Οι 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν χθες να επιβάλλουν νέες κυρώσεις εναντίον της Λιβύης, με στόχο κυρίως το κρατικό επενδυτικό ταμείου της χώρας Libyan Investment Authority (LIA), μετά το πάγωμα των περιουσιακών στοιχείων του λίβυου ηγέτη Μουάμαρ Καντάφι και 25 ακόμη προσώπων που αποφασίστηκε το Φεβρουάριο, σύμφωνα με διπλωμάτες.
Αυτή η συμφωνία πρέπει να επικυρωθεί επίσημα από τις κυβερνήσεις των 27 προκειμένου να ισχύσει μέχρι την έκτακτη σύνοδο των επικεφαλής των κυβερνήσεων που αναμένεται να διεξαχθεί στις Βρυξέλλες την Παρασκευή, όπως διευκρίνισε ένας διπλωμάτης.
Αυτές οι νέες κυρώσεις αφορούν κυρίως τα περιουσιακά στοιχεία του κρατικού επενδυτικού ταμείου της Λιβύης, του Libyan Investment Authority (LIA), το οποίο διαχειρίζεται τα έσοδα από το λιβυκό πετρέλαιο και έχει μετοχές σε πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες, ανάμεσά τους η ιταλική τράπεζα UniCredit, ο ιταλικός όμιλος αεροναυπηγικής και άμυνας Finmeccanica και ο βρετανικός εκδοτικός οίκος Pearson.
Πάντως σύμφωνα με τον ισπανό πρωθυπουργό Χοσέ Λουίς Ροντρίγκεζ Θαπατέρο μία στρατιωτική επέμβαση στη Λιβύη είναι «η έσχατη λύση» και πρέπει να γίνει πάντα με την έγκριση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.
«Κάθε επέμβαση θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως έσχατη λύση (…), επιμένω έσχατη λύση», δήλωσε ο Θαπατέρο σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον χιλιανό ομόλογό του Σεμπάστιαν Πινέρα.
«Ενόψει της πιθανότητας επέμβασης στη Λιβύη πρέπει να θυμηθούμε τις αρχές που πρέπει να ακολουθηθούν: κατ’ αρχάς (το πράσινο φως) από το Συμβούλιο Ασφαλείας (του ΟΗΕ) και του ισπανικού κοινοβουλίου», πρόσθεσε ο Θαπατέρο.
Εξάλλου οι ειδικοί του βρετανικού ινστιτούτου στρατηγικών ερευνών IISS κρίνουν ότι η επιβολή μίας ζώνης απαγόρευσης πτήσεων πάνω από τη Λιβύη “είναι απολύτως εφικτή”, όμως δεν είναι “χωρίς κίνδυνο”.
«Είναι απολύτως εφικτή, παρόλο που δεν είναι χωρίς κινδύνους», δήλωσε ο Ντάγκλας Μπάρι, ένας από τους ειδικούς του IISS.
«Χρειάστηκαν 200 πολεμικά αεροσκάφη για να δημιουργηθεί ζώνη εναέριου αποκλεισμού στη Βοσνία, όμως αυτή η χώρα ήταν πολύ πιο κοντά στις βάσεις του ΝΑΤΟ απ’ ότι η Λιβύη», επεσήμανε ένας άλλος ειδικός του IISS ο Μπεν Μπάρι.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι δυτικές χώρες διαθέτουν τον αριθμό αεροσκαφών που είναι απαραίτητος για την επιβολή ζώνης εναέριου αποκλεισμού», συνέχισε. Παρόλα αυτά, «θεωρούμε ότι οι δυτικές χώρες δύσκολα θα καταφέρουν κάτι τέτοιο χωρίς να αποσύρουν δυνάμεις που έχουν παραταχθεί σε άλλα πεδία επιχειρήσεων, όπως το Αφγανιστάν», επεσήμανε ο Μπάρι.
Σύμφωνα με τον ίδιο μία ζώνη αεροπορικού αποκλεισμού θα αφαιρέσει από τις δυνάμεις του Καντάφι το «πλεονέκτημα που έχουν έναντι των αντικαθεστωτικών όσον αφορά τα πολεμικά αεροπλάνα και τα ελικόπτερα».
«Φυσικά, μία ζώνη αποκλεισμού θα εμπόδιζε επίσης τους αντικαθεστωτικούς να χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε εναέριο μέσο περιέλθει στην κατοχή τους», υπογράμμισε ο Μπάρι.
«Οπότε προς το παρόν η επιβολή μίας ζώνης εναέριου αποκλεισμού μπορεί να μην προσφέρει στους αντικαθεστωτικούς ένα αποφασιστικό πλεονέκτημα. Αν ψάχνουμε για επιχειρήματα κατά της επιβολής μίας ζώνης αποκλεισμού, αυτό είναι ένα», δήλωσε ο ειδικός του IISS.