Το να φύγει σήμερα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, όπως ζητάει η Νέα Δημοκρατία, σημαίνει ότι σταματάνε όλα, γυρνάμε πίσω κι έρχεται ένα τέταρτο μνημόνιο, τόνισε η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγα Γεροβασίλη, στην ομιλία της στο συνέδριο της ΚΕΔΕ.
Κατηγόρησε τη Νέα Δημοκρατία ότι συμπεριφέρεται με αυτό τον τρόπο διότι δεν μπορεί να ξεπεράσει την ιδιοκτησιακή σχέση που έχει με την εξουσία και παρατήρησε: «Δεν πειράζει, τα πράγματα έτσι εξελίσσονται και εμείς όσο έχουμε, εκ μέρους του ελληνικού λαού, τη νομιμοποίηση, θα κάνουμε αυτό το οποίο είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε».
Η υπουργός δήλωσε αισιόδοξη για την πορεία της διαπραγμάτευσης για να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση και σημείωσε: «Η εξέλιξη αυτή θα δρομολογήσει τη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, σταθεροποιώντας το επενδυτικό κλίμα στη χώρα».
«Όμως, παράλληλα με τους στόχους για τη σταδιακή αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους και την ουσιαστική πρόσβαση της ελληνικής οικονομίας στις χρηματοοικονομικές αγορές, δεν ξεχνάμε ότι πρέπει να ανοικοδομήσουμε τη δημόσια διοίκηση, ώστε τα κέρδη της διαπραγμάτευσης, να ενισχύονται από την ύπαρξη ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού διοικητικού μηχανισμού», επισήμανε η κ. Γεροβασίλη.
Αναφέρθηκε στις προσπάθειες προηγούμενων κυβερνήσεων να αλλάξουν τις δομές του κράτους, αλλά, όπως είπε, στην ουσία έκαναν μόνο λίγα και στην ουσία διαιωνιζόταν το ίδιο γραφειοκρατικό, πελατειακό, δαιδαλώδες σύστημα διοίκησης.
«Υπηρετώντας ακραία ιδεολογήματα, έκαναν λόγο για “μικρό και ευέλικτο κράτος”. Παίζοντας με το μέγεθος του κράτους δεν σημαίνει ότι το αναδιοργανώνεις», είπε και παρατήρησε: «Δεν εξήγησαν πώς και γιατί φτάσαμε, άλλες υπηρεσίες να είναι υποστελεχωμένες, άλλες να μην γνωρίζουν επακριβώς και ανά πάσα στιγμή σε ποια θέση υπηρετεί ο κάθε υπάλληλος.
Στο Δημόσιο που έχτισαν επί δεκαετίες, δεν βρέθηκαν τα κατάλληλα πρόσωπα πάντα στις κατάλληλες θέσεις.
Παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητα τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα των δημοσίων υπαλλήλων.
Οι παθογένειες του δημόσιου τομέα δεν άφησαν ανέγγιχτη την τοπική αυτοδιοίκηση, παρόλο που το προσωπικό και τα στελέχη της κλήθηκαν και ανταποκρίθηκαν στις διαρκώς εντεινόμενες ανάγκες των πολιτών.
Είναι γνωστές και οι οικονομικές και οι θεσμικές συνέπειες για την τοπική αυτοδιοίκηση από τις πολιτικές που ακολουθήθηκαν. Σε καμία περίπτωση δεν απαντήθηκε το αίτημα της κοινωνίας για μια σύγχρονη και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, που θα υπηρετεί το κοινωνικό σύνολο και θα διευκολύνει τη ζωή των πολιτών».
«Διαμορφώνουμε έναν αποτελεσματικό δημόσιο τομέα μέσα από τον δημοκρατικό προγραμματισμό και τον αναπτυξιακό σχεδιασμό, με σταθερές αρχές τη διαφάνεια και την αξιοκρατία. Παράλληλα, θωρακίζουμε τις εργασιακές συνθήκες και λειτουργίες, ώστε να αποκατασταθεί το πλούσιο και έμπειρο επιστημονικό δυναμικό», τόνισε και αναφέρθηκε στα νομοσχέδια που προωθεί το υπουργείο για την πραγματική μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, καλώντας όλους να συμβάλλουν σε αυτό.
