Με τον υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, να χαρακτηρίζει νομοθέτημα-τομή το νομοσχέδιο για την ρύθμιση θεμάτων Μεταφορών, την ΝΔ να αναφέρεται σε ανεφάρμοστο και προβληματικό νομοσχέδιο που εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα και τους εισηγητές των άλλων κομμάτων να εκφράζουν επιφυλάξεις για μια σειρά διατάξεων, αλλά να συναινούν σε άλλες, το σχέδιο νόμου εισήχθη προς επεξεργασία στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή.

Όπως μετέδωσε το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο υπουργός Μεταφορών, απάντησε σε αυστηρό τόνο στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης, αντιγυρίζοντας πως ο παλαιοκομματισμός ήταν αυτός που έστηνε γκρίζες ζώνες για να εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα, και επικαλέστηκε σαν «χαρακτηριστικά παραδείγματα» τη ρύθμιση για τις εταιρείες διαμεσολάβησης επιβατικών δημόσιας χρήσης και την ρύθμιση για τις εταιρείες διαμεσολάβησης ενοικίασης αυτοκινήτων με οδηγό, στις οποίες δεν είχε προβλέψει τίποτα και σκοπίμως δεν είχε προβλεφθεί. «Αφήσατε να αναπτυχθούν οι εταιρείες διαμεσολάβησης, δεν έλεγξε κανείς πού είναι η έδρα τους, ποιοι είναι οι ιδιοκτήτες, πού φορολογούνται, τι αποδείξεις εκδίδουν, τίποτα. Συνέπεια, είναι το απόλυτο χάος, η καταστρατήγηση του νόμου και για τα επιβατικά δημόσιας χρήσης και για τα ενοικιαζόμενα με οδηγό, τεράστια φοροδιαφυγή, φυγή χρημάτων στο εξωτερικό, κανένας έλεγχος» είπε ο κ. Σπίρτζης απευθυνόμενος προς την πτέρυγα της ΝΔ. «Ποιό είναι το θεσμικό πλαίσιο, ποιοι είναι οι μηχανισμοί ελέγχου που είχαν προβλέψει, ποια είναι τα χαρακτηριστικά των οδηγών, ποιος ο έλεγχος των συμβάσεων;» ρώτησε επίσης ο υπουργός και συνέχισε: «Πείτε μας εσείς το γιατί, και πείτε μας γιατί εσείς ψηφίσετε αυτούς τους νόμους με γκρίζες ζώνες και κενά, για να αναπτυχθούν τέτοιου είδους παραβατικές δραστηριότητες;».

Ο αρμόδιος υπουργός έκανε λόγο για νομοσχέδιο που επιφέρει μεγάλες αλλαγές και τομέα στον χώρο των Μεταφορών, ενώ έκανε ειδική μνεία στο τμήμα του νομοσχεδίου που αφορά στην θεσμοθέτηση κενών, «γκρίζων» νομοθετικών κενών, που άφηναν το περιθώριο ανάπτυξης δραστηριοτήτων καταστρατήγησης της νομοθεσίας σε βάρος του ελληνικού λαού. «Είναι γνωστά σε όλους και για πολλά χρόνια όλα αυτά τα φαινόμενα, τα οποία δεν αντιμετωπίζονταν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις» είπε και προσέθεσε ότι στο νομοσχέδιο εμπεριέχεται κατηγορία θεμάτων, η οποία σχετίζεται με τους κανόνες και το θεσμικό πλαίσιο σε αρκετά θέματα που εκλείπουν, ή που η υπάρχουσα νομοθεσία έχει αστοχήσει, ή δεν είχε αποτελέσματα στην καθημερινότητα, με συνέπειες στον πολιτισμό μας, στην ασφάλεια των πολιτών, στην οδική συμπεριφορά όλων μας, αλλά και στις ζωές και την υγεία μας. Η τρίτη κατηγορία διατάξεων του νομοσχεδίου, τις οποίες επικαλέστηκε ο κ. Σπίρτζης, αφορά τις αδειοδοτήσεις των σιδηροδρομικών υποδομών, τις αδειοδοτήσεις των εμπορευματικών κέντρων και αλλαγές σε σχέση με τη φύλαξη και την ανακύκλωση των πινακίδων, που «έχουν γεμίσει οι εφορίες που κρατούν πινακίδες μερικές δεκαετίες», καθώς και τις διατάξεις για το όριο ηλικίας των λεωφορείων του ΟΑΣΘ.

