέπει να είναι σίγουρο ότι το bluetooth του κινητού τηλεφώνου ενεργοποιείται πριν ξεκινήσει η οδήγηση
- Η συνομιλία πρέπει να είναι σύντομη. Καλό είναι να αποφεύγονται οι πολύπλοκες και συναισθηματικά φορτισμένες συνομιλίες
- Πρέπει να ενημερωθεί ο συνομιλητής ότι ο χρήστης κινητού οδηγεί
- Η σύνταξη γραπτών μηνυμάτων απαγορεύεται κατά τη διάρκεια της οδήγησης
- Να τερματίζεται η συνομιλία, αμέσως μόλις γίνει αντιληπτή η απόσπαση της προσοχής από την οδήγηση