Τα μέλη του Κογκρέσου εμφανίστηκαν ικανοποιημένα με την χρονική στιγμή της απόφασης που έλαβε η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) σχετικά με την καθήλωση στο έδαφος των αεροσκαφών Boeing 737 MAX 8, μετά τα δύο τραγικά περιστατικά των συντριβών σε διάστημα λίγων μηνών.
Ωστόσο, τα μέλη του Κογκρέσου διατυπώνουν ερωτηματικά σχετικά με την αρχική έγκριση πλοϊμότητας του αεροσκάφους από την FAA, σχολιάζει το «Politico».
Μετά από σχετική ενημέρωση που έλαβαν από την ηγεσία της FAA, τα μέλη της Βουλής των Αντιπροσώπων που έλαβαν μέρος στην ενημέρωση αυτή, εμφανίστηκαν πιο ήρεμα σε σύγκριση με τον αρχικό εκνευρισμό που είχαν εκδηλώσει, αναφορικά με την αργοπορία της κυβέρνησης Τραμπ να θέσει τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους εκτός πτήσεων, καθηλώνοντας το στο έδαφος.
Η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη, όταν ένας ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός χωρών σε παγκόσμιο επίπεδο είχε ήδη προχωρήσει στην απαγόρευση των πτήσεων του Boeing 737 MAX 8 εντός του εναερίου χώρου του.
Από την άλλη μεριά, τα μέλη του Κογκρέσου εξακολουθούν να ανησυχούν για την απόφαση της FAA να εγκρίνει το πιστοποιητικό πλοϊμότητας του αεροσκάφους, χωρίς να απαιτήσει την εκπαίδευση των πιλότων, στο νέο λογισμικό ελέγχου πτήσης του αεροσκάφους (MCAS) το οποίο έχει βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της διερεύνησης των δύο τραγικών αεροπορικών δυστυχημάτων.
Από τα δυστυχήματα αυτά στην Ινδονησία και στην Αιθιοπία έχασαν συνολικά την ζωή τους 346 άνθρωποι.
Τόσο η Boeing, όσο και η FAA είχαν από κοινού αποφασίσει ότι η εκπαίδευση των πληρωμάτων των αεροσκαφών στο νέο λογισμικό, δεν ήταν απαραίτητη, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα που ακολούθησαν το δυστύχημα που έγινε στην Ινδονησία τον Οκτώβριο.
Η Δημοκρατική Γερουσιαστής Τάμι Ντακγουόρθ που συμμετείχε στην ενημέρωση δήλωσε ότι θα έχει «μερικές πραγματικές ανησυχίες εάν αποδειχθεί ότι [η FAA] ήταν ιδιαίτερα γενναιόδωρη με την Boeing».
Η ίδια γερουσιαστής είναι μέλος της επιτροπής που εποπτεύει την ασφάλεια των αερομεταφορών στη Γερουσία, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ωστόσο, άλλα μέλη του Κογκρέσου κατηγορούν τους ξένους πιλότους, για τους οποίους εκτιμούν ότι δεν έχουν το ίδιο επίπεδο αεροπορικής εκπαίδευσης, με τους Αμερικανούς συναδέλφους τους. Οι ίδιοι γερουσιαστές εκφράζουν την απαισιοδοξία τους για τον χειρισμό της υπόθεσης του αεροπορικού δυστυχήματος, από τις αρχές της Αιθιοπίας.
Το μέλος της Βουλής των Αντιπροσώπων, Σαμ Γκρέιβς που είναι ερασιτέχνης πιλότος και υψηλόβαθμος Ρεπουμπλικάνος στην Επιτροπή Μεταφορών του ίδιου νομοθετικού σώματος, άφησε να εννοηθεί ότι οι πιλότοι κι όχι το αεροσκάφος, ενδέχεται να αποτελούν τα υποκείμενα των βασικών αιτιών των δύο θανατηφόρων δυστυχημάτων.
«Υπήρξαν περισσότερες από 50.000 πτήσεις με αυτό το αεροσκάφος στη Βόρεια Αμερική και δεν είχαμε κάποιο τέτοιο περιστατικό. Ωστόσο, οι πιλότοι μας εκπαιδεύονται με διαφορετικά κριτήρια», δήλωσε ο Γκρέιβς.
