Η «σοκολάτα Ντουμπάι» έγινε η πιο viral λιχουδιά για το 2024 και συνεχίζει στον ίδιο ρυθμό το νέο έτος, όμως, ενδεχομένως έρθει το τέλος της. Αυτό δεν σημαίνει την οριστική διακοπή παραγωγής της, αλλά το να αλλάξει μορφή ή τρόπο απόκτησης, όπως και το να αυξηθεί σημαντικά το κόστος.
Σύμφωνα με την Deutsche Welle, έχει προκύψει νομική διαμάχη για την εμπορική ετικέτα της. Μία σοκολατοποιός, η Σάρα Χαμουντά, επινόησε τη συνταγή στη διάρκεια της εγκυμοσύνης της, στις αρχές του 2024, και παρουσίασε για πρώτη φορά μια λιχουδιά με σοκολάτα κουβερτούρα, κρέμα από φυστίκι Αιγίνης και τραγανό φύλλο κανταΐφι.
Η συνταγή έγινε γνωστή σε όλον τον κόσμο μέσω TikTok. Ωστόσο, δεν έχει κατοχυρωθεί εμπορικά, καθώς, μάλιστα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεν έχουν συνυπογράψει την «Πράξη της Γενεύης της Συμφωνίας της Λισαβόνας για τις ονομασίες προέλευσης και τις γεωγραφικές ενδείξεις».
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα διάφορες εταιρείες να τσακώνονται για την ιδιοκτησία της, με ορισμένες να την παρουσιάζουν ως ιδιωτική ετικέτα και άλλους ότι προέρχεται από το Ντουμπάι, παρότι δεν φτιάχτηκε εκεί.
Η περίπτωση της Γερμανίας
Παραδείγματος χάρη, τα γερμανικά σούπερ μάρκετ Lidl πανηγύρισαν για μια μεγάλη νίκη: Το Εφετείο της Φρανκφούρτης αποφάσισε ότι μπορούν να συνεχίσουν τις πωλήσεις της «σοκολάτας Ντουμπάι». Εναντίον των Lidl είχε προσφύγει στη Δικαιοσύνη ένας γερμανός μεγαλέμπορος τροφίμων, καθώς εισάγει και ο ίδιος επώνυμη «σοκολάτα Ντουμπάι», της εταιρείας Fex, που έχει όντως παρασκευαστεί στο Ντουμπάι.
Ο ενάγων υποστηρίζει ότι προϊόντα τύπου Lidl παραπλανούν τον καταναλωτή, προκαλώντας την εσφαλμένη εντύπωση ότι αγοράζει σοκολάτα που έχει παρασκευαστεί στο Ντουμπάι. Ωστόσο, το Εφετείο της Φρανκφούρτης δεν συμμερίζεται την επιχειρηματολογία του.
Σύμφωνα με το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων (dpa), οι δικαστές θεωρούν ότι η «σοκολάτα Ντουμπάι» γίνεται αντιληπτή ως μία γενική έννοια, χωρίς ειδικό δεσμό με τον τόπο στον οποίο παράγεται. Κατά συνέπεια, λένε, δεν τίθεται ζήτημα παραπλάνησης του καταναλωτή, όταν, μάλιστα, η συσκευασία του συγκεκριμένου προϊόντος αναφέρει ρητώς ότι τα συστατικά του προέρχονται «από χώρες εντός και εκτός Ε.Ε.».
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο ίδιος έμπορος είχε δικαιωθεί σε άλλη, παρεμφερή προσφυγή του στο πρωτοδικείο της Κολονίας. H αγωγή στρεφόταν κατά των σούπερ μάρκετ Aldi, τα οποία διέθεταν στα ράφια τους «σοκολάτα Ντουμπάι» από την Τουρκία. Σε αυτή την περίπτωση, οι δικαστές έκριναν ότι πράγματι υφίσταται κίνδυνος παραπλάνησης του καταναλωτή και μάλιστα ενέκριναν ασφαλιστικά μέτρα κατά των σούπερ μάρκετ Aldi. Ή μήπως δεν ήταν και τόσο παρεμφερείς οι δύο υποθέσεις;
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Tagesschau.de του πρώτου καναλιού της γερμανικής τηλεόρασης (ARD), οι δύο περιπτώσεις πράγματι διαφέρουν, κάτι που επισημαίνει και το Εφετείο της Φρανκφούρτης. Για παράδειγμα, η «σοκολάτα Ντουμπάι» του Lidl εμφανίζεται καθαρά ως «ιδιωτική ετικέτα» και δεν αφήνει το παραμικρό υπονοούμενο ότι μπορεί να προέρχεται από το Ντουμπάι, κάτι που δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό για τη συσκευασία του Aldi.
Ειδικοί της αγοράς εκτιμούν ότι μέσα σε έξι μήνες η «σοκολάτα Ντουμπάι» έχει κάνει πωλήσεις 500 εκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως. Και σε αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνεται καν ο τζίρος των Χριστουγέννων.
Οι παραπάνω εξελίξεις, λοιπόν, θα μπορούσαν να φέρουν το τέλος της «σοκολάτας Ντουμπάι» σε περίπτωση που κάποιος κατοχυρώσει για αποκλειστική χρήση το εμπορικό της σήμα, καθώς οι υπόλοιπες εταιρείες θα έπρεπε να αλλάξουν τη σύστασή της, κυκλοφορώντας κάτι διαφορετικό ή μια φθηνή απομίμηση.