Τριάντα χρόνια μετά την απόσυρση και την εκτόξευση της αγοράς αυτοκινήτου στην χώρα μας, ο στόλος κάθε είδους οχήματος γερνάει επικίνδυνα. Αρκεί να σημειώσουμε ότι για κάθε τρία καινούρια αυτοκίνητα που μπαίνουν στην κυκλοφορία, μόνο ένα αποσύρεται, ενώ κάθε χρόνο πωλούνται στην χώρα μας πάνω από 80.000 μεταχειρισμένα οχήματα πολλά των οποίων είναι σε κατάσταση …απόσυρσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η Ελλάδα κατέχει τα πρωτεία της ΕΕ στις ηλικίες φορτηγών και λεωφορείων με μέσους όρους 21,4 και 19,4 χρόνια αντίστοιχα, την ώρα που οι Ευρωπαϊκοί μέσοι όροι είναι 14,1 για τα φορτηγά και 12,8 για τα λεωφορεία.
Την ίδια στιγμή, η μέση ηλικία του στόλου των επιβατικών οχημάτων βρίσκεται στα 16,6 έτη, τιμή που υπολείπεται μόνο αυτών της Ρουμανίας της Λιθουανίας (17), Ρουμανίας (16,9) και Εσθονίας (16,7). Στην άλλη άκρη βρίσκονται το Λουξεμβούργο με 6,7 έτη και η Αυστρία με 8,5 έτη μέσου όρου ηλικίας επιβατικών, ενώ χώρες με αυτοκινητοβιομηχανία όπως η Γερμανία (9.8), η Γαλλία (10,3), η Ιταλία (11,8) και η Ισπανία (13,1) πλησιάζουν έως και ξεπερνούν τον μέσο όρο της ΕΕ που βρίσκεται στα 11,8 έτη.
Πόσο επηρέασε η πανδημία του κορονοϊού
Η κατάσταση αυτή είναι απότοκη της δεκαετούς οικονομικής κρίσης και της πανδημίας που επηρέασε την παραγωγή και εμπορία ημιαγωγών, η έλλειψη των οποίων οδηγεί πολλά εργοστάσια αυτοκινήτων να δηλώνουν αδυναμία κάλυψης της ζήτησης. Η έλλειψη αυτή κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχίσει και το 2023, με αποτέλεσμα την γήρανση των στόλων αυτοκινήτων, αλλά και την απώλεια πολλών θέσεων εργασίας. Ήδη πολλά εργοστάσια ανοιγοκλείνουν ανάλογα με την επάρκεια ημιαγωγών στην παραγωγή, ενώ σε άλλα στέλνουν το προσωπικό από την άνοιξη για διακοπές. Όλα αυτά, χωρίς να υπολογίζουμε τον πόλεμο στην Ουκρανία, που οπωσδήποτε θα επηρεάσει δυσμενώς ιδιαίτερα την επί Ευρωπαϊκού εδάφους παραγωγή αυτοκινήτων.
Οι εξελίξεις αυτές επηρεάζουν περισσότερο την Ελλάδα, η οποία μετά την 10ετή οικονομική κρίση και την διετή πανδημία, βλέπει τον στόλο αυτοκινήτων της να γερνάει περισσότερο εξ αιτίας της αδυναμίας των εισαγωγέων αυτοκινήτων να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση. Μια ζήτηση που προσπαθεί να καλύψει την υστέρηση αγορών 2009 – 2018, αλλά και να ξοδέψει μέρος της αύξησης των ιδιωτικών καταθέσεων που σημειώθηκε στη διάρκεια της πανδημίας. Αγοραστικό ενδιαφέρον υπάρχει, αλλά το χρονοδιάγραμμα παραδόσεων αρχίζει από 5-6 και ξεπερνά τους 15 μήνες αναμονής, με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού στρέφεται στην αγορά αξιόλογων (της ελληνικής αγοράς) μεταχειρισμένων, τα οποία όμως μετά από τόσα χρόνια υστέρησης της αγοράς είναι δυσεύρετα και εξαντληθήκαν σε χρόνο dt.
Βγήκαν στις εκθέσεις οι… δευτεράτζες
Σαν αποτέλεσμα βγήκαν στις εκθέσεις αυτοκινήτων οι… δευτεράτζες, δηλαδή γερασμένα οχήματα που μέχρι πρότινος ούτε καταδεχόντουσαν να τα πάρουν ανταλλαγή οι έμποροι. Επίσης, αυξήθηκαν και οι εισαγωγές μεταχειρισμένων, μεγάλο μέρος των οποίων προέρχεται από εκποίηση εταιρικών στόλων (RAC, Leasing, κ.λπ.).
Η κατάσταση αυτή επιδεινώνει την γήρανση του στόλου αυτοκινήτων της χώρας γεγονός που εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους για την ήδη προβληματική οδική ασφάλεια. Ακόμα και τα οχήματα ευαίσθητων «φορτίων» όπως είναι τα πάσης φύσεως λεωφορεία, με μέσο όρο ηλικίας σχεδόν 20 χρόνια, ταιριάζουν περισσότερο σε διαδρομές προς διαλυτήρια οχημάτων παρά σε διαδρομές μεταφοράς κοινού.
Επιπλέον, καθώς οι μέρες είναι «πονηρές», οι… επιτήδειοι πολλαπλασιάζονται, με αποτέλεσμα οι αγορές μεταχειρισμένων οχημάτων να χαρακτηρίζονται σαν επενδύσεις υψηλού ρίσκου ειδικά για όσους δεν γνωρίζουν και δεν ρωτούν.
Η στήλη συνιστά να μην μένετε στην εξωτερική εμφάνιση και σε αυτά που προβάλει και υπόσχεται ο πωλητής. Ψάξτε λεπτομερώς πίσω από την «σαν καινούριο» εμφάνιση, εμπιστευόμενοι μόνο γνωστούς σας ειδικούς μηχανικούς και ακόμα καλύτερα τα δεδομένα του κάθε αυτοκινήτου για όσα από αυτά μπορούν να συνδεθούν σε διαγνωστικό. Η προστασία του καταναλωτή στην χώρα μας είναι ακόμα όνειρο θερινής νυκτός, οπότε κάντε ότι περνά από το χέρι και το μυαλό σας προκειμένου να μην την «πατήσετε».
Ότι λάμπει δεν είναι χρυσός και -δυστυχώς- το ακριβό και λουσάτο δεν είναι πάντα το καλύτερο. Πιστεύοντες και μη, ερευνάτε και μην αγοράζετε «γουρούνι στο σακί». Τα καλά μεταχειρισμένα είναι είδος υπό εξαφάνιση, αλλά υπάρχουν μερικά ακόμα που μπορούν να εντοπιστούν αν είστε προσεκτικοί και μεθοδικοί.