Κυκλοφόρησαν οι πρώτες εικόνες του Bayesian, μετά τη βύθιση του σούπερ γιοτ αξίας 30 εκατομμυρίων λιρών πριν από δύο μήνες, το οποίο έγινε υγρός τάφος για επτά ανθρώπους. Το σκάφος βρίσκεται σε βάθος 49 μέτρων, «ξαπλωμένο» στη δεξιά του πλευρά, ενώ φυσαλίδες από τη φιάλη οξυγόνου ενός δύτη διακρίνονται να ανεβαίνουν από το πλάι σε ένα βίντεο που διέρρευσε στην ιταλική ερευνητική τηλεοπτική εκπομπή Quarta Repubblica και μεταδόθηκε λίγες ημέρες μετά την έναρξη των ανακρίσεων για τέσσερις από τους επτά ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους.
Ανάμεσα σε αυτούς περιλαμβάνονται ο δισεκατομμυριούχος της τεχνολογίας Mike Lynch, 59 ετών, η 18χρονη κόρη του Hannah, που ήταν έτοιμη να ξεκινήσει σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης αυτόν τον μήνα, καθώς και ο επικεφαλής της Morgan Stanley International, Jonathan Bloomer, αλλά και η σύζυγός του Judy.
Στο δικαστήριο της κομητείας Suffolk αναφέρθηκε ότι ο κ. Lynch, ο οποίος γιόρταζε την απαλλαγή του από κατηγορίες για απάτη εκατομμυρίων λιρών κατά της Hewlett Packard, πνίγηκε.
Ωστόσο, η αιτία θανάτου της κόρης του και των άλλων δύο θυμάτων δεν επιβεβαιώθηκε, με ιταλικά μέσα να εικάζουν ότι πιθανόν να επέζησαν για λίγο σε έναν θύλακα αέρα και να μην πνίγηκαν, αλλά να πέθαναν από ασφυξία.
Η εκπομπή Quarta Repubblica ανέφερε στην αναφορά της ότι τα σώματα όσων πέθαναν βρέθηκαν στην πλευρά του σκάφους που φαίνεται στο βίντεο.
Η λευκή γραμμή που φαίνεται είναι αυτή που διατρέχει την καρίνα του Bayesian και τα σκοτεινά παραλληλόγραμμα που υποδεικνύονται με κόκκινους κύκλους είναι τα παράθυρα των καμπινών.
H Daily Mail αναφέρει ότι οι εισαγγελείς που διερευνούν τη βύθιση τους σκάφους, στα ανοιχτά της ακτής του Porticello στο ιταλικό νησί της Σικελίας, πιστεύουν ότι το Bayesian «παγιδεύτηκε από έναν τοίχο νερού», που οδήγησε στη βύθιση του αφού χτυπήθηκε από μια σφοδρή καταιγίδα.
Λεπτομέρειες που διέρρευσαν από μια προκαταρκτική έκθεση υποδηλώνουν ότι το γιοτ βυθίστηκε όταν πλημμύρισε το κύριο κατάστρωμα και το νερό κατέβηκε από την ελικοειδή σκάλα στα χαμηλότερα επίπεδα.
Επίσης, εξετάζεται αν το χαρακτηριστικό ιστίο ύψους 75 μέτρων του Bayesian συνέβαλε στο πρόβλημα, καθώς το σκάφος αρχικά έγυρε 45 μοίρες και στη συνέχεια 90 μοίρες πριν βυθιστεί.
Οι άνεμοι έφταναν τα 60 μίλια/ώρα τη στιγμή της τραγωδίας και σε μια προκαταρκτική έκθεση οι ερευνητές φέρονται να τονίζουν ότι: «η αριστερή πλευρά του Bayesian ήταν πλήρως εκτεθειμένη στις ριπές και τα κύματα. Με ένα τόσο ψηλό ιστίο, το φαινόμενο της ιστιοδρομίας ήταν καθοριστικό στο να το κάνει να γείρει».
Οι ερευνητές εξακολουθούν επίσης να εξετάζουν το ενδεχόμενο «ανθρώπινου λάθους», επικεντρώνοντας την έρευνα στο γιατί δεν ενεργοποιήθηκαν οι κινητήρες και γιατί η πλώρη του γιοτ δεν στράφηκε προς τον άνεμο για να μειωθούν οι επιπτώσεις της καταιγίδας.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το Bayesian να παρασυρθεί 400 μέτρα, να γέρνει σταδιακά, επιτρέποντας στο θαλασσινό νερό να εισχωρήσει στο κατάστρωμα και στη συνέχεια στα χαμηλότερα επίπεδα του σκάφους, όπου βρίσκονταν οι καμπίνες και έξι από τα επτά θύματα.
