Ένα βίντεο επτά δευτερολέπτων στο TikTok που δημοσιεύτηκε στον επίσημο λογαριασμό της Κάμαλα Χάρις δείχνει τον Ντόναλντ Τραμπ να λέει λανθασμένα στο πλήθος να βγει και να ψηφίσει στις 5 Ιανουαρίου. «Κατεβαίνει για πρόεδρος και δεν ξέρει καν πότε είναι η ημέρα των εκλογών» γράφει η λεζάντα, μαζί με ένα emoji που γελάει.
Ενώ η κούρσα για τον Λευκό Οίκο το 2016 χαρακτηρίστηκε ως «εκλογές του Facebook», καθώς οι εκστρατείες και οι ψηφοφόροι συνέρρευσαν στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, φέτος το TikTok είναι η εφαρμογή της επιλογής για τη διαδικτυακή μάχη της Χάρις και του Τραμπ για τους νεότερους ψηφοφόρους.
«Αυτές είναι οι εκλογές του TikTok» δήλωσε η Λάρα Κοέν, επικεφαλής των δημιουργών της Linktree. Οι εκστρατείες έχουν καταλάβει «ότι [η Gen Z] είναι μια δημογραφική ομάδα που πρέπει να “χτυπήσουν”, αν θέλουν να κερδίσουν – και αυτό ξεκινά με τη δημιουργία ενθουσιασμού στο διαδίκτυο» αναφέρει στους «F.T».
Οι εκστρατείες έχουν αξιοποιήσει την κουλτούρα του διαδικτύου, τα memes και την αργκό στο TikTok, καθώς η Meta του Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει σκόπιμα μετατοπίσει τον αλγόριθμό της μακριά από την προβολή πολιτικού περιεχομένου στο Facebook και η κλίση του Έλον Μασκ υπέρ του Τραμπ έχει αποξενώσει ορισμένους χρήστες της πλατφόρμας του, X.
Ο αλγόριθμος του TikTok, ο οποίος τροφοδοτεί τους χρήστες με μια εθιστική ροή δημοφιλών σύντομων βίντεο, επιτρέπει στις καμπάνιες να βρεθούν μπροστά σε νέα ακροατήρια, τυσα οποία διαφορετικά δεν θα αναζητούσαν πολιτικό περιεχόμενο.
Οι χρήστες χρησιμοποιούν τις δημοφιλείς λειτουργίες της πλατφόρμας, όπως το «ντουέτο» και τη ζωντανή μετάδοση συζητήσεων με άλλους λογαριασμούς, για να ασχοληθούν με την πολιτική. Ορισμένοι δημιουργοί έχουν επίσης αρχίσει να φτιάχνουν βίντεο «fancam», συλλογές φωτογραφιών ή βίντεο υποψηφίων, τα οποία έχουν επεξεργαστεί με εφέ. Υπάρχει μια τάση των χρηστών του TikTok να βιντεοσκοπούν τους εαυτούς τους να συμπληρώνουν τα ψηφοδέλτια που στέλνουν ταχυδρομικά με μουσική υπόκρουση.
Προκειμένου να αυξήσει την απήχηση της Χάρις, όταν ανακηρύχθηκε υποψήφια των Δημοκρατικών τον Ιούλιο, το στρατόπεδό της προσέλαβε τον αναπληρωτή διευθυντή της εκστρατείας, Rob Flaherty, ο οποίος περιέγραψε την εκστρατεία ως μια αγέλη «άγριων 25χρονων» για να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τις τάσεις της μουσικής και τα δημοφιλή στιλ επεξεργασίας.
Το TikTok του Τραμπ παρουσιάζει πιο ζοφερά βίντεο, με απειλητική μουσική, με σκοτεινές προβλέψεις για την οικονομία και την αύξηση της μετανάστευσης υπό την προεδρία της Χάρις, και κομμάτια του πρώην προέδρου που προειδοποιούν για ένα «έθνος σε παρακμή». Αυτά διανθίζονται με αποσπάσματα από ανάλαφρες συναντήσεις με νεαρούς άνδρες δημιουργούς, όπως ο φαρσέρ Logan Paul και ο streamer βιντεοπαιχνιδιών Adin Ross, οι οποίοι συνδέονται στενά με τη λεγόμενη manosphere, ή διαδικτυακούς χώρους που επικεντρώνονται στην αρρενωπότητα.
Παρά το γεγονός ότι έχει 5 εκατ. οπαδούς, σε σύγκριση με τους 12 εκατ. του Τραμπ, ο λογαριασμός KamalaHQ της Χάρις έχει προσελκύσει 1,5 δισ. προβολές, σε σύγκριση με το 1 δισ. του Ρεπουμπλικανού υποψηφίου.
Ωστόσο, σύμφωνα με δεδομένα που μοιράστηκε με τους «Financial Times» η πλατφόρμα πληροφοριών για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης CredoIQ, διαπίστωσε ότι η ποσότητα του viral συντηρητικού περιεχομένου στο TikTok ξεπέρασε το viral προοδευτικό περιεχόμενο στον απόηχο της αντιπαράθεσης για την αντιπροεδρία μεταξύ του Ρεπουμπλικανού JD Vance και του Δημοκρατικού Tim Walz, στις αρχές Οκτωβρίου.
Ο Ben Darr, ιδρυτής της CredoIQ, σημείωσε ότι η αύξηση των δημιουργών που υποστηρίζουν τον Τραμπ και προωθούν περιεχόμενο που επικρίνει τις προσπάθειες ανακούφισης της σημερινής κυβέρνησης στους τυφώνες «Helene» και «Milton» μπορεί να συνέβαλε στην αλλαγή αυτή. Περίπου το 47% του περιεχομένου που προβλήθηκε σχετικά με τις καταιγίδες του Οκτωβρίου ήταν συντηρητικό, σε σύγκριση με το 43% που ήταν προοδευτικό, σύμφωνα με την CredoIQ.
Οι ανησυχίες
Ο νέος ρόλος του TikTok στο επίκεντρο της πολιτικής έφερε μαζί του νέες ανησυχίες σχετικά με την παραπληροφόρηση στην πλατφόρμα.
Μια έκθεση από την αριστερή ομάδα Media Matters διαπίστωσε συνωμοσίες και ψεύδη στο TikTok σχετικά με τους πρόσφατους τυφώνες που είχαν συγκεντρώσει εκατομμύρια προβολές. Με τον Τραμπ και τη Χάρις να βρίσκονται στήθος με στήθος καθώς η προεκλογική εκστρατεία βρίσκεται στην τελική της ευθεία, δεν είναι σαφές αν οι ακόλουθοι των υποψηφίων στο TikTok θα τους δώσουν προβάδισμα στην κάλπη.
Η Jessica Siles, αναπληρώτρια εκπρόσωπος Τύπου της ομάδας πολιτικής υπεράσπισης της Gen Z, Voters of Tomorrow, δήλωσε ότι υπήρξε αύξηση στις εγγραφές εθελοντών και στη στρατολόγηση όταν η Χάρις αναδείχθηκε στην κορυφή του ψηφοδελτίου του κόμματός της.
«Μεγάλο μέρος αυτού του ενθουσιασμού προήλθε από τον διαδικτυακό θόρυβο που συνέβη αμέσως στο TikTok» δήλωσε η ίδια. Αλλά προειδοποίησε ότι ενώ «οι πρώτες ενδείξεις για την εγγραφή ψηφοφόρων ήταν πραγματικά θετικές όσον αφορά στην ενεργοποίηση των νέων ανθρώπων… η απόδειξη θα είναι στην πουτίγκα».