Αρχίζει σήμερα στο Βουκουρέστι η δίκη έξι Ρουμάνων που κατηγορούνται για μία από τις σημαντικότερες κλοπές έργων τέχνης του 21ου αιώνα. Οι ρουμανικές δικαστικές αρχές φοβούνται ότι οι πίνακες των Μονέ, Πικάσο, Γκογκέν, οι οποίοι εκλάπησαν από το μουσείο Kunsthal του Ρότερνταμ το 2012, έχουν γίνει στάχτη.
Η Όλγκα Ντογκάρου, η μητέρα του βασικού κατηγορούμενου, ομολόγησε στις αρχές ότι έκαψε τους πίνακες στον φούρνο του σπιτιού της στον χωριό Καρκάλιου της ανατολικής Ρουμανίας για να εξαφανίσει τα στοιχεία, αλλά στη συνέχεια ανασκεύασε την κατάθεσή της.
Σήμερα θα καθίσει στο εδώλιο κατηγορούμενη για συνέργεια δίπλα στο γιο της Ράντου Ντογκάρου, ο οποίος έχει ομολογήσει ότι έκλεψε τους πίνακες σε συνεργασία με τον Άντριαν Προκόπ, ο οποίος διαφεύγει και θα δικασθεί ερήμην. Μαζί τους θα δικασθούν για συνέργεια οι Εουγκέν Νταρίε και Μιχάι Αλεξάντρου Μπίτου, καθώς και ο Πέτρε Κόντρατ, μεσάζοντας σε απόπειρα πώλησης των έργων τέχνης, κατηγορούμενος για κλεπταποδοχή.
Τρία λεπτά ήταν αρκετά στους δύο βασικούς κατηγορούμενους για να αρπάξουν επτά πίνακες του Ιδρύματος Triton, οι οποίοι εκτίθεντο στο μουσείο Kunsthal τη νύκτα της 15ης προς την 16η Οκτωβρίου 2012 και να τους απομακρύνουν μέσα σε τσουβάλια: ένα «Κεφάλι Αρλεκίνου» του Πικάσο, «Η Γέφυρα του Γουότερλου» και «Η Γέφυρα του Τσάρινγκ Κρος» του Κλοντ Μονέ, η «Γυναίκα μπροστά σε ανοικτό παράθυρο, η αρραβωνιαστικιά» του Πολ Γκογκέν, καθώς και πίνακες του Ματίς, του Λούσιαν Φρόιντ και του Μάγερ ντε Χάαν.
Σύμφωνα με τις αρχές η αξία των πινάκων ανέρχεται σε 18 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορεί να φθάνει μέχρι τα 100 εκατομμύρια, μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ο 29χρονος Ράντου Ντογκάρου, ο οποίος κατηγορείται από τις ρουμανικές αρχές και για εμπορία ανθρώπων και ανθρωποκτονία, ομολόγησε την κλοπή, ελπίζοντας να γλιτώσει την μέγιστη ποινή των 20 ετών κάθειρξης που προβλέπεται για διακεκριμένες κλοπές με εξαιρετικά σοβαρές συνέπειες.
Ο Ντογκάρου και οι συνεργοί του κατάγονται από την ίδια περιοχή της Ρουμανίας. Ζούσαν στην Ολλανδία διαπράττοντας κλοπές, ενώ οι φίλες τους εκδίδονταν. Ο Ντογκάρου δεν ήξερε τίποτε από τέχνη, αλλά ήθελε να κλέψει παλιά πράγματα και επέλεξε το μουσείο Kunsthal κατά τύχη”
Αφού έκανε μία έρευνα για μουσεία στο GPS, βρέθηκε στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, όπου τα εκθέματα «δεν μπορούσαν να πωληθούν». Στη συνέχεια, έπεσε επάνω σε μία αφίσα για την έκθεση 150 εξαιρετικών έργων τέχνης στο Kunsthal.
Παρά την μεγάλη τους αξία, κανένας από τους πίνακες που εκλάπησαν δεν είχε συναγερμό, σύμφωνα με τις ολλανδικές αρχές. Οι πίνακες μεταφέρθηκαν στη Ρουμανία οδικως και κρύφτηκαν στο χωριό του Ντογκάρου.
Πολλές απόπειρες πώλησής τους απέτυχαν και έπειτα από μία τέτοια απόπειρα, η ρουμάνα ειδικός Μαριάνα Ντράγκου σήμανε συναγερμό.
Έναν μήνα μετά την κλοπή, ένας φίλος της συλλέκτης έργων τέχνης του Βουκουρεστίου την κάλεσε για να ελέγξει την αυθεντικότητα δύο πινάκων που τού είχαν προτείνει να αγοράσει. Εκεί αναγνώρισε κατάπληκτη τη «Γυναίκα μπροστά σε ανοικτό παράθυρο» του Γκογκέν και το «Κορίτσι που διαβάζει σε λευκό και κίτρινο» του Ανρί Ματίς.
Σε συνέντευξή της στις εφημερίδες Adevarul στη Ρουμανία και NRC Handelsblatt στην Ολλανδία η Μαριάνα Ντράγκου δήλωσε ότι «μπορούσε να έχει σώσει τους πίνακες. Δεν στάθηκα αρκετά έξυπνη και δυνατή για να πω ότι έχω έναν υποψήφιο αγοραστή».
Σήμερα, τα μάτια θα είναι στραμμένα προς την Ολγκα Ντογκάρου, η οποία προς το παρόν κατηγορείται για απλή συνέργεια, ενώ συνεχίζεται η έρευνα για την καταστροφή των έργων τέχνης στο φούρνο του σπιτιού της.
Η ανάλυση που έγινε από το Εθνικό Μουσείο Ιστορίας της Ρουμανίας έδειξε ότι οι στάχτες που βρέθηκαν στο σπίτι της στο Καρκάλιου περιείχαν υπολείμματα από τρεις πίνακες ζωγραφισμένους με λάδι και στερεωμένους στις κορνίζες τους με καρφιά που χρονολογούνται πριν από το τέλος του 19ου αιώνα.