Το Bayesian βρίσκεται τώρα σε βάθος 49 μέτρων με μόνιμη φύλαξη από την ακτοφυλακή, ενώ καταρτίζονται σχέδια για την ανέλκυσή του τις επόμενες εβδομάδες.
Οι αξιωματούχοι εξετάζουν επίσης γιατί το Bayesian δεν ενεργοποίησε τους κινητήρες του, όπως έκανε το κοντινό γιοτ Sir Baden Powell που ξεπέρασε την καταιγίδας χωρίς να υποστεί ζημιές.
Το κλειδί σε αυτήν την απόφαση είναι ο καπετάνιος James Cutfield και ο επικεφαλής μηχανικός Tim Parker Eaton, οι οποίοι αναμένεται να υποβληθούν σε πλήρη ανάκριση τις επόμενες εβδομάδες σχετικά με το γιατί δεν έκαναν τις απαιτούμενες κινήσεις οι οποίες θα είχαν σίγουρα αποτρέψει τη τραγωδία.
Το βίντεο που καταγράφηκε από το βυθισμένο Bayesian δείχνει ότι οι στεγανές πόρτες του μηχανοστασίου ήταν πλημμυρισμένες στο πίσω μέρος του σκάφους, προκαλώντας την άνοδο της πρύμνης και τελικά τη βύθιση του σκάφους.
Άλλο υλικό από το γιοτ δείχνει τα φώτα να λειτουργούν κατά τα 16 λεπτά που χρειάστηκε για να βυθιστεί, υποδηλώνοντας ότι υπήρχε ισχύς και εγείροντας ξανά το ερώτημα γιατί δεν ενεργοποιήθηκαν οι κινητήρες.
Δεκαπέντε άτομα, συμπεριλαμβανομένης της συζύγου του κ. Lynch, Angela Bacares – επιβίωσαν από την τραγωδία, η οποία σημειώθηκε λίγους μήνες αφότου ο ίδιος απαλλάχθηκε από κατηγορίες για απάτη δισεκατομμυρίων από δικαστήριο των ΗΠΑ σε υπόθεση που αφορούσε τον κολοσσό της τεχνολογίας Hewlett Packard.
Ο Νεοζηλανδός Cutfield, 51 ετών, και το βρετανικό δίδυμο Parker Eaton, 59 ετών, με τον φύλακα Matthew Griffiths, 22 ετών, έχουν τεθεί υπό επίσημη έρευνα για πολλαπλή ανθρωποκτονία και πρόκληση καταστροφής.
Η Hannah, που ήταν έτοιμη να ξεκινήσει το πτυχίο της στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης φέτος, ήταν η τελευταία από τους επτά που βρέθηκε, τέσσερις ημέρες μετά τη βύθιση, με το σώμα της να εντοπίζεται κρυμμένο πίσω από ένα στρώμα κάτω από το κατάστρωμα.
Ο ιατροδικαστής Nigel Parsley ενημερώθηκε από τον ντετέκτιβ Mike Brown της αστυνομίας του Suffolk ότι το γιοτ βυθίστηκε «γρήγορα για λόγους που δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί» και ότι το σώμα του κ. Lynch βρέθηκε στις 22 Αυγούστου, ενώ της Hannah την επόμενη μέρα.
Ο ντετέκτιβ Brown αποκάλυψε ότι η ιατροδικαστική εξέταση στην Ιταλία διαπίστωσε ότι η αιτία θανάτου της Hannah «ερευνάται», ενώ ο κ. Lynch πέθανε από πνιγμό και ότι και τα δύο σώματα αναγνωρίστηκαν από μέλη του πληρώματος του Bayesian.
Η αιτία θανάτου του κ. Bloomer από το Sevenoaks και της συζύγου του Judy ειπώθηκε επίσης ότι «ερευνάται».
Ιταλικές αναφορές υποστηρίζουν ότι οι τρεις ίσως βρέθηκαν σε θύλακα αέρα και πέθαναν από ασφυξία και όχι από πνιγμό, καθώς δεν βρέθηκε νερό στους πνεύμονές τους, αλλά δεν παρουσιάστηκε κάποια απόδειξη για αυτό στην ανάκριση.
Η ώρα θανάτου και των τεσσάρων ορίστηκε στις 5 π.μ. της 19ης Αυγούστου, λιγότερο από μία ώρα μετά το χτύπημα του γιοτ από την καταιγίδα, με δέκα επισκέπτες και δώδεκα μέλη πληρώματος να επιβαίνουν σε αυτό.
Όταν ο ιατροδικαστής ζήτησε περισσότερες εξηγήσεις, ο επιθεωρητής Brown ανέφερε ότι «χρειάζονται περαιτέρω εξετάσεις» για να διαπιστωθεί η αιτία θανάτου και ότι αυτό «δεν είναι ασυνήθιστο» σε τέτοιες περιπτώσεις.