Μπορεί μεν να υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ότι η νέα ελληνοτουρκική κρίση βαίνει προς εκτόνωση.
Ωστόσο από την άλλη πλευρά εξακολουθεί να υπάρχει επαγρύπνηση καθώς όπως μας λένε πηγές από τη Μεσογείων, το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι εάν στις 2 Αυγούστου που λήγει η παράτυπη Navtex, η γειτονική χώρα επιλέξει να θέσει τέρμα στην τρέχουσα πρόκληση ή θα επιλέξει να ανανεώσει την ναυτική οδηγία της για μερικές ημέρες ακόμη, προκειμένου να βγάλει για έρευνες στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Κρήτης και Καστελόριζου το ερευνητικό σκάφος «Oruc Reis» τα επόμενα εικοσιτετράωρα.
Είναι προφανές ότι σε μια τέτοια περίπτωση τα πλοία του ελληνικού στόλου θα συνεχίζουν να παραμένουν σε θέσεις κλειδιά στο Αιγαίο και ιδίως στην περιοχή κοντά στο Καστελόριζο ούτως ώστε να επιτηρούν τις κινήσεις των Τούρκων.
Η πολυήμερη παραμονή όμως οδηγεί σε καταπόνηση των ενόπλων δυνάμεων αφού δεν μπορεί να βρίσκονται συνεχώς σε πολεμική ετοιμότητα. Συν τοις άλλοις και το οικονομικό κόστος είναι μεγάλο. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το λειτουργικό κόστος μιας φρεγάτας που βρίσκεται εν πλω φθάνει ημερησίως τις 5.000 ευρώ!
«Αυτό βέβαια από την άλλη πλευρά δεν σημαίνει ότι θα τεθεί το κόσμος πάνω από την εθνική ασφάλεια, σε καμία περίπτωση, αυτό εννοείται» μας λένε από το ΥΠΕΘΑ, απλώς θέλουν να επισημάνουν ότι ενδεχομένως η Τουρκία να επιδοθεί σε μια φθορά των δυνάμεών μας.
Θυμίζουμε για παράδειγμα ότι η κρίση με την γειτονική χώρα στον Έβρο που ξεκίνησε τέλη Φεβρουαρίου διήρκεσε περίπου ένα μήνα καταπονώντας τον ελληνικό στρατό και την αστυνομία που επιτηρούσε συνεχώς της οριογραμμή αποτρέποντας κάθε επιχείρηση παραβίασής της.
Πλήρως φορτωμένα με όπλα τα μαχητικά μας
Την ίδια ώρα σε επιχειρησιακή ετοιμότητα πέραν της συνηθισμένης βρίσκεται και η Πολεμική Αεροπορία καθώς από την ημέρα που εκδόθηκε η τουρκική Navtex όπως αναφέρουν πηγές του newsbeast αρκετά μαχητικά μας αεροσκάφη έχουν φορτώσει τον πλήρη οπλισμό τους, με αποτέλεσμα να μην σηκώνονται τα συγκεκριμένα για να αναχαιτίσουν τουρκικά F-16 ώστε να χρησιμοποιηθούν εάν τυχόν απαιτούνταν σε μια κλιμάκωση της έντασης που ευτυχώς, δείχνει να εκτονώνεται.
Συνεκπαίδευση με το αεροπλανοφόρο «Αϊζενχάουερ»
Η Τουρκία συνυπολόγισε όλους τους παράγοντες μιας προκλητικής κίνησης και έκρινε σκόπιμο να κάνει τελικά ένα βήμα πίσω (τουλάχιστον προσώρας) καθώς σε αυτό προσμετρήθηκε η πλήρης ετοιμότητα των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, η μεσολάβηση του διεθνούς παράγοντα όπως ήταν για παράδειγμα η τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ της Γερμανίδας καγκελάριου Άνγκελας Μέρκελ και του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν αλλά και το γεγονός ότι στην νοτιοανατολική Μεσόγειο έκαναν την εμφάνισή τους το γαλλικό πυρηνικό αεροπλανοφόρο «Σαρλ ντε Γκολ», το μεγαλύτερο πλοίο της Ευρώπης, καθώς επίσης και το αμερικανικό αεροπλανοφόρο «Αϊζενχάουερ» που μπορεί να μεταφέρει 5.600 άτομα και 90 μαχητικά αεροσκάφη και ελικόπτερα.
Η Άγκυρα ενοχλήθηκε σφόδρα από το γεγονός ότι το τελευταίο τετραήμερο, μέχρι και χθες το απόγευμα, ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη F-16, τουλάχιστον μια από τις φρεγάτες μας και ένα υποβρύχιό μας πραγματοποιούσαν συνεκπαίδευση με αμερικανικά F-18 που απονηώνονταν από το αεροπλανοφόρο των Ηνωμένων Πολιτειών.
Το τουρκικό πρακτορείο Anadolu ισχυρίζεται ότι κάτι τέτοιο δεν συνέβη, αλλά από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας μας διαβεβαιώνουν ότι πραγματοποιήθηκε κανονικότατα και μάλιστα υπάρχουν και τα σχετικά ντοκουμέντα.