Υποχρέωση της κυβέρνησης είναι να μεριμνήσει για θέματα πολιτισμού, να ενισχύσει τα έργα και να βοηθήσει τις τοπικές κοινωνίες να στηρίξουν τα μνημεία τους και τους πυλώνες πολιτισμού που διαθέτουν.
Αυτό επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης «Flying over the Αbyss» (Η Υπέρβαση της ‘Αβυσσος), που πραγματοποίησε σήμερα το απόγευμα στο Ρέθυμνο, στην Φορτέτζα και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης.
Πρόκειται για μία έκθεση συνεργασίας του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, όπου παρουσιάζονται καταξιωμένοι σύγχρονοι καλλιτέχνες «πλαισιωμένοι» από το μεγάλο πολιτιστικό κεφάλαιο της Κρήτης, το στοχαστή Νίκο Καζαντζάκη. Το έργο του, Ασκητική, μέσω της έκθεσης αναπτύσσει έναν «διάλογο» με δημιουργίες Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών της σύγχρονης τέχνης με στόχο να βοηθηθεί η σύγχρονη τέχνη να έρθει πιο κοντά στο σύγχρονο πολίτη σε όλη την Ελλάδα. Και τούτο διότι όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύντρια της έκθεσης Ελίνα Κουντουρή, η συγκεκριμένη έκθεση θα ταξιδέψει και στη Θεσσαλονίκη, όπου θα παρουσιαστεί στο χώρο του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης καθώς και σε οθωμανικά μνημεία της πόλης.
Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως «υπάρχει και η βούληση και η θέληση και η δύναμη για να προσφέρουμε στον πολιτισμό. Η αλήθεια είναι βέβαια πως τα κονδύλια είναι πολύ λίγα. Λιγότερα δηλαδή σε σχέση με άλλες εποχές. Αλλά πλέον υπάρχει μία άλλη προσέγγιση κυρίως στα έργα πολιτισμού αλλά και στον πολιτισμό αυτό κάθ΄ αυτό μιας και είναι εκείνος που προσφέρει την ταυτότητα, την αυτογνωσία και την περηφάνια στην κοινωνία και τους πολίτες». Ο κ. Ξυδάκης θεωρεί πως σε αυτή την περίοδο που διανύουμε ως χώρα «οφείλουμε να αντλήσουμε και άλλα πράγματα όπως το να προσεγγίσουμε τα έργα που κάνουμε με μία διπλή επένδυση. Τόσο συμβολική όσο και υλική, πραγματική. Έχουμε την φροντίδα ώστε τα έργα πολιτισμού, έστω και με τους λιγοστούς πόρους χρηματοδότησης, να μπορέσουν να προσφέρουν και θέσεις εργασίας και παραγωγή πλούτου. Να συνεισφέρουν δηλαδή και στις τοπικές οικονομίες και στην εθνική».
Μιλώντας για τη γραφειοκρατία που δημιουργεί θέματα στην υποστήριξη του πολιτισμού, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού ανέφερε πως «η κακή γραφειοκρατία μπορεί να παταχθεί με πολλούς τρόπους. Υπάρχει βέβαια και η υγιής γραφειοκρατία που είναι απαραίτητη, όπως η θεσμική μνήμη των δημόσιων υπηρεσιών, ο έλεγχος και η επιτήρηση, η νομιμότητα και η διαφύλαξη των στοιχείων ενός πολιτισμού. Από την άλλη φυσικά η αδράνεια και η ολιγωρία λειτουργούν ως ένα είδος σαμποτάζ. Αυτά είναι καθήκον κάθε κυβέρνησης που εκλέγεται από τον λαό, να τα πατάξει και να τα αλλάξει. Νομίζω πως είναι επιτακτική ανάγκη σήμερα, η εξυγίανση της δημόσιας λειτουργίας».
Τριάντα τρία έργα από είκοσι έξι καλλιτέχνες βρίσκονται σε διάλογο μεταξύ τους, αλλά και με την Ασκητική, φωτίζοντας τη διαδρομή της ανθρώπινης ζωής, από το τραύμα της γέννησης, τον αγώνα για τη ζωή και τη δημιουργικότητα έως το θάνατο. Τα έργα παρουσιάζονται σε επτά θεματικές ενότητες και περιλαμβάνουν: Γένεση/Τραύμα, Η Υπέρβαση της ‘Αβυσσος, Από τη Δημιουργικότητα στην Αιωνιότητα, Αγγίζοντας τον ‘Αλλον, Λυκόφως, Επιστροφή στην ‘Αβυσσο…
Με την ευκαιρία της παρουσίας του στα εγκαίνια, ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τον πολιτισμό που αναδύεται μέσα από την πρόνοια του κράτους προς τους πολίτες. «Ένδειξη πολιτισμού μιας κοινωνίας είναι η φροντίδα των αδύναμων όλων εκείνων που δεν έχουν τη δυνατότητα να στηριχθούν στις δικές τους δυνάμεις. Η φροντίδα των ανθρώπων με αναπηρία και όλων όσων έχουν πληγεί από τις σημερινές συνθήκες αισθανόμενοι αναξιοπρεπείς και αποκλεισμένοι. Στην πατρίδα μας αυτά τα χρόνια είχαν αναιρεθεί δικαιώματα πολύ σημαντικά τόσο κοινωνικά όσο και ανθρώπινα και είναι ζήτημα τιμής, κοινωνικής συνοχής, πολιτισμού και δημοκρατίας αυτά να αποκατασταθούν».