«Το νομοσχέδιο, επιχειρεί την ανανέωση, τον εκσυγχρονισμό και την συμπλήρωση της νομοθεσίας που αφορά τις χερσαίες ιδιωτικές και δημόσιες επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές» είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Απόστολος Καραναστάσης. Μίλησε δε, για «διαφορετική αντίληψη» της σημερινής κυβέρνησης, που αποτυπώνεται ανάγλυφα στις διατάξεις του νομοσχεδίου, σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση κοινωνικών ομάδων, όπως τα ΑμεΑ, την προστασία του περιβάλλοντος με τη στήριξη εναλλακτικών μέσων μεταφοράς όπως είναι η χρήση ποδηλάτου, την παγίωση της φορολογικής δικαιοσύνης και των ίσων ευκαιριών για τις επαγγελματικές ομάδες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, αποτυπώνεται ανάγλυφα στις διατάξεις του νομοσχεδίου.

Η ΝΔ

«Εξόχως προβληματικό» χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο εισηγητής της ΝΔ και αρμόδιος τομεάρχης, Κώστας Αχ. Καραμανλής, και επισήμανε ότι σε πολλές περιπτώσεις είναι αναχρονιστικό, ενώ κινείται σε πολλά του άρθρα, τόσο εναντίον των συνταγματικών αρχών της χώρας, όσο και του Ευρωπαϊκού Δικαίου. Όπως είπε, στόχος του νομοσχεδίου δεν είναι να ρυθμίσει ζητήματα, όπως π.χ. αυτό των ποδηλάτων «που τελικά το κάνει με λάθος τρόπο»: αποκλειστική στόχευση είναι η εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συνδικαλιστικών μικρο-συμφερόντων, η ενίσχυση της γραφειοκρατίας, η υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στα χέρια του υπουργού – και όλα αυτά γίνονται σε ένα πνεύμα ιδεοληπτικών πρακτικών. Εξέφρασε εξάλλου την ανησυχία, ότι το νομοσχέδιο είναι ανεφάρμοστο, αφού προβλέπονται περισσότερες από 220 αποφάσεις του υπουργού, περίπου 30 κοινές αποφάσεις με άλλους υπουργούς, και πάνω από 15 ηλεκτρονικές πλατφόρμες και ηλεκτρονικά μητρώα για την καταχώρηση στοιχείων.

«Αν κρίνουμε από την τεράστια επιτυχία που είχε ο νόμος 4412 του 2016, τις διατάξεις του οποίου έχετε τροποποιήσει πάνω από 200 φορές, που μέχρι να βγουν οι εφαρμοστικές αποφάσεις σας πήρε σχεδόν ένα χρόνο και τελικά, απ’ ό,τι όλοι οι δήμαρχοι λένε, έχουν μπλοκαριστεί όλα τα έργα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αντιλαμβάνεται κανείς εύκολα τι μπορεί να συμβεί κατά την υλοποίηση μεγαλόπνοων σχεδίων στον τομέα των μεταφορών» είπε ο κ. Καραμανλής, απευθυνόμενος προς τον υπουργό Μεταφορών. “Μετά την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου, θα γίνεται εσείς, ο υπουργός ή και ο κάθε υπουργός, «ο απόλυτος Σουλτάνος, γιατί τίποτα δεν θα μπορεί να γίνει αν δεν το αποφασίζετε ή δεν το εγκρίνετε εσείς” είπε ακόμη. Ο εισηγητής της ΝΔ, υποστήριξε επιπλέον ότι κυβέρνηση υποχώρησε σε συγκεκριμένα συμφέροντα, εγκλωβίστηκε για άλλη μια φορά σε ιδεοληψίες, και όλα αυτά τα κάνει για ορισμένες ψήφους και τελικά, όχι για το καλό των πολιτών, ούτε του επιβατικού κοινού. Η όλη λογική του πρώτου μέρους του νομοθετήματος είναι να χτυπηθούν εταιρείες όπως η TAXI BEAT και η UMBER, παρατήρησε ο κ. Καραμανλής.

