Το «Κέντρο Ηλεκτρονικής Εξυπηρέτησης» παρουσίασαν σήμερα ο δήμαρχος Αθηναίων Γ. Καμίνης και ο γγ του δήμου Θ. Λιβάνιος.
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα εφαρμογής της πληροφορικής και των δυνατοτήτων του διαδικτύου, που προσφέρει άμεση προσβασιμότητα και ταχύτατη εξυπηρέτηση στον πολίτη, καθιστώντας τον δήμο Αθηναίων τον μοναδικό δήμο της χώρας που έχει καταστήσει ηλεκτρονικές τόσες πολλές λειτουργίες.
Συγχρόνως, το πρόγραμμα καθιστά τον δήμο Αθηναίων τον μοναδικό δημόσιο φορέα που έχει ανοικτό και διαθέσιμο σε κάθε φάση της πορείας του τον προϋπολογισμό του.
«Αυθεντική πολιτική πράξη», χαρακτήρισε ο κ. Καμίνης το Κέντρο Ηλεκτρονικής Εξυπηρέτησης και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση εν γένει, καθώς «συρρικνώνει τα γραφειοκρατικά εμπόδια, ικανοποιεί το πάγιο αίτημα της διαφάνειας και καθιστά απόλυτα μετρήσιμο τον χρόνο διεκπεραίωσης των αιτημάτων». Ο κ. Λιβάνιος τόνισε ότι ο ηλεκτρονικός έλεγχος είναι ο πιο σκληρός κριτής, που κάνει τη δουλειά εκατοντάδων ελεγκτών.
Μιλώντας με συγκεκριμένα παραδείγματα ο κ. Καμίνης και ο κ. Λιβάνιος, σημείωσαν ότι πλέον κάθε δημότης του δήμου Αθηναίων μπορεί να υποβάλει ηλεκτρονικά μια αίτηση και να παρακολουθεί, με βάση τον ηλεκτρονικό αριθμό πρωτοκόλλου, την πορεία του αιτήματός του. Με αυτόν τον τρόπο είναι γνωστό ανά πάσα στιγμή ποιος υπάλληλος κάνει τι, ενώ με την κατάργηση της προσωπικής επαφής μεταξύ αιτούντα και υπαλλήλου αποκλείονται ενδεχόμενες παράνομες δοσοληψίες.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ηλεκτρονικά θα γίνεται πλέον η έκδοση αδειών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, η πλέον πολύπλοκη διαδικασία σε έναν δήμο. Επίσης, στο πλαίσιο των ηλεκτρονικών δημοπρασιών, 15 διαγωνισμοί του δήμου έχουν ήδη γίνει ηλεκτρονικά. Συγχρόνως, το σύστημα αποδέχεται την ηλεκτρονική υποβολή υπεύθυνης δήλωσης.
Ηλεκτρονική πρωτοπορία για τα ελληνικά, αυτοδιοικητικά δεδομένα αποτελεί η δυνατότητα αυτεπάγγελτης αναζήτησης εγγράφων (εάν ένας πολίτης έχει ήδη υποβάλει ένα έγγραφο, δεν χρειάζεται να το υποβάλει ξανά, αφού το σύστημα είναι ικανό να το αναζητά). Επίσης, οι πολίτες μπορούν να πληροφορούνται ηλεκτρονικά ποια δικαιολογητικά χρειάζονται για κάθε δοσοληψία τους με τον δήμο.
Ήδη από το 2011 μπορούν να υποβάλλονται ηλεκτρονικά οι αιτήσεις στο Δημοτικό Βρεφοκομείο, ενώ από το 2012 γίνεται ηλεκτρονικά η μοριοδότηση των παιδιών που φιλοξενούνται στους 77 βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς του δήμου.
Όπως σημειώθηκε, από τη μέχρι στιγμής ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων έχουν εξοικονομηθεί 200.000 ευρώ ετησίως (από το κόστος εκτύπωσης και φθοράς εκτυπωτών), ενώ με το σύστημα έχουν μπει οι βάσεις ώστε σε μια τετραετία να μην διακινείται με χαρτί κανένα έγγραφο. Όπως σημείωσε ο κ. Λιβάνιος, «σε τέσσερα χρόνια όλες οι λειτουργίες θα είναι άυλες». Και προσέθεσε: «Με το Κέντρο Ηλεκτρονικής Εξυπηρέτησης έχουμε θέσει τις βάσεις για τη μετά ΚΕΠ εποχή».
Με τη μοντελοποίηση των διαδικασιών καλύπτεται το κενό που δημιουργήθηκε με την αποχώρηση του 40% των υπαλλήλων, σημείωσε ο κ. Λιβάνιος. Εξασφαλίζεται μεγαλύτερη αποδοτικότητα, εξοικονόμηση οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων.
Όπως τόνισε ο κ. Καμίνης, το Κέντρο Ηλεκτρονικής Εξυπηρέτησης ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια και αποτελεί προϊόν της δουλειάς των υπαλλήλων του δήμου. «Αναδείξαμε άλλη μια δυνατότητα του Δημόσιου. Να μη χρησιμοποιεί outsourcing», σημείωσε και προσέθεσε ότι η προηγούμενη δημοτική Αρχή είχε δώσει 1.200.000 ευρώ σε εξωτερικούς συνεργάτες για να φτιάξει ιστοσελίδα.
Συγχρόνως, τόνισε, το όλο εγχείρημα ήταν επιβεβλημένο λόγω οικονομικής κρίσης. «Εν μέσω βαθιάς ύφεσης και οικονομικής δυσπραγίας ο δήμος καταφέρνει με αυτόν τον τρόπο να προσφέρει περισσότερες και αναβαθμισμένες υπηρεσίες, με πολύ μικρότερο κόστος. Και καταφέρνει να προχωρήσει την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση με ίδιους πόρους».