Οπως είπε, «μαζί με το μητρώο στο δημόσιο, τις κρίσεις με βάση το μητρώο, τα οργανογράμματα των φορέων και τις περιγραφές θέσεων, μαζί με την ψηφιακή υπογραφή και την ψηφιακή διακίνηση των εγγράφων, είναι ένας μεγάλος στόχος που όσο περισσότερα βήματα κάνουμε νωρίτερα και από την πλευρά σας θα πρέπει να συμβάλετε στη συγκρότηση αυτών των ψηφιακών οργανογραμμάτων, όλα θα διευκολύνουν και τη δουλειά τη δική σας και βεβαίως θα εξοικονομηθούν και κόπος και χρήματα.
Το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας
Την προηγούμενη βδομάδα, ψηφίστηκε ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο προς αυτήν την κατεύθυνση.
Το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας έρχεται να καλύψει ένα σημαντικό κενό που υπήρχε στη λειτουργία και οργάνωση του Δημοσίου.
Με τον νέο νόμο εντάξαμε τους Δήμους σε ένα δυναμικό σύστημα ανακατανομής του προσωπικού των φορέων.
Δώσαμε νέες δυνατότητες στην τοπική αυτοδιοίκηση, διασφαλίζοντας:
- Την απλοποίηση και τον εξορθολογισμό της διαδικασίας μετακίνησης του υπαλλήλου, χωρίς αδικαιολόγητες γραφειοκρατικές επιβαρύνσεις.
- Την ανακατανομή του προσωπικού και κάλυψη των κενών θέσεων βάσει των πραγματικών αναγκών κάθε φορέα.
- Τις στοχευμένες προσλήψεις, που θα ικανοποιούν πραγματικές ανάγκες των φορέων που θα αναδεικνύονται μέσα από τα διαφανή αυτά ψηφιακά αυτά οργανογράμματα που θα μπορούν να είναι ορατά σε όλους. Και, βεβαίως, με μία υπογραφή τελική όπως ξέρετε. Ξέρω ότι διαφωνείτε. Θα μιλήσουμε και γι’ αυτό δεν μπορούμε να συμφωνούμε σε όλα. Θα το συζητήσουμε.
Η κινητικότητα από μόνη της δεν είναι κάτι που γίνεται αυτοτελώς και μας λύνει με μαγικά κουμπιά το θέμα της υποστελέχωσης.
Είναι άλλο η υποστελέχωση, είναι άλλο οι προσλήψεις και οι ανάγκες της και είναι άλλο η κινητικότητα των υπαλλήλων. Βεβαίως, είναι μια μεγάλη τομή που κάποτε πρέπει να ξεκινήσει.
Ο στόχος της κινητικότητας είναι αυτό το κομμάτι που κυρίως θα είναι μετάταξη και όχι απόσπαση, να γίνεται με μια τελική υπογραφή του φορέα υποδοχής, με μια τριμελή επιτροπή εκεί και μια επιτροπή κινητικότητας στο υπουργείο το οποίο εποπτεύει, για να διατηρούνται και κάποια ορθολογικά σε όλο αυτό.
Οι Δήμοι που δεν έχουν ψηφιακά οργανογράμματα δεν θα μπορούν να συμμετέχουν στην κινητικότητα. Επειδή, όμως, υπάρχουν τα προβλήματα των απομακρυσμένων Δήμων, που είναι ιδιαιτερότητες, ήδη υπάρχουν ορισμένες δικλείδες προκειμένου να μην μπορούν να φύγουν εύκολα από τέτοιους Δήμους υπάλληλοι.
Όπως σας είπα, αυτή είναι μια μεταρρύθμιση μεγάλη που με διάφορες δράσεις θα φτάσει να ολοκληρωθεί, έχουμε όλο τον τρόπο και τον χρόνο να το δούμε. Σε αυτή την πρώτη φάση, μέχρι την άνοιξη, είναι τα ψηφιακά οργανογράμματα, οι ψηφιακές υπογραφές για να μπορέσουμε να φτάσουμε γρήγορα σε ένα ευέλικτο, γρήγορο αποτελεσματικό κράτος, είτε αυτό είναι το κεντρικό, είτε της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Θα διευκολυνθούν και οι προσλήψεις. Η σχέση προσλήψεων/αποχωρήσεων το 2017 είναι 1/4 και για το 2018 είναι 1/3.
