Ως άλλη μια δροσερή και ωραία κορασίδα του ελληνικού κινηματογράφου αποβιβάστηκε στο σελιλόιντ η Φλωρέττα Ζάννα, γράφοντας τη δική της σύντομη πλην ιδιαίτερη ιστορία στα κιτάπια της έβδομης τέχνης του τόπου μας. Αποκλειστικά κινηματογραφική ηθοποιός, μπορεί να έπαιξε σε μια χούφτα μόνο ταινίες, έπαιξε όμως ως μεγάλη πρωταγωνίστρια ήδη από την πρώτη στιγμή. Τα εννιά φιλμ που είχε στο υποκριτικό ενεργητικό της πριν τα αφήσει όλα πίσω της και πάει για άλλα ήταν μάλιστα δημοφιλέστατες στην εποχή τους ταινίες που συνεχίζουμε να απολαμβάνουμε από τους μικρούς μας δέκτες. Και βέβαια ήταν τα περισσότερα σκηνοθετημένα από τον μεγάλο Ντίνο Δημόπουλο, ο οποίος πέρα από τους παραγωγικότερους και καλύτερους σκηνοθέτες του ελληνικού κινηματογράφου ήταν και σύζυγός της. Γι’ αυτό ίσως οι φαρμακόγλωσσες επέμεναν να κάνουν λόγο για σκανδαλώδη καριέρα της Ζάννα, η οποία έγινε αμέσως πρωταγωνίστρια παίρνοντας τον πρώτο ρόλο στις ταινίες του συντρόφου της. Μόνο που ο Δημόπουλος, με 48 ταινίες στο ενεργητικό του, είχε τη δύναμη και το όραμα να παράγει σταρ με το τσουβάλι και ονόματα όπως της Τζένης Καρέζη, της Αλίκης Βουγιουκλάκη, του Νίκου Κούρκουλου και του Αλέκου Αλεξανδράκη του χρωστούσαν την ίδια την καθιέρωσή τους. Επόμενο ήταν να γίνει και η νεαρά ενζενί σταρ πρώτης γραμμής παίζοντας στα αξέχαστα δράματα και τις κωμωδίες του ασίγαστου κινηματογραφάνθρωπου, ο οποίος ανακάλυπτε ταλέντα με τη σέσουλα κομίζοντας συνεχώς κάτι φρέσκο στις ταινίες του-σταθμούς στο εγχώριο σινεμά. Φιλμ δηλαδή σαν τα «Μια τρελή οικογένεια», «Τζένη- Τζένη», «Το κλωτσοσκούφι», «Μανταλένα», «Το αμαξάκι», «Πυρετός στην άσφαλτο», «H Λίζα και η άλλη», «Κατηγορώ τους ανθρώπους», «Αστέρω», «Κονσέρτο για πολυβόλα», «Ταξίδι», «Λόλα», «Δεσποινίς διευθυντής», «Μια Ιταλίδα απ’ την Κυψέλη» και τόσα ακόμα. Μόνο που η Φλωρέττα είχε πάντα εκείνες τις ποιότητες που αναζητά η τέχνη, κι έτσι έκλεινε αβίαστα τα στόματα των καλοθελητών με τις αλησμόνητες ερμηνείες της. Και την αιώνια δροσιά της. Πρωταγωνίστρια δεν ήταν εξάλλου μόνο στον Δημόπουλο…
Πρώτα χρόνια
Η Ανθή Στυλιανέα γεννιέται το 1936 σε χωριό της Μεσσηνίας. Η μικρή αγάπησε το θέαμα από παιδούλα και σύντομα θα ήταν χορεύτρια του Εθνικού Θεάτρου, παίρνοντας μέρος σε αμέτρητες παραστάσεις της πρώτης σκηνής της χώρας. Στο Εθνικό τη βρίσκουμε ως Φλώρα Στυλιανέα (Φλωρέττα Ζάννα, ακόμα και Ζάνα, έγινε για τις ανάγκες του σινεμά) και τη συναντάμε σε παραστάσεις ήδη από το 1953, 17 χρονών κοπέλα δηλαδή. Το ντεμπούτο της θα λάβει χώρα στον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη που ανεβάζει ο Ροντήρης το 1953, όντας στον χορό με μερικές ακόμα πρωτοεμφανιζόμενες κοπέλες, όπως η Μάρω Κοντού και η