Ο Δημοκρατικός πρόεδρος της επιτροπής Πίτερ ΝτεΦάζιο άφησε να εννοηθεί ότι σημαντικά στοιχεία από το αεροσκάφος των Αιθιοπικών Αερογραμμών θα μπορούσαν να είχαν ανακτηθεί ημέρες πριν, εάν οι αρμόδιες αρχές στην αφρικανική χώρα, είχαν αποστείλει τα «μαύρα κουτιά» στις ΗΠΑ για ανάλυση.
Αντί να συμβεί αυτό, τα «μαύρα κουτιά» έφτασαν χθες στη Γαλλία, σε μία κίνηση, η οποία από πολλούς θεωρήθηκε ως αιχμή για τις ΗΠΑ.
«Ελπίζαμε να πάρουμε άμεσα τα στοιχεία από τον ψηφιακό καταγραφέα δεδομένων πτήσεως», δήλωσε ο ΝτεΦάζιο στους δημοσιογράφους. «Αλλά, τότε, οι αρχές της Αιθιοπίας είπαν ότι θα τα έπαιρναν οι ίδιες. Ωστόσο, αργότερα δήλωσαν ότι το συγκεκριμένο μαύρο κουτί ήταν κατεστραμμένο και δεν μπορούν να τα ανακτήσουν. Ελπίζαμε ότι στο σημείο αυτό, θα έστελναν το μαύρο κουτί άμεσα στις ΗΠΑ. Από την άλλη μεριά, οι ίδιοι έχουν τον έλεγχο και αποφάσισαν να πράξουν διαφορετικά», συμπλήρωσε ο ίδιος.
Στην ενημέρωση που έγινε χθες στο Κογκρέσο έλαβαν μέρος ο διοικητής της FAA Νταν Έλγουελ και ο Αλί Μπαχρανί, αρμόδιο διευθυντικό στέλεχος για την ασφάλεια των πτήσεων.
Αμέσως μετά, ο Δημοκρατικός Ρικ Λάρσεν από την Ουάσινγκτον, που προεδρεύει στην Υποεπιτροπή για τις Αερομεταφορές στη Βουλή των Αντιπροσώπων και στην εκλογική περιφέρειά του υπάρχει μία εργοστασιακή εγκατάσταση της Boeing, υποστήριξε την FAA, χαρακτηρίζοντας τη συγκεκριμένη υπηρεσία ως «τη χρυσή σταθερά στον τομέα της ασφάλειας».
“Η αλήθεια γι’ αυτό είναι ότι η FAA έχει συνειδητά αποκτήσει τη φήμη ότι λαμβάνει αποφάσεις μετά την ανάλυση στοιχείων και με αυτόν τον τρόπο είχαν νέα στοιχεία και έλαβαν την απόφαση για την καθήλωση των αεροσκαφών», δήλωσε ο Λάρσεν.
Ο ΝτεΦάζιο συμφώνησε ότι δεν εντοπίστηκε κάποια καθυστέρηση στη διάθεση και στην ανάλυση των δορυφορικών δεδομένων που έπεισαν την FAA να αποφασίσει την καθήλωση των αεροσκαφών, παρά το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις της Κίνας, της ΕΕ, της Βρετανίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας, είχαν αποφασίσει την καθήλωση τους μία ημέρα πριν ή και ακόμη νωρίτερα.
Όταν τελικά οι ΗΠΑ ενεργοποιήθηκαν, η ανακοίνωση έγινε μέσω τηλεοπτικής δήλωσης του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, σε αντίθεση με τους χειρισμούς παρόμοιων υποθέσεων από προηγούμενες κυβερνήσεις.
Ο ΝτεΦάζιο υποστήριξε επίσης, ότι η λήψη της απόφασης από την FAA καθυστέρησε κάποιες ημέρες, επειδή η ανάλυση των στοιχείων δορυφορικών δεδομένων για την πτήση του αεροσκάφους των Αιθιοπικών Αερογραμμών απαίτησε τη χρήση «μιας πολύ ειδικής εφαρμογής, που συνήθως δεν χρησιμοποιείται», είπε ο ίδιος.
Ωστόσο, διατυπώνονται ερωτηματικά για μία πολύ σημαντική διάσταση των εξελίξεων που συνδέεται με την αρχική χορήγηση της πιστοποίησης πλοϊμότητας του αεροσκάφους από την FAA και την Boeing και κυρίως με τον ισχυρισμό ότι «το αεροσκάφος ήταν θεωρητικά ίδιο με τα προηγούμενα μοντέλα του ίδιου τύπου [Boeing 737] και έτσι δεν κρίθηκε απαραίτητη η εκπαίδευση των πιλότων», στο Boeing 737 MAX 8, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε ο Ντεφάζιο.