Είναι ένας διαγωνισμός που ανοίγει πόρτες για καριέρες και καταξίωση και αλλάζει ζωές, οπότε πολλές νέες γυναίκες στην Ινδία βάζουν στόχο τα καλλιστεία και τη βιομηχανία της ομορφιάς.
Αυτή τη φορά, οι διαγωνιζόμενες στα καλλιστεία στη χώρα έχουν βρεθεί όμως στη μέση μιας θύελλας και καταγγελιών για φωτογραφικό κολάζ, που αποδεικνύει, σύμφωνα με τους επικριτές, πως οι διοργανωτές έχουν εμμονή με το ανοιχτόχρωμο δέρμα.
Το κολάζ δημοσιεύτηκε στους Times of India, εφημερίδα που ανήκει στον όμιλο που διοργανώνει τον ετήσιο διαγωνισμό ομορφιάς, και αποτελείται από τριάντα φωτογραφίες των όμορφων διαγωνιζόμενων- μόνο κεφάλι.
Όταν όμως ένας χρήστης έκανε το ερώτημα «Τι τρέχει με αυτή τη φωτογραφία;», το κολάζ άρχισε να τραβά την προσοχή.
Με τα σχεδόν ίδια μαλλιά και τον σχεδόν ίδιο τόνο στο δέρμα, κάποιοι σχολίασαν πως οι γυναίκες μοιάζουν ίδιες. Κάποιοι μάλιστα αστειεύτηκαν πως είναι σαν να είναι τριάντα φωτογραφίες του ίδιου προσώπου.
Όπως αναφέρει το BBC, ουσιαστικά το κολάζ και οι αντιδράσεις αναδεικνύουν ακόμα μία φορά την εμμονή των Ινδών με το χρώμα του δέρματος.
Οι διαγωνισμοί ομορφιάς θεωρούνται σοβαρή υπόθεση στην Ινδία από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Μάλιστα υπάρχου εταιρείες- που πολλαπλασιάζονται χρόνο με τον χρόνο – οι οποίες εκπαιδεύουν κορίτσια με σκοπό την επιτυχή συμμετοχή τους στα καλλιστεία. Και οι πιο επιτυχημένες διαγωνιζόμενές τους ήταν και πάλι κορίτσια με πιο ανοιχτόχρωμο δέρμα.
Αυτό δεν αποτελεί ωστόσο έκπληξη.
Η εμμονή της Ινδίας με το ανοιχτό δέρμα, ειδικά σε ό,τι αφορά τις γυναίκες, είναι γνωστή, καθώς το πιο σκούρο δέρμα θεωρείται ένδειξη κατωτερότητας. Και, στον γάμο, για παράδειγμα, το ανοιχτό δέρμα αποτελεί «ατού».
Τη δεκαετία του 1970 κυκλοφόρησε η πρώτη κρέμα λεύκανσης δέρματος, η «Fair and Lovely». Συνολικά τα καλλυντικά λεύκανσης καταγράφουν πολύ υψηλές πωλήσεις και διαφημίζονται από διάσημους ηθοποιούς του Bollywood.
Το 2005 έκανε την εμφάνισή της και η πρώτη κρέμα λεύκανσης για άνδρες, η «Fair and Handsome», κι έκανε επίσης τεράστια επιτυχία.
Με τον καιρό εμφανίστηκε και το αντίθετο κίνημα, η εκστρατεία «Dark is Beautiful» και «#unfairandlovely», η οποία καλούσε τους ανθρώπους να απολαύσουν το σκούρο δέρμα τους.
Αυτό ωστόσο δεν σταμάτησε το «ρεύμα» νέων αλοιφών και καλλυντικών που ισχυρίζονται πως λευκαίνουν σχεδόν τα πάντα, από τις τρίχες στη μασχάλη μέχρι τα γυναικεία γεννητικά όργανα.
Ωστόσο αυτού του είδους τα καλλυντικά είναι μια τεράστια βιομηχανία στην Ινδία, και η αγορά προϊόντων λεύκανσης για γυναίκες εκτιμάται πως το 2023 θα φτάσει τα 716 εκατομμύρια δολάρια.
Οι υπερασπιστές τους λένε πως είναι προσωπική επιλογή του καθενός και πως οι γυναίκες, όπως χρησιμοποιούν κραγιόν για τα χείλη, χρησιμοποιούν και κρέμες για το πρόσωπο.
Οι πολέμιοι λένε πάντως πως η εμμονή με το λευκό δέρμα «κρύβει» την αίσθηση ανωτερότητά του, ενισχύει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις και καταδικάζει ανθρώπους με πιο σκούρο δέρμα στη χαμηλή αυτοπεποίθηση.