Μαίρη Χρονοπούλου! Την ίδια χρονιά θα συμμετάσχει στα χορευτικά ιντερμέδια του «Κατά φαντασίαν ασθενή» που ανεβάζει στο Εθνικό ο Αλέξης Σολομός, κι έτσι θα περάσουν τα επαγγελματικά της χρόνια μέχρι και το 1959, ως βασικό και μόνιμο μέλος του χορού στις τραγωδίες του Εθνικού. Σε παραστάσεις-σταθμούς για το νεοελληνικό θέατρο δηλαδή, όπως στην «Ορέστεια» του Ροντήρη το 1954, την «Εκάβη» του Μινωτή το 1955, τον «Οιδίποδα» του Μινωτή το 1955, τη «Μήδεια» του Μινωτή το 1956, την «Ιφιγένεια» του Μιχαηλίδη το 1957 κ.λπ. Συμμετέχει και σε έργα του διεθνούς ρεπερτορίου, παίζοντας μικρορολάκια σε αρκετές παραστάσεις του Εθνικού, όπως την υπηρέτρια στη «Σπασμένη στάμνα» του Χάινριχ φον Κλάιστ που ανέβασε ο Αλέξης Σολομός το 1954, την ακόλουθη στον σεξπιρικό «Άμλετ» του Μινωτή το 1955, μια από τις νεράιδες στη «Νεράιδα» του Ζιροντού το 1956, αλλά και μεγαλύτερους ρόλους στο «Ο Ανδροκλής και το λιοντάρι» του Σο το 1956, στη «Νύχτα στη Μεσόγειο» του Άγγελου Τερζάκη το 1957 και στη «Ρόζα Μπερντ» του Χάουπτμαν το 1959. Πλάι της σταθερά η Μάρω Κοντού, από την οποία μάθαμε εξάλλου πώς μεταπήδησαν από τον χορό στο υποκριτικό σανίδι: «Πέντε χρόνια στο Εθνικό έκανα χορό σε όλο σχεδόν το αρχαίο δράμα και βουβά πρόσωπα. Εμάς από τις σχολές χορού μας πλήρωναν με 1.700 δραχμές και τις κοπέλες απ’ τη δραματική, που κάναμε την ίδια δουλειά, με 2.200. Θυμώσαμε, εγώ, η Μαίρη Χρονοπούλου και η Φλωρέττα Ζάννα, και πήγαμε και δώσαμε στα εξαιρετικά ταλέντα»! Κι έτσι οι χορεύτριες ήταν τώρα κανονικές ηθοποιοί και έπαιρναν πέντε ολόκληρες χιλιάδες δραχμές! Μέχρι τότε είχαν εξάλλου χρόνια εμπειρίας στις πλάτες τους. Την ώρα λοιπόν που η Κοντού υπογράφει το πρώτο της συμβόλαιο με τον θίασο του Ντίνου Ηλιόπουλου, η Φλωρέττα Ζάννα μεταπηδά στην έβδομη τέχνη…
Πέρασμα σαν κομήτης από τη μεγάλη οθόνη
Η Φλωρέττα θα εμφανιστεί πραγματικά ουρανοκατέβατη στο σινεμά το 1959, στο δραματικό-ψυχολογικό φιλμ του Ντίνου Δημόπουλου «Αμαρυλλίς, το κορίτσι της αγάπης». Ενσαρκώνει μια νέα και όμορφη κοπέλα που έχει απομονώσει ο πατέρας της σε μια εξοχική βίλα, κρατώντας την έγκλειστη ουσιαστικά, μήπως και γνωρίσει τον έρωτα της ζωής της και εγκαταλείψει τον γέρο πατέρα, όπως ακριβώς είχε κάνει η σύζυγός του πριν από χρόνια. Η Αμαρυλλίς θα γνωρίσει όμως έναν νεαρό φοιτητή που θα της κλέψει την καρδιά. Το τέλος μάλιστα της ταινίας ήταν διπλό, ένα πικρόχολο κι ένα αίσιο και ευτυχές, καθώς ο Δημόπουλος ήταν πάντα νεωτεριστής και πρωτοπόρος. Ήταν η πρώτη ταινία της εταιρίας παραγωγής Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης και καθιέρωσε αμέσως στα κινηματογραφικά πράγματα τη νεαρότατη Ζάννα, κόβοντας πάνω από 50.000 εισιτήρια και όντας ένα από τα