Ο κ. Ξανθός εντυπωσιασμένος από την έκθεση ανέφερε πως τέτοιες πρωτοβουλίες βοηθούν στο να μην υπάρχει πολιτισμική φτώχεια και συνέδεσε αυτή του τη δήλωση λέγοντας ότι δυστυχώς στην Υγεία ιδιαίτερα υπάρχει το κομμάτι που λέγεται υγειονομική φτώχεια. «Μιλάω για τα εκτεταμένα τμήματα πληθυσμού που αποκλείονται από πολύ βασικές υπηρεσίες υγείας. Αυτά τα τμήματα είναι πρώτης προτεραιότητας και σημασίας για την κυβέρνηση και εμάς προσωπικά. Να αντιμετωπίσουμε δηλαδή όσο πιο αποτελεσματικά μπορούμε την υγειονομική αυτή φτώχεια ώστε να ξαναδώσουμε την αξιοπρέπεια και στο σύστημα υγείας αλλά και στον ασθενή. Όλα αυτά, όπως καθένας αντιλαμβάνεται είναι και θέμα πολιτισμού».
Ο Πολιτιστικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός κοινής ωφέλειας ΝΕΟΝ που πραγματοποιεί την έκθεση στο Ρέθυμνο, ιδρύθηκε το 2013 από το συλλέκτη και επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο, ο οποίος μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρθηκε στη δύναμη του πολιτισμού, της τέχνης αλλά και των απλών ανθρώπων. Όλα μαζί σύμφωνα με τον κ. Δασκαλόπουλο μπορούν να προσφέρουν στη δημιουργία νέων συνθηκών που θα είναι ικανές να τραβήξουν τη χώρα από τις δύσκολες μέρες που βρίσκεται. «Είμαστε σε θέση, όλοι μαζί αλλά και ξεχωριστά να επαναπροσδιορίσουμε το ρόλο και την ευθύνη μας έναντι του τόπου, που χρειάζεται τη συμβολή μας για να ξαναβρεί το μέλλον του. Αυτό το μήνυμα το στέλνει ο διάλογος της Ασκητικής του Καζαντζάκη με τους σύγχρονους καλλιτέχνες».
Ο ΝΕΟΝ φιλοδοξεί να φέρει το σύγχρονο πολιτισμό κοντά στο σύγχρονο πολίτη, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας να αφυπνίσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει. Συγχρόνως, επιδιώκει να συμβάλει στην ευρύτερη προσπάθεια αναβάθμισης της πόλης και της καθημερινότητας του πολίτη. Να συμβάλει στην αποκατάσταση της σχέσης του πολίτη με τη λειτουργία και τα δρώμενα της πόλης του.
Στο περιθώριο των εγκαινίων και μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ξυδάκης επεσήμανε πως «… στην ιστορική καμπή που βρισκόμαστε, είναι καθήκον η διαπραγμάτευση που κάνουμε, όπως καθήκον μας είναι να εμβαθύνουμε και να στερεώσουμε τη δημοκρατία. Τα χρόνια της κρίσης έχουν πλήξει τη δημοκρατία, έχουν πλήξει τις αντοχές της και πρωταρχικό καθήκον, μαζί με τους όρους επιβίωσης που θέτουμε, είναι η επαναθεμελίωση της πίστης όλου του ελληνικού λαού στη δημοκρατία».
Η έκθεση Flying over the Abyss – Η Υπέρβαση της ‘Αβυσσος θα διαρκέσει από τις 2 Μαΐου έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2015 και είναι επισκέψιμη για το κοινό, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Μεσολογγίου 32, στο Ρέθυμνο κάθε Τρίτη έως Παρασκευή 09:00-14:00 & 19:00-21:00 και Σάββατο έως Κυριακή 10:00-15:00 όπως επίσης στο Τζαμί Ιμπραήμ Χαν, στη Φορτέτζα, στο Ρέθυμνο καθημερινά 09:00 – 19:00.