Εάν κάποιος θέλει να θέσει σήμερα ένα ζήτημα για προβληματισμό και συζήτηση, πιθανότατα θα γράψει ένα σημείωμα στο blog του, στο Facebοοκ ή στο Twitter. Πριν από πέντε σχεδόν αιώνες το ρόλο των κοινωνικών αυτών δικτύων, σύμφωνα με επικοινωνιολόγους, έπαιξε η… πόρτα μιας εκκλησίας!
Στις 31 Οκτωβρίου του 1517, ο Λούθηρος θυροκολλεί στην πόρτα του ναού της Βιτεμβέργης τις γνωστές «95 θέσεις» του, κατά του παπισμού και των συγχωροχαρτιών. Ο θεολόγος Μαρτίνος Λούθηρος είχε εξοργιστεί από την απόφαση του τότε Πάπα να στείλει στο συγκεκριμένο ναό τον Γιόχαν Τέτσελ προκειμένου να πωλεί συγχωροχάρτια, ώστε να συγκεντρώσει χρήματα για την ανοικοδόμηση της βασιλικής εκκλησίας του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη.
Ο θεμελιωτής του Προτεσταντισμού, θεωρεί πως η πώληση συγχωροχαρτιών με αντάλλαγμα τη σωτηρία της ψυχής των πιστών πρόκειται για εξαπάτηση. Κατά κάποιο τρόπο, δημοσιοποιεί τις θέσεις του, τοιχοκολλώντας τις σε ένα πολυσύχναστο μέρος, προκειμένου να γίνουν αντικείμενο προβληματισμού τόσο από μέρος των πιστών όσο και από την επίσημη Εκκλησία.
Σύμφωνα με τους επικοινωνιολόγους, στην Ιστορία μπορεί κανείς να βρει πλήθος τέτοιων επικοινωνιακών τεχνασμάτων και μέσων, που απλά ανάλογα με την πρόοδο της τεχνολογίας της εκάστοτε εποχής, λάμβαναν διαφορετικές μορφές. Έτσι, όπως σήμερα υπάρχει ο τοίχος του Facebοοκ όπου ο καθένας μπορεί να θέσει ένα θέμα προς συζήτηση και σχολιασμό, το 1517 τον ρόλο αυτό έπαιξε η πόρτα μιας εκκλησίας!