πιο εμπορικά φιλμ της σεζόν. Την επόμενη χρονιά, η Ζάννα θα παντρευτεί με τον Δημόπουλο, δεύτερος γάμος για εκείνον (η πρώτη του σύζυγος ήταν η Βεατρίκη Δεληγιάννη), αποτελώντας πια ένα από τα πιο καυτά ζευγάρια της εγχώριας showbiz. Κι ενώ οι πικρόχολες φήμες έδιναν και έπαιρναν για τη νεαρά ενζενί που είχε γίνει αμέσως πρωταγωνίστρια στις ταινίες -και την καρδιά- του γνωστού σκηνοθέτη, το 1962 την επιλέγει στο πρωταγωνιστικό καστ του φιλμ «Όταν λείπει η γάτα» ο μεγάλος Αλέκος Σακελλάριος! Στην αξέχαστη κωμωδία καταστάσεων των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου, η Ζάννα πλαισιώνει τα ιερά τέρατα Αυλωνίτη, Βλαχοπούλου και Ρίζο στην πρωταγωνιστική τετράδα, ενσαρκώνοντας την αληθινή κόρη μιας πλούσιας εφοπλιστικής οικογένειας σε κρουαζιέρα. Με άλλη μια εμπορική και προσωπική επιτυχία στο βιογραφικό της, αλλά και 31.000 κομμένα εισιτήρια, η Φλωρέττα επιστρέφει στην κινηματογραφική αγκαλιά του Δημόπουλου το 1963 για τη μεγαλύτερή της προσωπική επιτυχία, τη δραματική περιπέτεια «Αμόκ». Είναι η απόλυτη πρωταγωνίστρια στην ομάδα των οχτώ ατίθασων κοριτσιών που δραπετεύουν από το αναμορφωτήριο και καταφεύγουν σε ένα ερημονήσι, όπου θα συναντήσουν τους μοχθηρούς μισθοφόρους που αναζητούν έναν θησαυρό. Η ταινία της Φίνος Φιλμ βγήκε στους κινηματογράφους τον Δεκέμβριο του 2008 και έκοψε περισσότερα από 220.000 εισιτήρια, καθώς το κοινό εκτίμησε το γεγονός πως πίσω από τον προκλητικό φακό του Δημόπουλο κρυβόταν μια αλληγορία για την αγριότητα του πολέμου, του ρατσισμού και της ανθρώπινης μισαλλοδοξίας τελικά. Το φιλμ γυρίστηκε σε ένα ξερονήσι του Αμβρακικού Κόλπου και ο Δημόπουλος θυμόταν για τις τολμηρές σκηνές: «Στην αρχή τα κορίτσια, που έπρεπε να γδυθούν για τις ανάγκες του έργου, ήταν κάπως δισταχτικά και αμήχανα. Ντρέπονταν, και με το δίκιο τους. Σιγά σιγά όμως άρχισαν να ξεθαρρεύουν. Είδαν πως, εκτός από το συνεργείο και τους συναδέλφους τους ηθοποιούς, κανένας ξένος δεν υπήρχε κι ούτε ήταν τρόπος να ’ρθει χωρίς να τον δούμε. Έτσι μια και θα γδύνονταν για το γύρισμα οπωσδήποτε, στις σκηνές βέβαια που ήταν απαραίτητο, το πήραν απόφαση. Πετούσαν τα ρούχα τους από το πρωί, μόλις πατούσαν το πόδι τους στην Υβάλα, έπαιρναν χώμα και νερό, άλειβαν το γυμνό τους κορμί για να ’ναι έτοιμες κι έμεναν έτσι ίσαμε το τέλος του γυρίσματος. Το είχαν συνηθίσει και τους άρεσε». Κι όσο κι αν τα κινηματογραφικά πηγαδάκια έλεγαν πως η Ζάννα μόνο στον Δημόπουλο ήταν πρωταγωνίστρια, η πραγματικότητα ήταν εντελώς διαφορετική. Το 1964, για παράδειγμα, θα ερμηνεύσει πρώτο ρόλο στον «Τελευταίο πειρασμό» του Σωκράτη Καψάσκη, πλάι στον Τίτο Βανδή, την Άννα Φόνσου και τον Βαγγέλη Σειληνό. Η διετία 1965-1966 της