Συνταγματική πρόβλεψη για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, με σταθερό φορολογικό σύστημα και ανώτατο όριο στη φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων, θέσπιση της νομικής πρωτοβουλίας πολιτών και μικτά πανεπιστήμια, προτείνει μεταξύ άλλων, συμμετέχοντας στο διάλογο της «Κ.Ε.» για την αναθεώρηση του Συντάγματος, ο υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης.
Μιλά επίσης για τον εκλογικό νόμο και το πολιτικό χρήμα, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «πρέπει να τελειώνουμε με τους “χάρτινους” πολιτικούς, που είναι δημουργήματα των δημοσίων σχέσεων και των τηλεοπτικών παραθύρων», καθώς και με την «εκτέλεση συμβολαίων, είτε ανάδειξης είτε στοχοποίησης προσώπων».
* Κύριε υπουργέ, η «Κ.Ε.» έχει ξεκινήσει διάλογο εν όψει της αναθεώρησης του Συντάγματος. Συνοπτικά, ποιες θα είναι οι προτάσεις της Ν.Δ.;
– Στην αντιπολίτευση είχαμε το χρόνο να προετοιμαστούμε. Στη Γραμματεία Προγράμματος, σε συνεργασία με 12 διαπρεπείς συνταγματολόγους, συζητήσαμε σειρά ρηξικέλευθων αλλαγών, που μπορούν να μεταβάλουν το Σύνταγμα σε εργαλείο απελευθέρωσης και μετεξέλιξης του πολιτικού και οικονομικού συστήματος της χώρας. Σας αναφέρω μερικές ενδεικτικές προτάσεις, έξω από αυτές που συνήθως συζητούνται, εν όψει της επικείμενης αναθεώρησης:
* Πρώτα απ’ όλα, η αναμόρφωση του λεγόμενου Οικονομικού Συντάγματος, που μπορεί να σπάσει αγκυλώσεις και να απελευθερώσει υγιείς και δημιουργικές δυνάμεις της ελληνικής αγοράς. Ενδεικτικό παράδειγμα θα ήταν η υποχρέωση ισοσκελισμένου προϋπολογισμού με συνταγματική ή κατ’ εξουσιοδότηση νομοθετική διάταξη, που θα υπαγόρευε την υποχρέωση της εκάστοτε κυβέρνησης να μην ξοδεύει περισσότερα απ’ αυτά που παράγει, δημιουργώντας δημόσιο έλλειμμα.
**Αναγκαία καθίσταται και η πρόβλεψη για σταθερό φιλελεύθερο φορολογικό σύστημα, όπως αυτό που ήδη προβλέπεται για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και για άλλα πεδία οικονομικής δράσης. Είναι βέβαιο ότι κάτι τέτοιο θα συμβάλει στην αφύπνιση των δημιουργικών δυνάμεων της ελληνικής αγοράς, όπως ακριβώς έγινε με την ελληνική ναυτιλία, που διαπρέπει διεθνώς.
* Εκτός από τα οικονομικά, ποιες άλλες προτάσεις σκοπεύετε να καταθέσετε;
– Η ελληνική παιδεία, ο πολιτισμός και ο οικουμενικός Ελληνισμός είναι τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και ως τέτοια πρέπει να αναδειχθούν και μέσα από τη συνταγματική αναθεώρηση:
**Η συνταγματική κατοχύρωση και προστασία της ελληνικής γλώσσας είναι εθνική υποχρέωση. Η ελαστικοποίηση της διάταξης για την ψήφο των ομογενών θα κινητοποιήσει τον οικουμενικό Ελληνισμό και θα τον επανασυνδέσει με τη μητρόπολη, με θετικές συνέπειες στην ανάπτυξη, στην τεχνογνωσία και στην αποτελεσματική εθνική πολιτική της Ελλάδος.
**Η θεσμοθέτηση της νομοθετικής πρωτοβουλίας των πολιτών, που με τη συγκέντρωση ενός συγκεκριμένου αριθμού υπογραφών θα μπορούν να προκαλέσουν την έναρξη νομοθετικής πρωτοβουλίας στο Κοινοβούλιο, ενεργοποιεί και πάλι τους πολίτες, καθιστώντας τους συμπρωταγωνιστές και συνυπεύθυνους για τις εξελίξεις και όχι απλούς, αδιάφορους παρατηρητές.
* Για την εκπαίδευση, τι προτείνετε;
– Θεωρώ ιδιαιτέρως σημαντική την αναθεώρηση του άρθρου 16, με στόχο την κατάλυση του κρατικού μονοπωλίου στην ανώτατη εκπαίδευση. Πιστεύω παράλληλα ότι στον ενδιάμεσο χρόνο -για να μη χάνουμε άλλες ευκαιρίες- θα μπορούσαμε με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο να νομοθετήσουμε υπέρ των μικτών πανεπιστημίων. Δηλαδή, κάποια από τα υφιστάμενα δημόσια πανεπιστήμια, που δεν επαρκεί να συντηρήσει ο κρατικός προϋπολογισμός, θα μπορούσαν πιλοτικά να μετοχοποιήσουν το 49% της αξίας τους και να το διαθέσουν -μαζί με το μάνατζμεντ- σε επενδυτές, ιδρύματα, ή άλλους φορείς.
