Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, συζήτησε, μεταξύ άλλων, για τους κανονισμούς σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογιών στα social media και τα μέτρα περιορισμού των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του στο ΕΡΤNews και την εκπομπή «Στο κέντρο» με τον Γιώργο Κουβαρά.

Όπως δήλωσε μεταξύ άλλων για τη φραγή των social media σε ανήλικους και για την προστασία τους από τον εθισμό:

«Να πω ότι καταρχήν υπάρχει ήδη ένα πεπραγμένο ότι ξεκινήσαμε τη φετινή σχολική χρονιά με μία απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και χρήσης κινητών τηλεφώνων στα σχολεία; Αυτό είναι στο πλαίσιο ενός νέου κανονισμού λειτουργίας των σχολείων. Και έχει λειτουργήσει πολύ καλά και έχει λειτουργήσει πολύ καλά, γιατί το έχουν αγκαλιάσει οι εκπαιδευτικοί μας και οι οικογένειες και οι γονείς και βλέπουμε ήδη. Εντάξει, συνήθως σε ρεπορτάζ ακούγεται πολύ ο αριθμός των αποβολών, γιατί υπάρχει πλέον και μια διαδικασία συνέπειας της χρήσης. Αλλά εγώ θα σας πω ότι αυτό είναι δευτερεύον.

Για μένα το σημαντικό είναι το ότι αυτό δείχνει ότι έχεις μια εφαρμογή εκεί που υπάρχει αν θέλετε η όποια απόκλιση από τον κανονισμό.

Εγώ πέρσι όλη τη χρονιά, πηγαίνοντας σε σχολεία και μιλώντας με εκπαιδευτικούς. Αυτό το μέτρο οφείλω να σας πω ότι μας το ζητούσαν όλοι οι εκπαιδευτικοί. Είδα και μια δημοσκόπηση που λέει ότι το 86% των συμπολιτών μας συμφωνούν με το μέτρο.

Βλέπουμε ότι τα παιδιά το εφαρμόζουν. Μπορεί καταρχήν κάποιος να έχει μια επιφύλαξη για ένα νέο παιδί.

Έχουμε υπάρξει και εμείς νέα παιδιά.

Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι υπάρχει μια επιφύλαξη σε τέτοιας φύσεως μέτρα, αλλά εγώ θα πω ότι είναι για καλό.

Και ξέρετε το λέω και ως κάποιος που αγαπάει πολύ την τεχνολογία.

Είναι σημαντικό πράγμα να ξέρεις πότε χρησιμοποιείς την τεχνολογία. Και εδώ τα κινητά τηλέφωνα είχαν πολύ κακή επίπτωση από την παρουσία τους στο σχολείο και μέσα στην αίθουσα.

Άλλο πράγμα ο διαδραστικός πίνακας. Άλλο πράγμα ο υπολογιστής, άλλο πράγμα η τεχνολογία που κάνει καλό να τη χρησιμοποιεί σωστά.

Άλλο το κινητό τηλέφωνο. Γιατί; Πρώτον, σε περιστατικά μπούλινγκ τι συνέβαινε; Πάντοτε ένα παιδί σήκωνε ένα κινητό τηλέφωνο για να καταγράψει το περιστατικό. Μπούλινγκ ίσον κινητό τηλέφωνο. Και δεύτερον, πέραν όλων των άλλων, αποσπάται η προσοχή σου, οπότε καλά καλά αποσπάται σε εμάς όταν διαβάζουμε».

Συνεχίζοντας τόνισε: «Αυτά όλα σας τα βάζω σαν μια εξίσωση, γιατί το πρώτο μέτρο ήταν αυτό. Η απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και χρήσης. Τώρα ερχόμαστε ως κυβέρνηση γιατί είναι και προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού αυτό. Υπάρχει και ένα θεμελιώδες βιβλίο που έχει δεν ξέρω, το έχει διαβάσει ο πρωθυπουργός, το έχουμε διαβάσει πολύ, ενός συγγραφέα που λέγεται Τζόναθαν Χάιντ και περιέγραφε πώς τα παιδιά ουσιαστικά χάνουν την παιδική τους ηλικία μέσα από τα κοινωνικά μέσα.

