Πριν από 20 χρόνια, στις 10 Δεκεμβρίου 1993, οι John Carmack, John Romero και το παρέακι τους στην id Software έριξαν δειλά-δειλά στην αγορά ένα videogame που ονόμασαν «Doom».

Το παιχνίδι έμελλε να γίνει κλασικό, παραμένοντας ορόσημο στην ιστορία του gaming και βαθιά χαραγμένο στη μνήμη κάθε gamer που σέβεται τον εαυτό του!

Κι αυτό γιατί το θρυλικό first-person shooter της id Software βοήθησε τα μέγιστα στη δημιουργία ενός genre που αποτέλεσε φαινόμενο και συνεχίζει να κυριαρχεί στον κόσμο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

Το Doom έχει λοιπόν στο ενεργητικό του περγαμηνές που πολύ λίγα παιχνίδια μπορούν να διεκδικήσουν: το γεγονός ότι άλλαξε την ίδια τη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών! Το παιχνίδι έγινε αμέσως παγκόσμιο φαινόμενο, χτίζοντας ουρανοξύστες πάνω στο γόνιμο έδαφος που είχε ήδη στηθεί με τον προηγούμενο -επίσης κλασικό!- τίτλο της id, το φοβερό και τρομερό Wolfenstein 3D.

Εκατομμύρια gamers εθίστηκαν στο παιχνίδι εγκαθιδρύοντας έτσι το είδος του first-person shooter
στην επικράτεια του videogaming. Κι αν σήμερα τα περίφημα franchises του Call of Duty, του Battlefield και του Medal of Honor είναι οι ηγέτες του genre, το οποίο αποτελεί πια το κυρίαρχο εμπορικά είδος βιντεοπαιχνιδιού, πρέπει να πίνουν νερό στο όνομα του Doom που τα ξεκίνησε όλα.

Βέβαια, ούτε οι δύο developers μπορούσαν ποτέ να διανοηθούν την επιτυχία που θα είχε το videogame, το οποίο, μαζί με μια χούφτα κυριολεκτικά τίτλων (όπως τα Super Mario Bros., Legend of Zelda, Wizardry κ.λπ.), μπορεί να καμαρώνει ότι μεταμόρφωσε το πεδίο του gaming μέσα από την καινοτόμα δουλειά της δαιμόνιας ομάδας.

Σε μια εποχή μάλιστα που τα νέα βιντεοπαιχνίδια ήταν σχεδόν ολόιδια, το Doom έφερε πραγματική επανάσταση, εγκαινιάζοντας το δημοφιλέστερο σήμερα είδος ηλεκτρονικού παιχνιδιού: γραφικά με τρισδιάστατες πινελιές, τεράστιος κόσμος γεμάτος από μυστικά περάσματα που έπρεπε να εξερευνήσεις, τέρατα που εξόντωνες με πιστόλια, καραμπίνες, αλυσοπρίονα ή ακόμα και με τα γυμνά σου χέρια!

Ήταν η καθοριστική στιγμή γέννησης των first-person shooters, τάση που ακολουθήθηκε κατόπιν και από άλλες φίρμες που κυκλοφόρησαν αντίστοιχους τίτλους, όπως το Quake για παράδειγμα, που μπορεί να είχαν καλύτερα γραφικά, καλύτερο gameplay και καλύτερο ήχο, Doom μια φορά δεν ήταν! Γιατί όλη η ιστορία του gaming μπορεί απλά-απλά να χωριστεί σε δύο εποχές: την προ-Doom περίοδο και τη μετά-Doom εποχή…

Το παιχνίδι που δημιουργήθηκε από τους John Carmack και John Romero το 1993, με τη μηχανή του προγραμματισμένη από τον Carmack, αποτελούσε πολλά βήματα μπροστά σε σχέση με τα άλλα videogames της εποχής: η ποιότητα των γραφικών του είναι σαφώς αναβαθμισμένη, την ίδια στιγμή που οι σκοτεινές περιοχές και τα μαύρα περιβάλλοντα έφεραν μια νέα αίσθηση τρόμου και σπλατεριάς στα παιχνίδια.

Και ας μην ξεχνάμε ότι στα χρόνια του το Doom παραήταν βίαιο: όταν σκότωνες ένα ζόμπι ή έναν δαίμονα, το απόκοσμο πλάσμα πάντα αιμορραγούσε, μέχρι και κομμάτια του ακρωτηριάζονταν, κάτι που δεν είχε ξαναγίνει ποτέ στον κόσμο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και κανείς εξάλλου δεν πίστευε ότι θα γινόταν, μέχρι που έγινε! Το Doom ήταν πολεμοχαρές, βάρβαρο και σκοτεινό, με πεντάλφες να συμβολίζουν την αγάπη για τον Σατανά και άλλα τέτοια ωραία, που έκαναν την Καθολική Εκκλησία να το δαιμονοποιήσει καθώς παρωθούσε στα μάτια της τον κόσμο να «σκοτώνει και να λατρεύει τον Σατανά».

Η νέα αυτή τάση των δύο developers, η προσπάθειά τους δηλαδή να κατατρομοκρατήσουν τον gamer (να του κόψουν τη χολή κανονικά!), μέσω της απόκοσμης ατμόσφαιρας και της νταρκιάς, ήταν ένα εντελώς νεωτεριστικό στοιχείο στο gaming.

Όσοι ευτύχησαν να το παίξουν στην εποχή του, τη «χρυσή εποχή» του videogaming, δεν πρόκειται να το λησμονήσουν ποτέ. Πώς να ξεχάσεις τους δύο Βαρόνους της Κολάσεως που έπρεπε να ξεπαστρέψεις, τα τοπικά αφεντικά καθενός από τα 3 επεισόδια (των 9 levels έκαστο) του παιχνιδιού, για να φτάσεις έτσι στο «Inferno» και να αναμετρηθείς με τον απόλυτο κακό, τον Spider Mastermind, μπας και καταφέρεις να επιστρέψεις στη Γη, αποδεικνυόμενος πολύ σκληρός για να σε αντέξει η Κόλαση, όπως το έλεγε γλαφυρά το παιχνίδι (proved too tough for Hell to contain!);

Η επιτυχία του Doom ήταν τέτοια που πυροδότησε δύο sequel, ενώ παραμένει ένα από τα ρετρό videogames μιας άλλης εποχής που συνεχίζει να παίζεται ακόμα και σήμερα: από το 1999, όταν και κυκλοφόρησε ο κώδικάς του, πάρα πολλά mods φτιάχτηκαν για τον τίτλο, όπως το περίφημο Skulltag που επιτρέπει να το παίξεις σε multiplayer περιβάλλον με άλλους παίκτες online…

Δείτε λοιπόν λίγα λεπτά Doom για να θυμηθούν οι παλιότεροι και να μάθουν οι νεότεροι την ιστορία του gaming με σάρκα και οστά…