Το νόμο που διασφαλίζει ότι οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες δεν θα υποστούν τις συνέπειες του συστήματος ανταλλαγής δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα ψήφισε χθες η Βουλή των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ.
Το σύστημα ανταλλαγής δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα της Ε.Ε. προβλέπει ότι όλες οι αεροπορικές εταιρείες που απογειώνονται από ή προσγειώνονται στο έδαφος της Ενωσης θα υποχρεωθούν να εξαγοράζουν το 15% των εκπομπών τους σε CO2 και θα επιβαρυνθούν έτσι με δαπάνη ύψους 380 εκατομμυρίων ευρώ. Το ποσοστό των δωρεάν εκπομπών ρύπων θα μειωθεί από το 85% το 2012 στο 82% από το 2013.
Σύμφωνα με τον εισηγητή του νομοσχεδίου Τζον Μίκα η επιβολή του φόρου αυτού είναι πιθανόν να θέσει τέλος στις απευθείας πτήσεις ανάμεσα στην Ευρώπη και τα αεροδρόμια των κεντρικών και δυτικών Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες και η κυβέρνηση του Μπαράκ Ομπάμα εξέφρασαν την αντίθεσή τους στο μέτρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2012.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε το 2003 την εφαρμογή του συστήματος αυτού ως μέτρου για την αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου και το 2008 την επέκταση της εφαρμογής του και στις αεροπορικές εταιρείες.
Η Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών της Αμερικής (ATA), παραπονούμενη πως μια τέτοια μονομερής ενέργεια παραβιάζει διεθνείς συμφωνίες για τις αερομεταφορές μεταξύ της Ε.Ε. και των ΗΠΑ, προσέφυγε ενώπιον ενός βρετανικού δικαστηρίου, το οποίο απευθύνθηκε στο Δικαστήριο της Ε.Ε. για να εκδώσει γνωμοδότηση.
Γνωμοδοτώντας για την υπόθεση, η Τζούλιαν Κόκοτ, γενική εισαγγελέας του δικαστηρίου, απέρριψε τα επιχειρήματα της ATA διαπιστώνοντας ότι το πρόγραμμα ανταλλαγών εκπομπών της ΕΕ είναι συμβατό με τις προβλέψεις και τις αρχές του διεθνούς δικαίου. Η απόφαση του Δικαστηρίου αναμένεται στις αρχές του 2012.