Και το βιβλίο αυτό καταλήγει σε μια σειρά από προτάσεις. Και ο άνθρωπος είναι ειδικός. Είναι καθηγητής πανεπιστημίου στην Αμερική και λέει ουσιαστικά ότι πρέπει να προσπαθήσουμε να παρατείνουμε τον χρόνο κατά τον οποίο ένα παιδί δεν θα ακουμπήσει smartphone αρχικά και δεν θα μπει σε κοινωνικό μέσο κατά δεύτερον. Και βλέπουμε χώρες όπως η Γαλλία να έχουν επιδιώξει να αναπτύξουν εθνική, πολιτική και εθνική νομοθεσία».

Ακολούθως επισήμανε ότι: «Εγώ αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι θα υπάρξει μια παρέμβαση. Και η παρέμβαση αυτή, όπως είπα πριν η εκπαιδευτική για τα κινητά τηλέφωνα στο σχολείο.

Εδώ θα σας πω οι οικογένειες σε ό,τι αφορά αυτή την παρέμβαση, Η παρέμβαση αυτή θα λέει ότι θα υπάρξει μια εφαρμογή.

Το έχει δει ο κ. Παπαστεργίου, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία θα εγκαθίσταται στο κινητό τηλέφωνο που ενδεχομένως θα έχει ένα παιδί από τους γονείς του, για να μπορεί να δρα προστατευτικά σε σχέση με την πρόσβαση στα κοινωνικά μέσα».

Ανέφερε χαρακτηριστικά πως: «Είδα τον πρόεδρο της Ανεξάρτητης Αρχής για την προστασία των προσωπικών δεδομένων την περασμένη εβδομάδα και συμφωνήσαμε να εντάξουμε μάθημα στο σχολείο από φέτος, από αυτή τη χρονιά, για το πώς τα παιδιά θα χειρίζονται τους εαυτούς τους στα κοινωνικά μέσα.

Και τι εννοώ με αυτό. Ερωτήματα που απασχολούν τον κάθε γονιό και που πρέπει να διδάξει το κάθε παιδί. Τι κάνουμε αν μας στείλει ένας ξένος μήνυμα; Δεν απαντάμε, αλλά πώς το χειριζόμαστε; Μοιραζόμαστε προσωπικές μας πληροφορίες στο διαδίκτυο, στέλνουμε τις φωτογραφίες μας; Αυτά είναι ερωτήματα που απασχολούν το κάθε παιδί αυτή τη στιγμή».

Ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι: «Μαζί με την αρμόδια ανεξάρτητη αρχή αναπτύσσουμε συγκεκριμένο υλικό που θα ενταχθεί στα μαθήματα. Στο μάθημα της Πληροφορικής θα μπει λίγες ώρες φέτος θα είναι στο πλαίσιο ενός παιχνιδιού. Ένα παιχνίδι το οποίο θα διδάσκει με πολύ έξυπνο τρόπο πώς να φέρεσαι σε τέτοιες καταστάσεις. Αυτό είναι λοιπόν το πρώτο.

Θα υπάρξει παρέμβαση και στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο. Τις επόμενες εβδομάδες θα ανακοινώσουμε την ακριβή τάξη στην οποία θα μπει. Θα είναι δύο παρεμβάσεις φέτος.

Θα είναι οι τάξεις προς το τέλος του Δημοτικού. Δηλαδή 4η, 5η Δημοτικού θα είναι μία παρέμβαση και η άλλη θα είναι στο Γυμνάσιο, Δευτέρα Γυμνασίου. Του χρόνου θα είναι περισσότερο υλικό.

Αυτό το λέω γιατί; Γιατί μου είπατε υπάρχει μια πραγματικότητα. Την αναγνωρίζουμε. Πάμε όμως στο άλλο, για το άλλο κομμάτι, για τα κοινωνικά μέσα. Πριν εφαρμόσουμε το μέτρο για τα κινητά τηλέφωνα, το είχαμε συζητήσει και στα σχολεία. Θυμάστε πόσο πολύ ο κόσμος συζητούσε ότι δεν θα εφαρμοστεί. Και βλέπετε ότι εφαρμόζεται; Είναι πρωτοσέλιδο σε εφημερίδες ότι το μέτρο εφαρμόζεται και ο κόσμος μου το λέει ότι το μέτρο εφαρμόζεται και με κάποια έκπληξη».

