Ένα πρόστιμο – μαμούθ που φτάνει τα 5 δισεκατομμύρια δολάρια καλείται να πληρώσει το Facebook. Η αμερικανική ομοσπονδιακή επιτροπή Εμπορίου (FTC) κατηγορεί τον τεχνολογικό κολοσσό ότι παρά τις επανειλημμένες δεσμεύσεις στα δισεκατομμύρια χρηστών σε όλο τον κόσμο ότι θα μπορούσαν να ελέγχουν το πώς μοιράζονται οι προσωπικές τους πληροφορίες, η Facebook υπονόμευσε τις επιλογές των καταναλωτών.
Η πολιτική της Facebook για τα προσωπικά δεδομένα εξαπάτησε «δεκάδες εκατομμύρια» ανθρώπους που χρησιμοποίησαν το εργαλείο αναγνώρισης προσώπου της Facebook και επίσης παραβίασε τους κανόνες της ενάντια στις πρακτικές εξαπάτησης όταν δεν αποκάλυψε ότι οι αριθμοί τηλεφώνου που είχε συγκεντρώσει για την ενεργοποίηση ενός μηχανισμού ασφαλείας θα χρησιμοποιούνταν για διαφημιστικούς λόγους, αναφέρει η FTC.
Η έρευνα ξεκίνησε έπειτα από την αποκάλυψη του σκανδάλου της Cambridge Analytica, όπου περισυνελέγησαν και καταχράστηκαν χωρίς τη συναίνεσή τους τα προσωπικά δεδομένα 87 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook. Η έρευνα επικεντρώθηκε στο κατά πόσον η διαρροή αυτών των δεδομένων παραβιάζει μια συμφωνία του 2011 που είχαν συνάψει η Facebook και η ομοσπονδιακή ρυθμιστική αρχή.
Το πρόστιμο των 5 δισ. δολαρίων θα καταβληθεί αναφορικά με την πρακτική του για τα προσωπικά δεδομένα και ο κολοσσός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα αναδιαρθρώσει την προσέγγισή του στα ζητήματα ιδιωτικότητας. H FTC με 3 ψήφους υπέρ και 2 κατά τάχθηκε υπέρ της υιοθέτησης του διακανονισμού, για την οποία απαιτείται δικαστική έγκριση, παρόλο που οι Δημοκρατικοί υποστήριξαν ότι ο διακανονισμός δεν ήταν ευρύς και δεν επέβαλε ένα αρκετά υψηλό πρόστιμο, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Βάσει του διακανονισμού, το συμβούλιο της Facebook θα συστήσει μια ανεξάρτητη επιτροπή προσωπικών δεδομένων που θα αφαιρεί τον «απεριόριστο έλεγχο από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Facebook Μαρκ Ζάκεμπεργκ αναφορικά με τις αποφάσεις που επηρεάζουν την ιδιωτική ζωή των χρηστών».
Το σκάνδαλο της Cambridge Analytica, το οποίο αμαύρωσε τη φήμη της εταιρείας, καθώς και η ρητορική μίσους και οι ψευδείς πληροφορίες που διασπείρονται στο Facebook, έχουν δώσει αφορμή σε πολλούς, από την υποψήφια για το χρίσμα των Δημοκρατικών στις προεδρικές εκλογές του 2020, Ελίζαμπεθ Γουόρεν, μέχρι και τον συνιδρυτή του Facebook Κρις Χιουζ να ζητούν από την κυβέρνηση να αναγκάσει τον κολοσσό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να πουλήσει το Instagram που αγόρασε το 2012 και το WhatsApp που αγόρασε το 2014.
Εντούτοις, οι βασικοί επιχειρηματικοί τομείς της εταιρείας έχουν αποδειχθεί ανθεκτικοί, καθώς το Facebook ξεπέρασε τις προβλέψεις κερδών στα τελευταία δύο τρίμηνα. Τα έσοδα του Facebook για το πρώτο τρίμηνο του φετινού έτους ήταν 15,1 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ τα καθαρά κέρδη 2,43 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η περίπτωση του Faceapp
Δεν έχουν περάσει παρά λίγες ημέρες, εν τω μεταξύ, που μια άλλη εφαρμογή, το FaceApp, έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι χρήστες έσπευσαν να την κατεβάσουν για να δουν πώς θα δείχνουν όταν θα έχει περάσει ο χρόνος και τα χρόνια. Κι αφού όλοι διασκέδασαν πολύ, άλλοι βλέποντας τον χρόνο να τους φέρεται μάλλον ευγενικά, κι άλλοι βλέποντας με χιούμορ την εικόνα τους στην τρίτη ηλικία, άρχισε να τίθεται το θέμα της ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων.
Η εφαρμογή FaceApp χρησιμοποιεί τις φωτογραφίες των χρηστών και τους «γερνά» χρησιμοποιώντας τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης. Λίγο αφότου εκτοξεύτηκε στην κορυφή της κατάταξης εφαρμογών σε Apple και Google, άρχισαν να ακούγονται οι πρώτες προειδοποιήσεις για τα «παραθυράκια» της- ρωσικής κατασκευής- εφαρμογής.
Όσο γρήγορα κυκλοφόρησαν οι φωτογραφίες επεξεργασμένες από το FaceApp τόσο γρήγορα άρχισαν να ακούγονται διάφορες φωνές περί χρήσης των φωτογραφιών σε εκστρατεία παραπληροφόρησης ή περί «κατεβάσματος» ολόκληρων άλμπουμ από την εφαρμογή.
Δημοσιογράφος της εφημερίδας Washington Post μίλησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο του FaceApp Yaroslav Goncharov, σύμφωνα με τον οποίο η εφαρμογή χρησιμοποιεί και επεξεργάζεται τις φωτογραφίες των χρηστών- αλλά μόνο αυτές που ο χρήστης επιλέγει. «Οι υπόλοιπες φωτογραφίες μένουν στο τηλέφωνό σας. Άλλωστε το 99% των χρηστών χρησιμοποιεί την εφαρμογή χωρίς να δώσει όνομα και τηλέφωνο» αναφέρει.