Το συνδικάτο των πιλότων στην αντιμέτωπη με σωρεία προβλημάτων ισπανική αεροπορική εταιρία Iberia ζήτησε σήμερα να ενημερωθεί για το αναπτυξιακό πλάνο της επιχείρησης, καθώς ετοιμάζεται να προσέλθει στη διαπραγμάτευση με αντικείμενο μειώσεις μισθών και στην κατάργηση περίπου 4.500 θέσεων εργασίας.
Η διοίκηση της ζημιογόνου Iberia, η οποία ανήκει στο Διεθνή Όμιλο Αερομεταφορέων (IAG), δηλώνει ότι οι περικοπές είναι αναγκαίες για να διασφαλιστεί η ίδια η επιβίωση της εταιρείας εν μέσω υψηλού ανταγωνισμού από αερομεταφορείς που προσφέρουν χαμηλούς ναύλους και της βαθιάς ύφεσης της οικονομίας της Ισπανίας. Η κατάσταση επιβαρύνει τα οικονομικά της Iberia και την καθιστά «βάρος» στην επιχειρηματική συνεργασία της με την πιο κερδοφόρα British Airways.
Τα συνδικάτα, πριν υποστηρίξουν ή αντιταχθούν στο σχέδιο της διοίκησης, θέλουν στοιχεία για το αναπτυξιακό σχέδιο και τη στρατηγική, πέρα από τις περικοπές θέσεων εργασίας και αμοιβών.
Δεν διαφαίνεται προοπτική συμφωνίας αυθημερόν – η διαπραγμάτευση ήταν προγραμματισμένο να αρχίσει σήμερα – και η προθεσμία που έχει θέσει η διοίκηση της Iberia στα συνδικάτα για να κάνουν γνωστή τη στάση τους λήγει την 31η Ιανουαρίου.
Ένας συνδικαλιστής που δεν θέλησε να κατονομαστεί είπε ότι «δεν υπάρχει και πολλή αισιοδοξία…», αφού «δεν βρίσκεται τίποτα στο τραπέζι που να δείχνει ότι αυτό το σχέδιο θα σώσει την Iberia, ότι η εταιρία θα αναπτυχθεί στο μέλλον».
Η κυβέρνηση της Ισπανίας, που κατέχει τεχνικώς μερίδιο 12,1% στο μετοχικό κεφάλαιο του IAG – μετά την εθνικοποίηση της τράπεζας Bankia – εκφράζει ανησυχία για την κατάργηση θέσεων εργασίας, την ώρα που το εθνικό ποσοστό ανεργίας έχει ξεπεράσει το 25%.
Η κρίση και η αβεβαιότητα στην Iberia πλήττει και τον τουρισμό, έναν από τους λίγους τομείς που αποτελούν κινητήρια δύναμη ανάπτυξης και εισφέρει το 11% του ισπανικού ΑΕΠ.
Σε εφαρμογή του σχεδίου ανασυγκρότησης της εταιρίας έχουν διακοπεί τα δρομολόγια της Iberia από και προς Αθήνα, Κάιρο, Κωνσταντινούπολη, Αβάνα, αλλά και Μοντεβιδέο.
Οι απεργιακές κινητοποιήσεις στην Iberia κατά την εορταστική περίοδο απετράπησαν μέσω διαλόγου με τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των πληρωμάτων καμπίνας και του προσωπικού εδάφους για το εύρος και τη μορφή της ανασυγκρότησης. Οι πιλότοι ήταν οι πιο απρόθυμοι να διαπραγματευτούν.
Μια από τις αιτίες της δυσαρέσκειας των συνδικαλιστών είναι ότι προκειμένου να ανταγωνιστεί καλύτερα τους χαμηλούς ναύλους, η Iberia προχώρησε, τον Μάρτιο, στη λειτουργία της Iberia Express, για να αντιμετωπίσει εταιρίες όπως οι Ryanair, EasyJet και άλλες.
Το συνδικάτο των πιλότων Sepla συγκρούστηκε με την Iberia για τις αμοιβές των πιλότων στην Iberia Express, για τις οποίες ένας διαιτητικός φορέας όρισε εσχάτως ότι επιτρέπεται να είναι 40% χαμηλότερες από εκείνες των πιλότων της Iberia.
Τα πρώτα τρία τρίμηνα της περασμένης χρονιάς, από την Πρωτοχρονιά έως την 30ή Σεπτεμβρίου, η Iberia κατέγραψε ζημιά 262 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ η British Airways το ίδιο διάστημα είχε προ φόρων κέρδη 286 εκατομμυρίων ευρώ.
Άλλο ένα σημείο προστριβής είναι το σχέδιο του ομίλου IAG να αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο της Vueling, δεύτερης μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρίας στην Ισπανία, έναντι 113 εκατ. ευρώ.
Η πρόθεση του ομίλου δημοσιοποιήθηκε μία ημέρα πριν δοθούν στην δημοσιότητα στοιχεία για το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Iberia.