Από φέτος το φθινόπωρο, οι κάτοικοι της Στοκχόλμης δεν θα χρειάζεται να υπομένουν την πολύωρη διαδρομή με αυτοκίνητο ή τρένο μεταξύ του Ekerö, ενός δημοφιλούς προαστίου και του κέντρου της Στοκχόλμης, όπου βρίσκεται το ιστορικό Δημαρχείο.
Αντ’ αυτού, θα μπορούν να επιβιβαστούν σε ένα πλοίο χωρητικότητας 30 επιβατών και να κάνουν το ταξίδι στον μισό χρόνο, συμβάλλοντας παράλληλα στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. «Είναι το P-12, ένα ηλεκτρικό φέρι μποτ που αιωρείται ακριβώς πάνω από την επιφάνεια του νερού, σαν ένα αεροσκάφος που βγήκε κατευθείαν από τον “Πόλεμο των Άστρων”», αναφέρει η nypost.
Η σουηδική εταιρεία Candela τελειοποιεί την τεχνολογία από το 2016. Το P-12 χρησιμοποιεί ένα υδροπτέρυγο για να ανυψώσει το σκάφος πάνω από την επιφάνεια του νερού, μειώνοντας την αντίσταση και την ποσότητα ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία του.
«Το σύστημα των υδροπτέρυγων μειώνει την κατανάλωση ενέργειας κατά 80% σε σύγκριση με τα σκάφη που κινούνται με ορυκτά καύσιμα», λέει ο Gustav Hemming, αντιπρόεδρος του Περιφερειακού Εκτελεστικού Συμβουλίου της Στοκχόλμης, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τις θαλάσσιες δημόσιες μεταφορές. «Αυτό το νούμερο είναι προφανώς τεράστιο και αλλάζει τα δεδομένα για τις πλωτές μεταφορές», σημειώνει.
Δεν είναι μόνο καλύτερο για το περιβάλλον -μια μελέτη του 2022 από το Βασιλικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας KTH της Στοκχόλμης διαπίστωσε ότι το P-12 εκπέμπει 97,5% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα πετρελαιοκίνητα πλοία-, αλλά φέρεται επίσης να προσφέρει μια πιο ομαλή διαδρομή, με λιγότερο θόρυβο και μία εμπειρία «μαγικού χαλιού».
Η Στοκχόλμη δεν θα είναι η μόνη πόλη με αυτά τα φουτουριστικά πλοία. Τα P-12 της Candela θα λειτουργήσουν σύντομα στο Βερολίνο της Γερμανίας και οκτώ πλοία κατασκευάζονται για το NEOM, το «σχέδιο μεγαλούπολης» της Σαουδικής Αραβίας αξίας 1,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για τους υπερπλούσιους, με ημερομηνία παράδοσης το 2025.
Στη Δανία, ένα άλλο πρωτοποριακό ηλεκτρονικό πλοίο με την ονομασία Ellen θέτει τον πήχη ακόμη πιο ψηλά. Παρουσιάστηκε το 2019 (με κόστος 23,6 εκατομμύρια δολάρια, περίπου 40% περισσότερο από τα παραδοσιακά πλοία). Μπορεί να ταξιδέψει πιο μακριά από τα περισσότερα ηλεκτρικά πλοία και να μεταφέρει έως και 200 επιβάτες και 30 αυτοκίνητα. Διαθέτει, επίσης, τεράστια ποσότητα ενέργειας, πάνω από 50 φορές τη χωρητικότητα της μπαταρίας ενός Tesla. Και σύμφωνα με έκθεση του BBC, θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 2.000 τόνους κάθε χρόνο.
Το παράδειγμα της Νορβηγίας
Τα ηλεκτρικά οχηματαγωγά πλοία -τα οποία λειτουργούν με συστοιχίες μπαταριών που φορτίζονται στην ξηρά- δεν είναι ακριβώς καινούργια. Η Νορβηγία εισήγαγε την πρώτη ηλεκτρική υπηρεσία πορθμείου στον κόσμο το 2015. Και το σύστημα πορθμείων της Φινλανδίας έγινε πλήρως ηλεκτρικό το 2017, όπως αναφέρει το δημοσίευμα.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια έκρηξη στην καινοτομία των οχηματαγωγών πλοίων, με αμιγώς ηλεκτρικούς στόλους να εμφανίζονται σε χώρες όπως η Ισπανία, η Ινδία, η Πορτογαλία, η Δανία, η Ταϊλάνδη και η Νέα Ζηλανδία. Η αγορά των ηλεκτρικών πλοίων, αξίας περίπου 4,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως φέτος, προβλέπεται να αυξηθεί σε σχεδόν 17 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2032, σύμφωνα με την Fortune Business Insights.
Οι ΗΠΑ έχουν αργήσει να ενταχθούν στην επανάσταση των ηλεκτρικών οχηματαγωγών. Το πρώτο ηλεκτρικό οχηματαγωγό πλοίο της χώρας παρουσιάστηκε στο Gee’s Bend της πολιτείας Ala το 2019 και δεν κατέπληξε τα πλήθη. Άλλες πολιτείες εργάζονται για την εισαγωγή ηλεκτρικών πλοίων, συμπεριλαμβανομένης της πολιτείας της Ουάσινγκτον, η οποία (μετά από επανειλημμένες καθυστερήσεις λόγω απροσδόκητου κόστους τα τελευταία χρόνια) μπορεί τελικά να αποκτήσει τον πρώτο της ηλεκτρικό στόλο το 2028.
Η Νέα Υόρκη αντιμετώπισε παρόμοια προβλήματα στο να ξεκινήσει τις πρωτοβουλίες της για τα ηλεκτρικά οχηματαγωγά πλοία, παρά το γεγονός ότι αποτελούσε πρωταρχικό υποψήφιο για την τεχνολογία αυτή. Η πόλη έχει θέσει ως φιλόδοξο στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 80% έως το 2050.