Με τον τρόπο αυτό, θα δημιουργούνταν οι προϋποθέσεις για να τρέξουν ταχύτερα τα προγράμματα προσέλκυσης ξένων-μη Ευρωπαίων φοιτητών με καταβολή διδάκτρων, θα ενισχυόταν η πρωτογενής έρευνα, θα δημιουργούνταν κίνητρα για την επιστροφή χιλιάδων διαπρεπών Ελλήνων του εξωτερικού και -χωρίς να διαταραχθεί ο έλεγχος του κράτους επί του πανεπιστημίου- θα επέτρεπε στον ελληνικό ιδιωτικό τομέα να αναγεννήσει ένα σύγχρονο ρεύμα φιλελληνισμού, καθιστώντας την Ελλάδα διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο και δημιουργώντας για το ΑΕΠ έσοδα πολλαπλάσια από αυτά που βγάζουμε ετησίως από τον τουρισμό.
Υπάρχουν πολλές, απλές και τολμηρές ιδέες που, αν υιοθετηθούν, η Ελλάδα θα αλλάξει γρήγορα πρόσωπο και ο Ελληνισμός θα ανακτήσει την παλιά του λάμψη.
* Πρόσφατα, ο κ. Κουβέλης τάχθηκε υπέρ της απλής αναλογικής. Εχει εκφράσει θετική γνώμη και το ΠΑΣΟΚ, ενώ για τον ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί πάγια θέση -έχει επιφυλαχθεί βέβαια ο κ. Τσίπρας να παρουσιάσει τις προτάσεις του κόμματός του. Ποια είναι η δική σας θέση;
– Κατ’ αρχάς, να ξεκαθαρίσω ότι σε επίπεδο κυβέρνησης δεν έχει τεθεί θέμα εκλογικού νόμου. Τουλάχιστον σ’ εμένα… Από εκεί και πέρα, η διαχρονική μάχη -ιδεολογική και πολιτική- είναι η σύγκρουση μεταξύ των αρχών της αναλογικής εκπροσώπησης και της σταθερής διακυβέρνησης. Πιστεύω ότι έπρεπε να βρούμε την ισορροπία ανάμεσα στα δύο συστήματα και κατά κάποιον τρόπο το υφιστάμενο σύστημα διασφαλίζει αυτή την ισορροπία. Δηλαδή και αναλογική εκπροσώπηση, αλλά και προϋποθέσεις κυβερνητικής σταθερότητας.
Εάν ο λαός θέλει συνεργασία, τότε δημιουργεί τις προϋποθέσεις από μόνος του, όπως έκανε με αυτόν τον εκλογικό νόμο. Εάν θέλει αυτοδύναμη κυβέρνηση, πάλι έχει την επιλογή ο ίδιος ο λαός. Ο υφιστάμενος εκλογικός νόμος έχει αδυναμίες, οι οποίες σαφώς θα πρέπει να διορθωθούν. Για παράδειγμα, ο κάθε βουλευτής θα πρέπει να νιώθει ότι εκπροσωπεί περίπου ισοδύναμα σύνολα πολιτών. Δεν μπορεί δηλαδή να έχεις μία εκλογική περιφέρεια τεράστια και μία εκλογική περιφέρεια μικρή. Θα πρέπει να υπάρχει μία αντιστοίχηση στον αριθμό των εδρών και στον κόσμο που εκπροσωπεί ο κάθε εκλεγόμενος βουλευτής στο Κοινοβούλιο.
* Ενας μη κοινοβουλευτικός συνάδελφός σας, ο υπουργός Οικονομικών Ι. Στουρνάρας, βρέθηκε στο επίκεντρο αντιδράσεων για τον ενιαίο φόρο ακινήτων. Ποια είναι η δική σας θέση;
– Να ξεκαθαρίσω -πρώτα απ’ όλα- ότι οι απόψεις μου δεν συνδέονται με πρόσωπα και ότι -σε κάθε περίπτωση- η κυβέρνηση αυτή πρέπει να εφαρμόσει υποχρεώσεις που κληρονόμησε ή που άπτονται απαιτήσεων των δανειστών, προκειμένου να διασφαλίσουμε την απαιτούμενη ρευστότητα. Το στοίχημα είναι να καταφέρουμε το γρηγορότερο δυνατό να βγούμε από την οικονομική επιτήρηση και να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε άλλες πολιτικές, πιο κοντά στην ιδεολογία μας. Για παράδειγμα, και με αφορμή την αναθεώρηση του Συντάγματος, τη θεσμοθέτηση ενός ανώτατου ορίου στη φορολογία και των φυσικών και των νομικών προσώπων, ώστε να μην καταλήγει κανείς να πληρώνει περισσότερους φόρους από όσα κερδίζει.