Όταν ήταν ολοκαίνουριο, πιθανότατα θα έδειχνε λαμπερό, φουτουριστικό και βγαλμένο από ταινία του διαστήματος, με δεδομένη την εποχή του, και θα τραβούσε όλα τα βλέμματα.
Σήμερα στέκεται εγκαταλελειμμένο συλλέγοντας όχι επαίνους αλλά σκόνη.
Πρόκειται για αυτοκινητάμαξα της σοβιετικής εποχής που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970 και έφτανε την εκπληκτική ταχύτητα των 260 χιλιομέτρων την ώρα, χάρη στις ισχυρές μηχανές της που ήταν τοποθετημένες στην οροφή του.
Κι όμως, αυτό το επίτευγμα της εποχής του θεωρήθηκε μη πρακτικό για ένα λόγο που είχε μάλλον υποτιμηθεί: τη μεγάλη κατανάλωση καυσίμων. Κι έτσι η αυτοκινητάμαξα εγκαταλείφθηκε και αφέθηκε στη φθορά του χρόνου.
Τα πρώτα turbojet τρένα κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ, εξηγεί η Daily Mail, από τον μηχανικό του New York Central Railroad ονόματι Don Wetzel. Η «αποστολή» τού ανατέθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’60 καθώς προσπαθούσε να φτιάξει τρένα πιο ασφαλή, λιγότερο δαπανηρά και ταχύτερα.
Η λύση που βρήκε ήταν να τοποθετήσει δύο μηχανές τζετ στην οροφή του τρένου και να περιμένει να δει τι θα συμβεί. Αυτό που συνέβη είναι πως ο Wetzel έφτιαξε το πρώτο τρένο- τζετ που μέχρι και σήμερα είναι το ταχύτερο στις ΗΠΑ. Οι μηχανές του αγοράστηκαν από την αμερικανική αεροπορία έναντι 5000 δολαρίων. «Ήταν οι φτηνότερες μηχανές 5000 ίππων που μπορέσαμε να βρούμε», έλεγε ο Wetzel στο GE Reports. «Ήταν επίσης οι πιο αξιόπιστες, ήταν εύκολο να γίνει η μετατροπή ώστε να καίνε ντίζελ αντί για τα καύσιμα των τζετ».
Ο Wetzel δοκίμασε τη δημιουργία του στην υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Butler, στην Indiana και Stryker στο Ohio. Η διαδρομή, μακρά, επίπεδη κι ευθεία ήταν ιδανική για να τεσταριστεί το τρένο που ταξίδευε σε ταχύτητες άνευ προηγουμένου. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών το τρένο έπιασε ταχύτητα 295 χιλιομέτρων την ώρα, ταχύτητα που παραμένει ρεκόρ στις ΗΠΑ.