Τα κόμματα

Εκ μέρους της ΔΗΣΥ, ο Γιάννης Μανιάτης σημείωσε ότι πρόκειται για ένα ένα πολυνομοσχέδιο που προβλέπει πάνω από 80 υπουργικές αποφάσεις και η μέχρι τώρα προϋπηρεσία της κυβέρνησης για την ταχύτητα εξειδίκευσης και έκδοσης της δευτερογενούς νομοθεσίας, δεν πείθει ότι όλα αυτά θα γίνουν και πράξη. “Έχουμε την πρώτη παρέμβαση για το θέμα των ταξί. Είναι καθαρό ότι υπάρχει μία ιδεοληπτική εμμονή απέναντι στην Βeat εκ μέρους του υπουργού, μια εταιρεία η οποία έχει εφαρμόσει καινοτομικές μεθόδους με δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες πολίτες να εξυπηρετούνται, πάνω από 7.000, 8.000 οδηγούς να συνεργάζονται και με μια δημιουργία αισθήματος ουσιαστικά ασφαλείας” υπογράμμισε ο κ. Μανιάτης.

Προσέθεσε ακόμη, ότι σε κάθε περίπτωση έχουμε μια βαριά γραφειοκρατική και υπερρυθμισμένη αγορά, που δεν τεκμηριώνεται από πουθενά η αναγκαιότητα της υπερβολικής ρύθμισης, ούτε πολύ περισσότερο η σκοπιμότητα της στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Ο ειδικός αγορητής της ΔΗΣΥ, επικαλέστηκε την Ειδική Έκθεση του νομοσχεδίου, όπου ο νομοθέτης ζητά από τον υπουργό να ορίσει κάποιο άλλο παράδειγμα χώρας όπου υπάρχουν αντίστοιχες ρυθμίσεις, για να πει πως εκεί «υπάρχει κενό».

Επιφυλάξεις σε σημεία του νομοσχεδίου εξέφρασε και ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής, Ιω. Σαχινίδης, και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι έχει ψηλά στην ατζέντα της το βόλεμα «ημετέρων», επικαλούμενος το άρθρο 67, στο οποίο προβλέπεται η δυνατότητα καταβολής αμοιβής στον πρόεδρο του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, που ποτέ δεν προβλέφθηκε. Υποστήριξε πως η πρόβλεψη αυτή είναι για να ανταμειφθεί για τις υπηρεσίες της η πρώην βουλευτής των ΑΝΕΛ και πρώην υφυπουργός Μεταφορών, Μαρίνα Χρυσοβελώνη, που τοποθετήθηκε σε αυτή την θέση πριν λίγες ημέρες.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, τόνισε ότι με τις συγκεκριμένες διατάξεις η κυβέρνηση επιδιώκει να διαμορφώσει και να εκσυγχρονίσει το θεσμικό πλαίσιο, ώστε στα δεδομένα της απελευθερωμένης αγοράς, στην οποία έχουν εισαχθεί νέα τεχνολογικά δεδομένα, όπως οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαμεσολάβησης, να μπορεί να αναπτυχθεί απρόσκοπτα η οικονομική δραστηριότητα όλων των μεγάλων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο χώρο. «Μπορεί η Ν.Δ. να παίρνει θέση υπέρ μιας ορισμένης μερίδας επιχειρήσεων που πιθανά θα θιχθούν προσωρινά και δε θέλουν να αμφισβητηθεί η πρωτοκαθεδρία που κατέχουν στη συνημμένη αγορά, η κυβέρνηση όμως, ως γνήσια αστική κυβέρνηση, διαμορφώνει το απαραίτητο κοινό πλαίσιο ώστε να αναπτυχθεί συνολικά η καπιταλιστική δραστηριότητα στον κλάδο» είπε ο κ. Κατσώτης.

