Μια κουλτούρα εμμονής με την ακίνητη περιουσία «σαρώνει» τον πλανήτη, σύμφωνα με τη νέα έρευνα της HSBC «Beyond the Bricks». O μέσος άνθρωπος ξοδεύει κατά μέσο όρο 3,5 ώρες την εβδομάδα για να αναζητά ακίνητα, να διαβάζει περιοδικά ακινήτων και να βλέπει ηλεκτρονικά σπίτια ακόμα και όταν δεν βρίσκεται σε φάση αναζήτησης κατοικίας. Οι γονείς αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στο να κοιτάζουν ακίνητα παρά στο να διαβάζουν παραμύθια στα παιδιά τους (5,4 ώρες έναντι 1,59 ωρών αντίστοιχα).
Οι κάτοικοι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και των ΗΠΑ φαίνεται να έχουν τη μεγαλύτερη εμμονή παγκοσμίως, καθώς βλέπουν ακίνητα κατά μέσο όρο 6,6 και 4,95 ώρες την εβδομάδα αντίστοιχα. Αυτή η εμμονή είναι τόσο έντονη ώστε οι κάτοικοι των συγκεκριμένων χωρών αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο στην αναζήτηση ακινήτων από το να μιλούν στους γονείς τους.
Επιπλέον, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, μια κατηγορία ατόμων που χαρακτηρίζονται ως «ακραίοι κυνηγοί ακινήτων» είναι ακόμα πιο εθισμένοι στην αναζήτηση ακινήτων. Παγκοσμίως το 6,3% των ανθρώπων μπορούν να καταταχθούν στην κατηγορία αυτή. Η έρευνα της HSBC αναδεικνύει τις ιδιορρυθμίες και τις παράλογες συμπεριφορές που παρατηρούνται στην αναζήτηση κατοικίας.
Οι «ακραία εξαρτημένοι» από την αναζήτηση κατοικίας, ξοδεύουν περισσότερες από 7 ώρες την εβδομάδα για να διαβάζουν ή να αναζητούν ακίνητα και σχεδόν οι μισοί από αυτούς (49%) ελέγχουν την αξία του δικού τους ακινήτου κάθε μήνα. Πάντως, ο χρόνος που επενδύουν στην αναζήτηση ακινήτων φαίνεται ότι αποδίδει αφού το 74% των «ακραία εξαρτημένων» τονίζουν ότι νιώθουν «χαλαροί» με την αγορά κατοικίας και σχεδόν τέσσερεις στους πέντε (79%) δηλώνουν ότι νιώθουν ότι «έχουν τον έλεγχο».
Οι εξαρτημένοι από την αναζήτηση κατοικίας είναι πιο πιθανό να καθυστερήσουν να κάνουν σημαντικά βήματα στη ζωή τους, προκειμένου να αποταμιεύσουν χρήματα για «το τέλειο σπίτι». Παγκοσμίως, το 19% των ατόμων που ανήκουν στην κατηγορία των «ακραίως εξαρτημένων» έχουν καθυστερήσει να κάνουν παιδί προκειμένου να αγοράσουν ακίνητο, ποσοστό διπλάσιο από το αντίστοιχο του υπόλοιπου πληθυσμού. Η ίδια κατηγορία ατόμων έχει τη διπλάσια πιθανότητα να καθυστερήσει τον γάμο για να αποταμιεύσει για την αγορά του επόμενου ακινήτου.
Ο κ. Στέλιος Πιρπινιάς, επικεφαλής του τομέα retail banking & wealth management και marketing της HSBC επισήμανε ότι τα στοιχεία της παγκόσμιας αυτής έρευνας αναδεικνύουν ότι οι καταναλωτές σε ολόκληρο τον κόσμο δείχνουν ξανά ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την αγορά του ιδανικού, για τις προτιμήσεις τους, σπιτιού. Και στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα και μετά από μια παρατεταμένη περίοδο κρίσης, παρατηρείται ανανεωμένο ενδιαφέρον για την αγορά κατοικίας.
Όπως τονίζει ο κ. Πιρπινιάς, στην HSBC, αναγνωρίζοντας αυτήν την αναδυόμενη τάση, αποφασίστηκε η επανεκκίνηση της χορήγησης στεγαστικών δανείων, προκειμένου να καλυφθούν οι στεγαστικές ανάγκες των πελατών, οι οποίοι ενδιαφέρονται για μια συνολική σχέση με την Τράπεζά τους.
Ενώ όσοι αναζητούν ακίνητο φαίνεται να αποκτούν εμμονή με την ανεύρεση του τέλειου σπιτιού, η επιλογή ακινήτου γίνεται συχνά παρορμητικά, με το 38% να αποφασίζει με βάση μόνο τις πρώτες εντυπώσεις του. Οι δεισιδαιμονίες και οι παραδόσεις διαδραματίζουν επίσης κάποιο ρόλο- οι μισοί άνθρωποι στην Ταιβάν λένε ότι το κακό Φενγκ Σούι θα τους απέτρεπε από την αγορά ακινήτου.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά από την εταιρεία Tolune για λογαριασμό της HSBC. Το συνολικό δείγμα αποτελείται από 11.932 ενηλίκους άνω των 21 ετών παγκοσμίως. Η έρευνα διεξήχθη από τις 11 Νοεμβρίου έως τις 5 Δεκεμβρίου 2018. Τα στοιχεία έχουν σταθμιστεί και είναι αντιπροσωπευτικά όλων των ενηλίκων σε 10 αγορές: Αυστραλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδάς, ΗΠΑ, Μεξικό, Γαλλία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σιγκαπούρη, Μαλαισία και Ταιβάν.