«Να ξεκαθαρίσουμε ότι η πολιτική της κυβέρνησης δεν είναι η πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ. Η λογική της κυβέρνησης είναι η αναβάθμιση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων μέσα στον Ενιαίο Χώρο Έρευνας και Εκπαίδευσης», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, μιλώντας σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
«Αυτό που γίνεται σήμερα και το οποίο ελπίζω να χειροκροτήσει κάθε πτέρυγα, είναι ότι για πρώτη φορά υπάρχουν κοινές επιτροπές πανεπιστημίων και ΤΕΙ και οι οποίες συζητούν θεσμικά πια την προοπτική συνεργασίας και συνενώσεων των ιδρυμάτων» είπε ο υπουργός Παιδείας και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει θέμα να κλείσει το ένα, να ανοίξει το άλλο κλπ, αλλά να αξιοποιήσουμε ό,τι είναι δυνατό για την αναβάθμιση των ιδρυμάτων, μέσα από απολύτως συναινετικές διαδικασίες, για το καλό και των φοιτητών μας και των τοπικών κοινωνιών και των ιδρυμάτων μας».
Ο κ. Γαβρόγλου είπε ακόμη, ότι θα πρέπει να ενισχυθεί η κουλτούρα συνεννόησης, που γίνεται για πρώτη φορά. «Θα δούμε ποιες προτάσεις θα προκύψουν, θα δούμε ποιες δυνατότητες έχει η κοινωνία, αλλά τουλάχιστον να ακούσουμε τα ιδρύματα αυτά, όπως έχει γίνει με τον διάλογο και τη συνεννόηση ανάμεσα στο Ιόνιο πανεπιστήμιο και τα ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, όπως έχει γίνει ανάμεσα στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου, όπως έχει γίνει ανάμεσα στο πανεπιστήμιο και στο ΤΕΙ Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, όπως έχει γίνει στην Κρήτη, όπου τα τέσσερα ιδρύματα συνδιοργανώνουν ημερίδα, το Νοέμβριο, για τα διετή προγράμματα σπουδών που θα ιδρυθούν. Και βεβαίως, υπάρχει το πολύ ενδιαφέρον εγχείρημα της ίδρυσης του πανεπιστημίου Δ. Αττικής, με τη συγχώνευση του ΤΕΙ Πειραιά και του ΤΕΙ Αθηνών» είπε ο υπουργός Παιδείας και έστειλε μήνυμα ότι «αποκλειστικό ρόλο στην ίδρυση και συγχώνευση των ιδρυμάτων διαδραματίζουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια».
«Θα δούμε ποιες είναι οι δυσκολίες, θα δούμε ποια ιδρύματα και ποια τμήματα θέλουν την έξτρα βοήθεια, για να έρθουν στο επίπεδο που πρέπει. Αυτό όμως που λέμε, είναι ότι ένα απίστευτα πολιτικό παιχνίδι παίχτηκε σε βάρος των ΤΕΙ και των τοπικών κοινωνιών, που πολλές τοπικές κοινωνίες είδαν την δημιουργία τμημάτων αποκλειστικά με την έννοια της οικονομικής αξιοποίησης» είπε ο υπουργός Παιδείας και υπογράμμισε: «Αυτό θα τελειώσει. Οι ακαδημαϊκές πρωτοβουλίες δεν μπορεί να είναι δέσμιες άλλων κανόνων πέραν των ακαδημαϊκών, και αυτό θα το προχωρήσουμε. Θα κάνουμε μια πρόταση και προς τα άλλα κόμματα και περιμένουμε συγκεκριμένες προτάσεις για να πάρουμε αποφάσεις με τα κριτήρια που είπα».
Η έκθεση της ΑΔΙΠ
Τα παραπάνω ανέφερε ο υπουργός Παιδείας στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, κατά τη διάρκεια της οποίας παρουσιάστηκε η «Έκθεση Ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης 2016» της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ).
Ο υπουργός Παιδείας τήρησε σαφείς αποστάσεις, και από τον τρόπο που έγινε η προετοιμασία της αξιολόγησης, αλλά και από τα συμπεράσματα, όπως αυτά διατυπώνονται στην έκθεση. Μάλιστα, παρακάλεσε την ΑΔΙΠ να ανακαλέσει έγγραφο που έχει αποστείλει για τη διαδικασία της πιστοποίησης στα πανεπιστημιακά ιδρύματα και όπως τόνισε «έχει ξεσηκώσει τεράστιο αριθμό διδασκόντων» ως προς το περιεχόμενο και τις διατυπώσεις.
«Τίθεται ένα πολύ σοβαρό θέμα, ποιες πρέπει να είναι οι λειτουργίες των Ανεξάρτητων Αρχών, ποιες πρέπει να είναι οι συνεργασίες τους με την πολιτεία και πόσο συνθετικά πρέπει να παρουσιάζονται τα αποτελέσματα» είπε ο υπουργός Παιδείας και πρόσθεσε ότι υπάρχουν προβλήματα που πρέπει να έχουν απάντηση.
«Για παράδειγμα, μιλάμε για τις αξιολογήσεις που ήταν μια πρωτοφανής και θετική διαδικασία για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματά μας, τα οποία δεν ήταν και συνηθισμένα σε αυτές τις διαδικασίες. Το ερώτημα είναι πόσο προετοιμασμένοι ήταν οι συνάδελφοι για να τα αξιολογήσουν» είπε ο υπουργός Παιδείας και δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει, ότι «οι συνάδελφοι που ήρθαν να αξιολογήσουν από το εξωτερικό, δεν γνώριζαν τον τρόπο με τον οποίο εισάγονται οι φοιτητές, δεν γνώριζαν λεπτομέρειες των νόμων που διέπουν τη λειτουργία των ΑΕΙ και δεν γνώριζαν και τίποτα από το ιστορικό του κάθε πανεπιστημίου».Ακόμη, ότι «τελικά είχε αφεθεί η αξιολόγηση στην προσπάθεια και τις καλές προθέσεις των αξιολογητών και ευτυχώς κατάφεραν να τα βγάλουν πέρα, με έναν τρόπο ικανοποιητικό».
Ο υπουργός Παιδείας έθεσε και θέμα «αριθμολαγνείας» κατά την ποσοτικοποίηση, λέγοντας πως αυτή είναι μια «μεθοδολογία γοητευτική για το νεοφιλελεύθερο τρόπο σκέψης». Ο υπουργός αναφέρθηκε και σε ειδικότερα συμπεράσματα της έκθεσης: «Τι σημαίνει για παράδειγμα, ότι το 10% είναι ή δεν είναι ικανοποιημένοι από τη λειτουργία των Συμβουλίων των ιδρυμάτων; Έχεις ένα θεσμό για τον οποίο έχει γίνει χαμός από την ίδρυσή του και η ερώτηση του είναι αν είστε ή δεν είστε ικανοποιημένοι; Αν το έκανε αυτό το ερώτημα πρωτοετής φοιτητής ή απόφοιτος λυκείου, θα τον κόβαμε. Δεν είναι έτσι; Ένα σύνθετο ζήτημα δεν μπορεί να χωράει στο “ναι” ή στο “όχι”».
«Με άφησε άφωνη ο τρόπος που απευθύνθηκε ο υπουργός στην ΑΔΙΠ» σχολίασε η βουλευτής της ΝΔ, Νίκη Κεραμέως. «Βεβαίως έχουμε όλοι δικαίωμα να ασκούμε κριτική. Αλλά θα περίμενα από τον υπουργό, αν θεωρεί ότι υπάρχουν τρωτά σημεία, να προτείνει τρόπους βελτίωσης και όχι να απευθύνεται κατ΄ αυτόν τον τρόπο σε μια ανεξάρτητη αρχή» είπε η κ. Κεραμέως και κατηγόρησε τον κ. Γαβρόγλου ότι «έφτασε στο σημείο να ζητάει την απόσυρση εγγράφου μιας αυτόνομης ανεξάρτητης αρχής».
«Κύριε υπουργέ οφείλετε να ανακαλέσετε αυτή τη θέση σας. Μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν ανεξάρτητες αρχές για συγκεκριμένο λόγο, οι οποίες δεν υπάγονται σε εντολές της κυβέρνησης και μελών της κυβέρνησης» είπε η κ. Κεραμέως.
«Είναι λίγο δύσκολο να αποδεχθεί κανείς υποδείξεις για το πώς θα μιλάει στη Βουλή. Νομίζω να αφήσουμε τον καθένα να εκφραστεί όπως θεωρεί ο ίδιος σωστό» σχολίασε ο υπουργός Παιδείας και πρόσθεσε: «Αν η ΝΔ έχει πρόβλημα με δημοκρατικές διαδικασίες, οι υπόλοιποι ενδεχομένως να μην έχουμε. Η ισότιμη συζήτηση είναι το ζητούμενο στις δημοκρατικές κοινωνίες και στη δημοκρατική συζήτηση.
Ο κάθε υπουργός, ο κάθε βουλευτής έχει δικαίωμα και υποχρέωση να εκφράζει την κριτική του».
«Εγώ παρακάλεσα να αποσυρθεί ένα έγγραφο που πολλοί πανεπιστημιακοί θεωρούν ότι τους προκαλεί και τους θίγει. Εάν εσείς νομίζετε ότι το συγκεκριμένο έγγραφο τιμά τις λειτουργίες και διαδικασίες της εκπαίδευσης, να το πείτε. Θεωρείτε ότι ο ορισμός της γνώσης και ποια τα ρήματα που πρέπει να χρησιμοποιηθούν, είναι πράγματα που τιμούν την πανεπιστημιακή κοινότητα και τα προγράμματα σπουδών;» είπε ο υπουργός και τόνισε ότι η απόσυρση θα είναι τιμητική για την ανεξάρτητη αρχή, διότι το έγγραφο μπορεί να εστάλη εξαιτίας γραφειοκρατίας και για τα κόμματα που μπορούν να υπερασπίζονται την εκπαίδευση.
«Δεν λέει η ΑΔΙΠ! Λένε οι αξιολογητές! Εμείς παρουσιάζουμε την αποτίμηση που έγινε από τους αξιολογητές. Δεν είναι απόψεις της ΑΔΙΠ όλα αυτά που συζητούμε εδώ. Είναι η αντικειμενική εικόνα των ιδρυμάτων, όπως αυτή παρουσιάζεται μέσα από τις αξιολογήσεις» είπε η Νικολέτα Παϊσίδου, πρόεδρος της ΑΔΙΠ, η οποία δήλωσε άγνοια για το έγγραφο που επικαλέστηκε ο υπουργός. Η πρόεδρος της ΑΔΙΠ είπε ότι τα προγράμματα σπουδών πρέπει να είναι συμβατά με τις εξελίξεις στην επιστήμη και να μην μένουν απαρχαιωμένα.
«Μέριμνα όλων των στρατηγικών της ΕΕ τις τελευταίες δεκαετίες, είναι να προσδεθεί η εκπαίδευση ακόμη πιο στενά με τις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας, των μεγάλων επιχειρήσεων και επιχειρηματικών ομίλων» είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελλής, αναφερόμενος στο ενδεχόμενο σύνδεσης της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση.
Είπε ακόμη, ότι η ίδρυση της ΑΔΙΠ είναι απόλυτα ενταγμένη στη στρατηγική αυτή της ΕΕ και γι΄ αυτό η έκθεσή της, που αγνοεί τα μεγάλα και εκρηκτικά προβλήματα της ανώτατης εκπαίδευσης, θα μπορούσε και να είναι η έκθεση ενός επιχειρηματικού ομίλου.
Για «άδικη επίθεση» σε βάρος της ΑΔΙΠ μίλησε ο βουλευτής του Ποταμιού Γ. Μαυρωτάς και υπογράμμισε ότι ο ρόλος μιας ανεξάρτητης αρχής δεν είναι να υπακούει στα κελεύσματα του υπουργού ή του λαού, αλλά έχει έναν άλλο ρόλο.