Ένας βρετανικός εποπτικός φορέας διαφήμισης αρνήθηκε να λογοκρίνει την πρόσφατη, υπέρ των vegan, καμπάνια της PETA (People For Ethical Treatment Of Animals), στην οποία δηλώνει ότι η κατανάλωση ψαριών δεν διαφέρει σε τίποτα από την κατανάλωση γατών. «Αναγνωρίσαμε ότι ορισμένοι θεατές θα έβρισκαν τη διαφήμιση ανησυχητική ή δυσάρεστη», έγραψε στην απόφαση η Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων της χώρας, η οποία αποφασίζει για τα πρότυπα του περιεχομένου της διαφήμισης.
Σύμφωνα με την ίδια, προωθούσε μια «χορτοφαγική διατροφή» και είχε ως στόχο να «αμφισβητήσει τα κοινωνικά πρότυπα σχετικά με την ηθική σημασία της κατανάλωσης κρέατος».
Ο λόγος για τη διαφημιστική αφίσα, η οποία είχε στηθεί τον περασμένο Απρίλιο έξω από ένα κατάστημα με ψάρια και πατάτες στο Cleethorpes του Lincolnshire και η οποία φαινόταν να δείχνει μία χαμογελαστή πωλήτρια θαλασσινών που κρατούσε ένα ψάρι.
Ωστόσο, από διαφορετική γωνία, το ίδιο ολόγραμμα απεικόνιζε την πωλήτρια με μια νεκρή γάτα.
Κάνοντας λογοπαίγνιο με τις λέξεις see (βλέπω) και sea (θάλασσα), η διαφήμιση καλεί τους καταναλωτές να δουν τα πράγματα υπό διαφορετικό πρίσμα. «Σεβαστείτε όλη τη ζωή. Γίνετε χορτοφάγοι», προτρέπει.
Σε μια ανάρτηση στο blog που ανακοίνωσε τη διαφήμιση, η PETA έγραψε ότι «το μήνυμα της διαφήμισης είναι αδιάψευστο: όταν πρόκειται για πόνο, δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ ενός ψαριού, μιας γάτας ή οποιουδήποτε άλλου ζώου».
«Σκοπεύουμε να κυκλοφορήσουμε τη διαφήμιση σε εθνικό επίπεδο στο πλαίσιο των προσπαθειών μας να αμφισβητήσουμε τη σπισιστική σκέψη», πρόσθεσε η οργάνωση. «Ελπίζουμε ότι θα ενθαρρύνει τους πάντες να αφήσουν όλα τα ζώα -είτε με φτερά είτε με πτερύγια, είτε με τέσσερα πόδια, είτε με δύο πόδια, είτε χωρίς καθόλου άκρα- εκτός του πιάτου τους».
Πολλοί πάντως έκριναν την καμπάνια υποκριτική, δεδομένου ότι οι γάτες, όπως και πολλοί άνθρωποι, καταναλώνουν ψάρια. «Και τι τρώνε οι γάτες;», ειρωνεύτηκε ένας στο Twitter. «Θέλετε να νιώθουμε άσχημα που τρώμε ψάρια κάνοντάς μας να φανταζόμαστε ότι τρώμε γάτες, αλλά δείχνετε να αγνοείτε τι ταΐζουμε τα αξιαγάπητα πλάσματα. Άλλωστε, οι γάτες είναι σαρκοφάγοι και εμείς τείνουμε να τρώμε φυτοφάγους (vegans)».
Άλλοι δεν βρήκαν το θέμα διασκεδαστικό: Η ASA φέρεται να έλαβε τουλάχιστον δέκα παράπονα, καθώς ορισμένοι θεώρησαν τη διαφήμιση «υπερβολικά οδυνηρή» και άκρως ακατάλληλη, δεδομένου ότι η αφίσα βρισκόταν κοντά σε ένα εστιατόριο fish and chips, όπου «μπορούσαν να τη δουν τα παιδιά», σύμφωνα με τη New York Post.
Όταν ρωτήθηκε από τη ρυθμιστική αρχή για τη διαφήμιση, η PETA υποστήριξε ότι σκοπός της διαφήμισης ήταν να «προωθήσει τον βιγκανισμό αμφισβητώντας την κοινωνική τάση να αντιμετωπίζονται τα ζώα» ως αντικείμενα ανθρώπινων επιθυμιών και να «αμφισβητήσει την ευρέως διαδεδομένη υπόθεση ότι ορισμένα είδη αξίζουν περισσότερο συμπόνια από άλλα».
Ο οργανισμός «πρόσθεσε ότι τα παιδιά συναντούν συχνά νεκρά ζώα σε καθημερινές συνθήκες, όπως στο σούπερ μάρκετ, και αξίζουν να εκτεθούν σε απόψεις που αμφισβητούν τις υποθέσεις τους σχετικά με την ηθική της κατανάλωσης κρέατος», σύμφωνα με την απόφαση.
Η PETA κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «το περιεχόμενο της διαφήμισης ήταν πολύ πιο πιθανό να προκαλέσει υγιή συζήτηση μεταξύ παιδιών και ενηλίκων παρά να προκαλέσει δυσφορία ή προσβολή».
Η ASA έκρινε τελικά ότι «η απεικόνιση της γάτας δεν ήταν ούτε φρικιαστική, ούτε σοκαριστική και είναι απίθανο να θεωρηθεί ιδιαίτερα ρεαλιστική από τους περισσότερους θεατές».