Με αυτό το νομοσχέδιο, επαληθεύεται για άλλη μια φορά αυτό που φάνηκε ήδη από την πρώτη ημέρα της διακυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ., δηλαδή, η δημιουργία και η εγκαθίδρυση μιας παραλλαγής σοβιετικού μοντέλου, όπου όλοι οι τομείς της Οικονομίας ελέγχονται από το κράτος και όλοι οι εργαζόμενοι είναι μόνιμοι υπάλληλοι χωρίς αξιολόγηση μέχρι την συνταξιοδότησή τους, εκτίμησε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Μάριος Γεωργιάδης. Όπως είπε ακόμη, το εν λόγω σχέδιο νόμου θα έπρεπε να περιλαμβάνει διατάξεις με τις οποίες θα τολμούσε το υπουργείο βαθύτερη τομή, με καινοτόμα χαρακτηριστικά και όχι να περιοριστεί μόνο σε ρυθμιστικού χαρακτήρα παρεμβάσεις και σε ό,τι τους σφύριξε στο αυτί κάποιο συνδικαλιστικό όργανο των ταξί. Ο κ. Γεωργιάδης παρατήρησε ακόμη, ότι δεν εισάγονται νέες υπηρεσίες εξυπηρέτησης, δεν απελευθερώνεται ιδιαίτερα το επάγγελμα του αυτοκινητιστή, τα εμπόδια παραμένουν και είναι ολοφάνερο ότι οι πολίτες δεν θα μπορούν να βρίσκουν άμεσα τις καινοτόμες υπηρεσίες.

Προβλήματα εφαρμογής του νομοσχεδίου, λόγω της πρόβλεψης για έκδοση πάρα πολλών υπουργικών αποφάσεων και του ότι δεν τίθενται καν δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα για την έκδοση αυτών των αποφάσεων, διαπίστωσε και ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης. Εξάλλου ο κ. Δανέλλης καταλόγισε στον υπουργό παράλειψη να δώσει συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία και σαφές αποτύπωμα ως προς τις δαπάνες που θα βαρύνουν τον κρατικό Προϋπολογισμό, αλλά και τα έσοδα που προβλέπονται, με αποτέλεσμα το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους να μην μπορεί να προβεί σε κοστολόγηση των ρυθμίσεων. Ωστόσο, τόνισε ο κ. Δανέλλης, από τις περισσότερες διατάξεις του προτεινόμενου νομοσχεδίου προκαλούνται δαπάνες επί του Κρατικού Προϋπολογισμού ή επί προϋπολογισμών των ΟΤΑ, αλλά και απώλειες εσόδων, όπως και από κάποια άρθρα προβλέπονται έσοδα ή αύξηση δημοσίων εσόδων.

Απέναντι στην κριτική που αφορά στις πολλές υπουργικές αποφάσεις, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι οι υπουργικές αποφάσεις είναι 79 και οι 15 από αυτές είναι για τα ηλεκτρονικά μητρώα, διότι – όπως εξήγησε – εάν δεν υλοποιηθεί το ηλεκτρονικό μητρώο, δεν μπορεί να εκδοθεί απόφαση, ενώ μόλις οι δέκα είναι καινούργιες – και οι υπόλοιπες συνιστούν διεύρυνση ή διευκρίνιση υπουργικών αποφάσεων που υπάρχουν ήδη στη νομοθεσία.