Η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης συνυπολογίζει και κοινωνικά στοιχεία:
- Ψηφίσαμε διατάξεις που εξυπηρετούν τις ανάγκες για οικογενειακή επανένωση.
- Ψηφίσαμε ευνοϊκές αλλαγές στην απόδοση αδειών σε δημοτικούς υπαλλήλους με ανήλικα τέκνα, οι οποίοι δικαιούνται πλέον άδεια με αποδοχές έως τέσσερις μέρες για ασθένεια των παιδιών τους.
- Για τους υπαλλήλους που είναι μονογονείς ή παραπάνω άδεια ανέρχεται σε έξι εργάσιμες ημέρες για κάθε ημερολογιακό έτος.
- Διευρύναμε το πεδίο των προστατευόμενων κατηγοριών στις διαδικασίες πρόσληψης, αποκαθιστώντας μια διαχρονική ανισότητα εις βάρος των Ατόμων με Αναπηρία, τα οποία μέχρι σήμερα εξαιρούνταν από το ΑΣΕΠ.
Ηλεκτρονική ανταλλαγή εγγράφων
Επιπλέον, προγραμματίζουμε και υλοποιούμε σημαντικές δράσεις για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Προωθούμε τη γενικευμένη εφαρμογή της ηλεκτρονικής ανταλλαγής εγγράφων μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών, αλλά και ανάμεσα στις υπηρεσίες και τους πολίτες.
Από αυτές τις δράσεις, η τοπική αυτοδιοίκηση θα επωφεληθεί σημαντικά, απλοποιώντας τις εσωτερικές της διαδικασίες και εξοικονομώντας κόστος και ανθρωποώρες εργασίας.
Από τις αλλαγές στη διακίνηση των εγγράφων, το δημόσιο εξοικονομεί για τα έτη 2017-2018 έως και 800 εκατ. ευρώ.
Η πάταξη της γραφειοκρατίας έχει σημαντική δημοσιονομική πτυχή, την οποία δεν θα πρέπει να ξεχνάμε στα στενά σημερινά πλαίσια.
Αν όλα αυτά σάς φαίνονται αυτονόητα, ας αναλογιστούμε γιατί δεν έγιναν μέχρι σήμερα.
Ας αναλογιστούμε γιατί δεν έγιναν σε εποχές πολύ ευνοϊκότερες, από εκείνους που σήμερα εμφανίζονται ενώπιών σας σαν να μην υπήρξαν.
Και κατά μία έννοια, ήταν ανύπαρκτοι.
Ρύθμιση για τους συμβασιούχους με 8μηνες συμβάσεις
Μεταρρυθμίζουμε τη δημόσια διοίκηση και ταυτόχρονα προωθούμε ρυθμίσεις οι οποίες είναι αναγκαίες για την ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών, αναγνωρίζοντας ότι στην πορεία χρειάζονται παρεμβάσεις για την ομαλή ένταξη στο νέο σύστημα.
Αναφέρομαι στο θέμα των συμβασιούχων με οκτάμηνες συμβάσεις.
Προωθούμε ρύθμιση με την οποία δίνεται η δυνατότητα στους OTA, όπου παρατείνονται αυτοδικαίως οι συμβάσεις με το προσωπικό καθαριότητας ως 31-12-2017:
Α) είτε να μην ολοκληρώσουν διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού καθαριότητας ορισμένου χρόνου για τις οποίες έχει εκδοθεί σχετική ανακοίνωση-πρόσκληση,
Β) είτε να προσλάβουν εντός του 2017 αριθμό προσωπικού καθαριότητας που αντιστοιχεί στις κενές οργανικές θέσεις και στις δυνατότητες του προϋπολογισμού τους, εφόσον ήδη έχουν εκδοθεί πίνακες κατάταξης, ενώ οι λοιποί επιτυχόντες (ή το σύνολο αυτών αν δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσληψης εντός του2017) θα προσλαμβάνονται μετά την 31-12-17.
Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται τόσο η επαρκής κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών των δήμων σε προσωπικό καθαριότητας όσο και η ορθολογική διαχείριση των πόρων των προϋπολογισμών τους.