ανήκει, καθώς επιστρέφει στη Φίνος Φιλμ και πρωταγωνιστεί σε τρεις ακόμα αξέχαστες ταινίες του συζύγου της: στο δικαστικό δράμα «Κατηγορώ τους ανθρώπους» (1965), σε σενάριο Φώσκολου και με πάνω από μισό εκατομμύριο εισιτήρια, στη μουσική κωμωδία «Κυρίες της αυλής» (1966), άλλη μια ανεπανάληπτη εισπρακτική επιτυχία, και στο αλησμόνητο κοινωνικό δράμα «Κοινωνία ώρα μηδέν» (1966), κρατώντας έναν ακόμα πρωταγωνιστικό ρόλο στην καριέρα της. Κι έναν ακόμα απίστευτο εμπορικό θρίαμβο, με κοντά 600.000 εισιτήρια! Το 1968 ήταν σειρά του Φώσκολου, που την ήξερε καλά ως σεναριογράφος των ταινιών του Δημόπουλου, να την επιλέξει για έναν ακόμα πρωταγωνιστικό ρόλο στην αισθηματική περιπέτεια «Αγάπη και αίμα», μια ελληνική εκδοχή του «Ρωμαίου και Ιουλιέτας» με έντονα τα στοιχεία του γουέστερν. Τζένη Καρέζη, Κώστας Καζάκος, Φλωρέττα Ζάννα και Λάκης Κομνηνός απαρτίζουν τα δύο πρωταγωνιστικά δίδυμα. Την ίδια χρονιά θα πάρει για τελευταία φορά μέρος σε ελληνική ταινία, στη μουσική κωμωδία του Δημόπουλου «Η αρχόντισσα και ο αλήτης» (1968), όπου οι τίτλοι του φιλμ θα τη φέρουν για άλλη μια φορά σε πρώτο ρόλο, πλάι στους Βουγιουκλάκη, Παπαμιχαήλ, Παπαγιαννόπουλο και Ρίζο. Η ταινία βγήκε στις αίθουσες στα τέλη Δεκεμβρίου του 1968, μιας ακραία παραγωγικής χρονιάς για τον ελληνικό κινηματογράφο, και κατατάχτηκε πρώτη σε εισπράξεις στη σεζόν, σπάζοντας το φράγμα των 750.000 εισιτηρίων! Η Ζάννα ήταν για άλλη μια φορά στην κορυφή του ελληνικού σινεμά, μόνο που θα ήταν για τελευταία…
Τελευταία χρόνια
Δεν είναι γνωστοί οι λόγοι που παρά την τρομακτική της επιτυχία στη δεκαετία του 1960 και τους εννιά πρωταγωνιστικούς της ρόλους σε ισάριθμες ταινίες, η Φλωρέτα Ζάννα εξαφανίστηκε ξαφνικά από την επικράτεια της έβδομης τέχνης. Στη ζωή του Δημόπουλου παρέμεινε βέβαια μέχρι το τέλος του μεγάλου σκηνοθέτη το 2003, καθώς ήταν μια σχέση ζωής, μακριά πια από την αδιακρισία φακών και φλας. Το ζευγάρι απέκτησε και μια κόρη. Τώρα διατηρούσε μια από τις γνωστότερες μπουτίκ του Κολωνακίου και έντυνε όλες τις παλιές της συναδέλφους, αποτελώντας το πιο καυτό μαγαζί γυναίκειας μόδας των Αθηνών! Το ελληνικό σινεμά συνέχιζε εξάλλου να ζει δόξες και όλες οι καλοντυμένες Αθηναίες και οι ντίβες του κινηματογράφου έσπευδαν να ντυθούν από τα χεράκια της Φλωρέττας. Εκεί επέλεγαν μάλιστα να φωτογραφηθούν με τα μοδάτα συνολάκια τους από τις αδερφές Μπρόγιερ μέχρι και τη Ζωή Λάσκαρη, καθώς η Ζάννα έφερνε ρούχα που κανείς άλλος δεν είχε στην Ελλάδα. Είχε γνωρίσει και χορτάσει την επιτυχία και τράβηξε για άλλα ή ήταν άλλοι οι λόγοι για την ξαφνική και οριστική αποτράβηξή της από τη showbiz, κανείς δεν έμαθε ποτέ… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr