Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο newsbeast.gr η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά παραθέτει τους στόχους της κυβερνητικής πολιτικής στον τομέα που έχει αναλάβει, με επιτυχία, όπως τουλάχιστον δείχνουν τα αριθμητικά στοιχεία τα τελευταία 2 χρόνια. Του Μαρίνου Γκασιάμη Φωτογραφίες και Βίντεο: Γιάννης Κέμμος Ολόκληρη η συνέντευξη της υπουργού έχει ως εξής: – Τα τελευταία χρόνια τα στοιχεία κάνουν λόγο για αύξηση τουριστών από συγκεκριμένες χώρες. Ποιος είναι ο μηχανισμός πίσω από την αύξηση των τουριστών πχ από την Ρωσία; Το 2015 που ανέλαβα το υπουργείο Τουρισμού είχαμε σχεδιάσει και ξεκινήσαμε να υλοποιούμε την εθνική τουριστική πολιτική μας. Αυτή η πολιτική ήταν σε πέντε άξονες:
- Να επιτύχουμε την επιμήκυνση της θερινής περιόδου.
- Να ανοίξουμε νέους ελληνικούς προορισμούς.
- Να ανοίξουμε νέες αγορές στο εξωτερικό και φυσικά.
- Να ενισχύσουμε τα θεματικά μας προϊόντα, τον εναλλακτικό τουρισμό.
- Το τελευταίο το πιο σημαντικό είναι να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις να προσελκύσουμε επενδύσεις.
Έτσι λοιπόν αυτή την στρατηγική την οποία ξεκινήσαμε και απέφερε καρπούς και το 2015 και το 2016, όσο αφορά την προβολή και την προώθηση και τα τουριστικά πακέτα την εφαρμόζει ο εποπτευόμενος φορέας μας ο ΕΟΤ. Έχουμε την δυνατότητα να πάμε σε όλες τις παγκόσμιες εκθέσεις με πολύ στοχευμένες δράσεις και ενέργειες προκειμένου να έχουμε ισχυρή παρουσία, δυναμική να διαπραγματευτούμε με τους tours operators, με τις αεροπορικές εταιρείες, με τους μεγάλους CEO όλων των εταιρειών που έχουν να κάνουν με το προϊόν τουρισμός. Επίσης κάτι πολύ σημαντικό που κάναμε, ήταν για πρώτη φορά να συνεργαστούμε πολύ στενά με τις Περιφέρειες στην Ελλάδα, με τα Εμπορικά Επιμελητήρια, με Δήμους και Ενώσεις Ξενοδόχων και φυσικά με τον ιδιωτικό φορέα. Όλοι αυτή η στρατηγική απέδωσε. Καταφέραμε το 2015 να έχουμε ρεκόρ αφίξεων και εσόδων και το 2016 μετά από μια χρονιά ρεκόρ να κάνουμε νέα ρεκόρ. Όλο αυτό το πρόγραμμα είναι ένας σχεδιασμός, ο οποίος φυσικά είναι σε βάθος 4ετίας. Το 2017 ήδη ξεκίνησε εξαιρετικά καλά, οι προκρατήσεις είναι σε διψήφια νούμερα παρόλο που και το ’15 και το ’16 ήταν δύο πολύ πολύ δύσκολες χρονιές, με όλες τις πιέσεις που δεχθήκαμε, με όλες τις πολιτικές που διαπραγματευτήκαμε, με εξωγενείς και αστάθμητους παράγοντες που μας ξεπερνούν. Παρόλα αυτά καταφέραμε με αυτό το στοχευμένο πρόγραμμα να έχουμε μια πολύ μεγάλη προβολή σε όλο τον κόσμο, να αναδείξουμε όλα μας τα πλεονεκτήματα και να έχουμε εξαιρετικά αποτελέσματα. Πιστεύω ότι και το ’17 θα είναι μια πολύ καλή χρονιά και φυσικά και το ’18 και το ’19 γιατί όπως σας είπα σε βάθος 4ετίας. – Ο ΕΟΤ τα προηγούμενα χρόνια είχε απαξιωθεί. Πόσο καταλυτικό ήταν το γεγονός ότι καταρχήν υπήρχε και μέσα από τον σχεδιασμό σας έφερε τα αποτελέσματα αυτά; Η αλήθεια είναι ότι δουλέψαμε πολύ σκληρά. Πιεστήκαμε πολύ και θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συνεργάτες μου και το υπουργείο και τον ΕΟΤ γιατί κάναμε πολύ μεγάλη προσπάθεια. Αρκεί να σας πω ότι στο παρελθόν ο ΕΟΤ διοργάνωνε 40-50 ταξίδια τα λεγόμενα «fun trips» σε δημοσιογράφους και tour operators για να έρθουν στην Ελλάδα, να την επισκεφτούν για να μπορέσουμε να την προβάλουμε καλύτερα. Εμείς κάναμε 250 ταξίδια. Μόνο στα νησιά του Αιγαίου κάναμε 50 καθώς είχαν δεχθεί τις πιέσεις (σ.σ μεταναστευτικές ροές) και μας ενδιέφερε να τα τονώσουμε πάρα πολύ. Θέλω να πω ότι ξεπεράσαμε τους εαυτούς μας. Βεβαίως ο ΕΟΤ και με τον νέο οργανόγραμμα είναι στα σχέδιά μας να τον ισχυροποιήσουμε. Η προβολή και η προώθηση είναι πάρα πάρα πολύ σημαντική. Οι νέες τεχνολογίες μας ξεπερνούν, πρέπει να είμαστε στο ύψος των περιστάσεων. Έχουμε μπει και προσπαθούμε όλα μας τα προγράμματα μέσα από τα social media και τις νέες τεχνολογίες και από μια μικτή διαφήμιση την οποία αξιολογούμε διαφορετικά, γιατί όπως σας είπα η στρατηγική μας είναι πολύ συγκεκριμένη και με πολύ συγκεκριμένες δράσεις, νομίζω ότι και ο ΕΟΤ έχει καταφέρει να στηρίξει πολύ αυτή την προσπάθεια στο μέγεθος και τις απαιτήσεις που έχουμε.
– Υπάρχει μια αίσθηση ότι το ελληνικό brand έχει να κάνει με τις αρχαιότητες και το… greek mousaka. Υπάρχει σκέψη και σχεδιασμός για ένα rebranding; Εγώ θεωρώ ότι πρέπει να παντρεύουμε το παραδοσιακό με το νέο. Ποτέ δεν θα ξεχάσει ο επισκέπτης όλα αυτά που του προσφέρει η Ελλάδα παραδοσιακά. Το καλό φαγητό το οποίο εξελίσσεται. Η γαστρονομία είναι ένας πολύ σημαντικός λόγος που έρχεται ο επισκέπτης στην Ελλάδα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η μουσική μας καθώς υπάρχουν χώρες που κάνουν μουσικό τουρισμό στην Ελλάδα όπως είναι το Ισραήλ. Άρα θεωρώ ότι πρέπει να τα παντρεύουμε όλα και να παίρνουμε ότι καλύτερο μπορούμε και να δίνουμε ότι καλύτερο έχουμε.
Ο σχεδιασμός λοιπόν είναι 365 μέρες τον χρόνο τουρισμό. Είναι η πρώτη φορά που χαμογελάμε γιατί θεωρούμε ότι το πετύχαμε. Με ποια έννοια. Το 2016 ξεκίνησε περίπου Μάρτιο η θερινή περίοδος, τελείωσε τον Νοέμβριο αλλά ο Δεκέμβριος και ο Ιανουάριος ήταν οι καλύτεροι επίσης μήνες όλων των εποχών. Βλέπουμε λοιπόν σιγά σιγά να επεκτείνεται η περίοδος. Έχουμε τα στοιχεία από το Ελευθέριος Βενιζέλος και την ΥΠΑ για διψήφια αύξηση αφίξεων από το εξωτερικό στα αεροδρόμιά μας. Αυτό είναι γιατί και τα προϊόντα που έχουμε όπως ο θρησκευτικός τουρισμός που δουλέψαμε πάρα πολύ, τα συνέδρια που φτάσαμε στην θέση 20, όταν το 2013 ήμασταν στην θέση 45-46. Καταφέραμε να ενισχύσουμε πάρα πολύ τον γαστρονομικό τουρισμό. Δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για το wellness. Έχουμε 700 ιαματικές πηγές που θα μπορούσαμε να έχουμε τουρισμό όλο τον χρόνο. Κλείνουμε ιδιαίτερες συμφωνίες με tour operators που μπορούν να μας φέρουν πολύ μεγαλύτερα μερίδια ταξιδιωτών οι οποίοι μπορεί να είναι οικογενειακές διακοπές, senior διακοπές έτσι ώστε να εμπλουτίσουμε και να στηρίξουμε 365 μέρες την Ελλάδα και να μπορέσουμε φυσικά να απλώσουμε τον τουρισμό γιατί γίνονται τώρα πια επενδύσεις. Υπάρχει μια έκρηξη επενδύσεων μιας και μόνο το 2016, είχαμε 142 νέες προτάσεις για 4αστερα 5αστερα είτε για να αναβαθμιστούν, είτε για να επεκταθούν, είτε καινούργια. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί έτσι αναβαθμίζουμε και δημιουργούμε και διαθεσιμότητα. Γιατί για να φέρουμε περισσότερους τουρίστες πρέπει να έχουμε μεγαλύτερη διαθεσιμότητα. Είναι πάρα πολλά εκείνα που πρέπει να συντονίσουμε και μην ξεχνάμε και τα συναρμόδια υπουργεία. Όλα παίζουν ρόλο. – Αναφέρατε τον θεματικό τουρισμό. Σε ποιες ενότητες δίνεται βαρύτητα; Σε όλες. Είναι πολλές χώρες για παράδειγμα που δουλεύουν τον θρησκευτικό τουρισμό, όπως είναι η Ρωσία. Το Άγιο Όρος είχε την τιμητική του αλλά και εμείς ενισχύσαμε με τις εκκλησίες σε Δωδεκάνησα, Αθήνα και αλλού και συνεδριάσαμε με την επιτροπή η οποία καλώς ή κακώς δεν είχε συνεδριάσει όλα αυτά τα χρόνια. Κάναμε πολλές συνεδριάσεις λόγω και του έτους που γιόρταζαν οι Ρώσοι. Ο μουσικός τουρισμός που αναφέραμε από το Ισραήλ που έρχονται κάθε δεύτερο σαββατοκύριακό πολλά groups για να απολαύσουν την ελληνική μουσική. Η γαστρονομία μας για την οποία έρχονται από όλο τον κόσμο και φυσικά ο καλοκαιρινός τουρισμός μας. Προχωρούν τα συνέδρια και ο αθλητικός τουρισμός, το wellness, τα extreme sports, ο καταδυτικός τουρισμός, ο ιατρικός τουρισμός κλπ. Το σημαντικό είναι ότι σε όλα αυτά πάμε στοχευμένα και οργανωμένα. Η Εθνική στρατηγική καλύπτει τα πάντα. Η μεγαλύτερη μας επιτυχία είναι όμως οι αεροπορικές συνδέσεις. Από την Αμερική που είναι μια μεγάλη αγορά και τώρα στρατηγικά ανοίγουμε γιατί και αυτή είχε ατονήσει, καταφέραμε το 2016 να φέρουμε με την βοήθεια της ομογένειας δύο επιπλέον αεροπορικές εταιρείες. Η Delta πέταγε το 2015 την θερινή περίοδο και το 2016 ήρθε και η American και η United Airlines. Αυτό σημαίνει ότι πολλαπλασιάστηκαν οι θέσεις και οι αφίξεις. Το πιο σημαντικό είναι ότι πετύχαμε με την Emirates μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις να έχουμε για πρώτη φορά από τότε που έκλεισε η Ολυμπιακή απευθείας σύνδεση με Αμερική σε καθημερινά δρομολόγια όλο τον χρόνο. – Η αύξηση του ΦΠΑ δεν έδιωξε κόσμο προς άλλες αγορές όπως για παράδειγμα η Ισπανία και η Ιταλία; Εσείς θέλατε να ψηφιστεί ή ήταν μια μνημονιακή υποχρέωση; Εγώ είμαι υπουργός τουρισμού και θέλω να προστατέψω τον τουριστικό κλάδο. Όσο πιο ανταγωνιστικοί είμαστε τόσο περισσότερους τουρίστες θα φέρουμε. Η αλήθεια όμως είναι ότι από όλες τις χώρες της Ευρώπης η Ελλάδα είναι αυτό που λέμε, η αξία των υπηρεσιών και της ποιότητας με τα χρήματα που ξοδεύουν οι τουρίστες είναι πάρα πολύ ικανοποιητικά, αυτό που λέμε value for money. Σίγουρα δεν θέλουμε να αυξάνουν τα κόστη από την άλλη την πλευρά όμως έχουμε την δυνατότητα να έχουμε πλεονέκτημα απέναντι στις ανταγωνίστριες χώρες και μας προτιμούν. Όπως εμείς πρέπει να προστατεύουμε τον κλάδο και να προσπαθούμε να του βγάλουμε βάρη τα οποία δυστυχώς πολιτικές του παρελθόντος μας δέσμευσαν και μας επέβαλαν, πρέπει και ο κλάδος να προστατεύει και τα θέματα των εργαζομένων, της φοροδιαφυγής. Είναι μια συνεργασία που πρέπει να κάνουμε. Εμείς θα κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας ώστε ο τουρισμός να είναι πρωταγωνιστής και τα επόμενα χρόνια.
Είμαι ευχαριστημένη από τα αποτελέσματα και από πλευράς μου θα κάνω ό,τι μπορώ. – Από τους εργαζόμενους του κλάδου υπάρχει το παράπονο ότι έστω μερίδιο του παραγόμενου πλούτου δεν φτάνει σε αυτούς… Ήμουν σαφής σε αυτό που σας είπα. Πιέζω και προς τις δύο κατευθύνσεις. Βεβαίως πρέπει και οι εργοδότες να στηρίξουν τον εργαζόμενο μιας και ο εργαζόμενος είναι αυτός που διευκολύνει και το προϊόν μας. Το υπουργείο κάνει την στρατηγική. Ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση και χρειάζεται διάλογος όλων των εμπλεκομένων πλευρών. – Από όλες τις πλευρές αυτές ποιος δεν συνεργάζεται; Όλοι συνεργάζονται. Από τότε που ανέλαβα τους κάλεσα όλους και όλοι ήρθαν άλλος περισσότερο άλλος λιγότερο αλλά όλοι είναι νομίζω πρόθυμοι να συνεργαστούν μιας και έχουν καταλάβει πως με σκληρή δουλειά μπορούμε να έχουμε αποτελέσματα. – Για να κλείσουμε. Διαβάζοντας το βιογραφικό σας είστε μια γυναίκα που βάζει στόχους και τους επιτυγχάνει. Ποιος είναι ο επόμενος; Να κάνω πράξη το όραμα για τουρισμό 365 μέρες τον χρόνο και να φέρουμε πάνω από 30 εκατομμύρια άμεσα τουρίστες σε ένα χρόνο ώστε να ενισχυθεί η εθνική μας οικονομία και να βγούμε από αυτή την κρίση. Με σκληρή δουλειά να προσφέρουμε στην πατρίδα μας.