«Ο πρωθυπουργός θα κάνει παρέμβαση σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη χρήση των social media»

Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του, ανέφερε πως «εδώ είναι άλλης ποιότητας το μέτρο που αφορά τα κοινωνικά μέσα, γιατί εδώ απαιτείται η ενεργός στήριξη της οικογένειας. Είναι ένα μέτρο το οποίο έχει χαρακτήρα περισσότερο εθελοντικό. Πρέπει να παρέμβει η ίδια η οικογένεια και να εγκαταστήσει μια συγκεκριμένη εφαρμογή, την οποία θα αναπτύξει το αρμόδιο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Άρα απαιτείται και μια καμπάνια ενημέρωσης.

Πρέπει να γίνουμε όλοι κοινωνοί της πεποίθησης ότι αυτό το πράγμα και συγνώμη που το αναφέρω συνεχώς, αλλά το αντιλαμβάνομαι κι εγώ ότι έχει ενδιαφέρον κάποιος που έχει σπουδάσει πληροφορική όπως εγώ και που αγαπά την τεχνολογία τόσο, να τονίζει τόσο ότι εδώ έχουμε μια αρνητική χρήση της τεχνολογίας. Πρέπει λοιπόν να μπορέσουμε να ρυθμίσουμε τη σωστή παρουσία της τεχνολογίας και στο σχολείο που ξεκινήσαμε να το κάνουμε, όπως το κάνουμε φέτος και στο σπίτι και στην οικογένεια και μόλις περάσεις την πόρτα του σχολείου.

Πάμε να κερδίσουμε έδαφος σε σχέση με μια πρακτική η οποία είναι κακή. Χρησιμοποιούμε τα κοινωνικά μέσα. Ο πρωθυπουργός έχει τονίσει πολλές φορές και για αυτό ξέρω ότι θα κάνει και μια παρέμβαση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι αλγόριθμοι των κοινωνικών μέσων, το πως έχουν στηθεί εκ των πραγμάτων για τον εγκέφαλο ενός παιδιού που αναπτύσσεται, που είναι 10 ετών, 12 ετών, 14 ετών, ο τρόπος που λειτουργούν αυτοί οι αλγόριθμοι κάνει κακό και άρα χρειάζεται να μπορέσουμε να έχουμε παρέμβαση και σε εκείνο το επίπεδο, δηλαδή στις ίδιες τις πλατφόρμες».

Για την τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης σημείωσε επίσης ότι στόχος είναι να εισαχθεί η τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία, μέσα από τον ψηφιακό βοηθό, προς όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

Είπε, ανάμεσα σε άλλα:

«Υπάρχει μια εθνική στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη που ανακοινώθηκε πρόσφατα. Σε κάθε υπουργείο λοιπόν, κοιτάζουμε να δούμε τι εφαρμογές μπορούμε να κάνουμε, έχοντας περάσει και από το άλλο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Νωρίτερα θα σας έλεγα ότι δεν έχω εμμονή με συγκεκριμένες τεχνολογίες. Το θέμα είναι να δουλεύει η συγκεκριμένη τεχνολογία και να λύνει ένα συγκεκριμένο πρόβλημα του κόσμου (…)

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι χρήσιμη σε αυτό.

Δηλαδή να μπορώ σε έναν ψηφιακό βοηθό που συνομιλώ, στον οποίο έχει φορτωθεί όλη η ύλη του μαθήματος, να απαντάω, να θέτω συγκεκριμένα ερωτήματα, να μου απαντάει πάνω στην ύλη, να διαμορφώνει κάποιο τεστ ενδεχομένως στο οποίο να διαγιγνώσκει τις δικές μου αδυναμίες και να μπορώ να ξέρω που χρειάζομαι περισσότερο διάβασμα (…)

Σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας αυτή τη στιγμή αυτό εφαρμόζεται. Και το θέμα είναι δεν είναι να ψάχνουμε την επόμενη τεχνολογία (…) Θα χρειαστεί πάνω από ένα έτος για να διαμορφωθεί, αλλά είναι κάτι που το ξεκινάμε τώρα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με στόχο να έχουν οι μαθήτριες και οι μαθητές μας αυτό το αγαθό (…)».