Τα περισσότερα συστήματα υποστήριξης οδηγού σήμερα εστιάζουν στις συνθήκες κυκλοφορίας εκτός αστικών περιοχών. Ωστόσο, η οδήγηση στην πόλη αποτελεί ακόμα μεγαλύτερη πρόσκληση για τους σύγχρονους οδηγούς. Συμβαίνουν τόσα πολλά ταυτόχρονα και πρέπει να είσαι σε συνεχή επιφυλακή για αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία, δικυκλιστές και πεζούς. Στην αύξηση της οδικής ασφάλειας σε ένα τόσο περίπλοκο περιβάλλον στοχεύουν αρκετά συστήματα υποστήριξης που εξελίσσει τώρα η Opel, τα οποία μπορούν να προειδοποιούν τον οδηγό ή να αναλαμβάνουν στιγμιαία τον έλεγχο του οχήματος.
Η Opel δουλεύει πάνω σε καινοτόμα συστήματα υποστήριξης οδηγού στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος UR:BAN (συστήματα υποστήριξης φιλικά προς το χρήστη και διαχείρισης δικτύου). Σκοπός του προγράμματος – μερικώς χρηματοδοτούμενου από τη Γερμανική κυβέρνηση – είναι να προσφέρει στους οδηγούς προληπτική υποστήριξη, εξατομικευμένη και προσαρμοσμένη σε αστικές συνθήκες οδήγησης. Τριάντα ένας εταίροι από τη βιομηχανία αυτοκινήτου, την τεχνολογία ηλεκτρονικών και τις εταιρίες λογισμικού, σε συνεργασία με ερευνητικά ινστιτούτα και τοπικές αρχές εξελίσσουν ευφυή συστήματα υποστήριξης και συνεργαζόμενης διαχείρισης της κυκλοφορίας.
Ασφαλέστερη οδήγηση στην πόλη
Κυρίως σε συνθήκες πόλης, πολύ συχνά οι οδηγοί δεν αντιδρούν έγκαιρα, καθώς αυτοκίνητα «ξεφυτρώνουν» απροσδόκητα από χώρους στάθμευσης, παιδιά κρυμμένα πίσω από παρκαρισμένα οχήματα τρέχουν ξαφνικά στο δρόμο. Η Opel έχει δημιουργήσει ένα πειραματικό Insignia το οποίο όχι μόνο προειδοποιεί τον οδηγό για τέτοιους κινδύνους αλλά μπορεί και να αποτρέψει συγκρούσεις με οχήματα και πεζούς με αυτόματη παρέμβαση στο τιμόνι και τα φρένα.
Το αυτοκίνητο εφοδιάζεται με προηγμένη κάμερα και ραντάρ, και τροποποιημένα συστήματα πέδησης και διεύθυνσης, που μπορούν να παρέμβουν στον έλεγχο.
Ένα ακόμα πειραματικό Opel δείχνει πώς τα συστήματα υποστήριξης οδηγού μπορούν να εξελιχθούν ακόμα περισσότερο με μελέτη του οδηγικού στυλ. Χρησιμοποιώντας δεδομένα του οχήματος, μία εμπρός κάμερα και μία κάμερα παρακολούθησης της κεφαλής του οδηγού, ένας ειδικός αλγόριθμος αναλύει σχέδια του οδηγικού στυλ για να προβλέψει έγκαιρα, για παράδειγμα, εάν ο οδηγός σκοπεύει να αλλάξει λωρίδα ή όχι. Τέτοιες αναβαθμίσεις θα βελτιστοποιήσουν την απόδοση συστημάτων υποστήριξης οδηγού όπως η προειδοποίηση πλαϊνού τυφλού σημείου αποτρέποντας περιττές προειδοποιήσεις και εκνευρισμό και βοηθώντας μελλοντικά στην αποδοχή χαρακτηριστικών ενεργητικής ασφάλειας.
Αυτοκίνητα και υποδομή παράγουν κυκλοφοριακές υποδείξεις που στέλνονται μέσω Wi-Fi
Εκτός από την αποφυγή συγκρούσεων, η Opel δουλεύει πάνω στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών πόλεων προς όφελος των κατοίκων, των οδηγών και του κλίματος, ενώ κατασκεύασε ένα πειραματικό όχημα βασισμένο στο Insignia Sports Tourer το οποίο δείχνει πώς οι πληροφορίες που αποστέλλονται μέσω Wi-Fi από την υποδομή διαχείρισης της κυκλοφορίας και άλλα οχήματα μπορούν να καθοδηγήσουν τον οδηγό πριν από τις διασταυρώσεις. Οι υποδείξεις θα βοηθούν το οδηγό να φτάνει στη διασταύρωση ομαλά, με ασφάλεια, χωρίς να σπαταλά καύσιμο και κατά προτίμηση χωρίς να σταματά. Αυτές εμφανίζονται μέσω μιας προηγμένης διεπαφής ανθρώπου – μηχανής – Man-Machine-Interface (MMI) χρησιμοποιώντας το Driver Info Center στον πίνακα οργάνων, ενώ δευτερεύουσες πληροφορίες εμφανίζονται στην κεντρική κονσόλα.
Για να βελτιώσει την οδήγηση σε περιβάλλον πόλης, η γερμανική εταιρία βασίζεται στην πολυετή εμπειρία της στις επικοινωνίες car-to-X και στην έρευνα πάνω στην αυτοματοποιημένη οδήγηση. Αλλά παρά τη ραγδαία πρόοδο που παρατηρείται στα συστήματα υποστήριξης και την αυτόνομη οδήγηση, η εταιρία παραμένει προσηλωμένη στο στόχο της να προσφέρει μία οδηγική εμπειρία γεμάτη απόλαυση, καθώς πιστεύει ότι, η οδήγηση γίνεται απολαυστική όταν δεν είναι βαρετή ούτε υπερβολικά απαιτητική και σε αυτό ακριβώς στοχεύουν τα συστήματα υποστήριξης οδηγού.
Νίκος Τσάδαρης