Στον πολιτισμό αφιέρωσε την ομιλία του κατά τη συζήτηση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2024, ο βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας και Πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, Σπύρος Μπιμπίλας.
Επεσήμανε κατ’ αρχάς τον εξαιρετικά χαμηλό προϋπολογισμό που προβλέπεται για άλλη μια χρονιά τόσο για την Παιδεία, όσο και για τον Πολιτισμό – μόλις στο 0,06% του συνόλου του Κρατικού Προϋπολογισμού.
«Οι κρατικές δαπάνες για πολιτιστικές υπηρεσίες ανά κάτοικο στη χώρα μας είναι οι χαμηλότερες στην Ευρώπη. Πολλοί εργαζόμενοι στο χώρο της τέχνης εργάζονται χωρίς νόμιμες συμβάσεις ή απασχολούνται ταυτόχρονα σε πολλούς εργοδότες για να μπορέσουν να επιβιώσουν» είπε, κάνοντας μνεία στους αγώνες των καλλιτεχνικών σωματείων για τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας και την τεράστια άρνηση των εργοδοτών να υπογράψουν.
Όσο για το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως είπε, περίπου τα μισά από τα 411.000.000 ευρώ χρηματοδότησης πολιτιστικών δράσεων αφορούν τον υλικό πολιτισμό, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν κλάδοι που υποχρηματοδοτούνται ή δεν χρηματοδοτούνται καθόλου όπως το βιβλίο ή το design.
«Άλλο ένα σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη χρηματοδότησης για τη συντήρηση των πολιτιστικών αλλά και των αθλητικών χώρων. Καθώς ο προϋπολογισμός είναι ανεπαρκής, η ποιότητα των χώρων υποβαθμίζεται και ενέχονται παράλληλα κίνδυνοι για εργαζομένους και κοινό. Ενώ ο πολιτιστικός τομέας απασχολεί περίπου το 3% των εργαζομένων στη χώρα, παράγει μόλις το 1,4% του ΑΕΠ.
Στην Ελλάδα οι εργαζόμενοι στο χώρο του πολιτισμού είναι οργανωμένοι σε κατακερματισμένες μικρές επιχειρήσεις με 2,3 εργαζόμενους κατά μέσο όρο η κάθε μία την ώρα που στη Γερμανία ο ίδιος αριθμός είναι 6,4 δηλαδή υπερδιπλάσιος».
«Τα χρηματοδοτικά εργαλεία που απευθύνονται στον Πολιτισμό είναι ελάχιστα, τόνισε ο κ. Μπιμπίλας, καθώς το μοναδικό Ευρωπαϊκό πρόγραμμα για πολιτισμό είναι το Creative Europe με προϋπολογισμό 2,4 δις ευρώ για την περίοδο 2021-2027.
Όμως, ενώ υπάρχουν ταυτόχρονα από το 2021 και οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο στον τέταρτο πυλώνα του στις ιδιωτικές επενδύσεις προβλέπει κονδύλια για τον πολιτισμό, εντούτοις δεν υπάρχει σωστή στρατηγική διαχείρισης των κονδυλίων αυτών, με αποτέλεσμα ακόμη και να αποκλείονται πολιτιστικοί κλάδοι από τις χρηματοδοτήσεις».
Στο σημείο αυτό ο απαρίθμησε μερικά από τα μόνιμα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πολιτισμός στη χώρα μας:
- Απουσία στρατηγικού πολιτιστικού σχεδιασμού που θα συμβάλλει στη στοχευμένη και αποτελεσματική χρήση των κονδυλίων
- Αδιαφάνεια κατά τις διαδικασίες χρηματοδότησης: χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα όπου μέλος επιτροπής επιχορηγήσεων επέλεξε να χρηματοδοτήσει τη δική του εταιρεία.
- Έλλειψη συνεργασίας ανάμεσα στους πολιτιστικούς φορείς, οι οποίοι συνήθως λειτουργούν απομονωμένοι ο ένας απ’ τον άλλον.
«Όλα τα παραπάνω οδηγούν στην υποβάθμιση του πολιτιστικού προϊόντος και στην απώλεια του πολιτιστικού αποθέματος» σημείωσε, ενώ κλείνοντας, ο κ. Μπιμπίλας τόνισε ότι πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες της Κυβέρνησης για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα κι αυτό αποτελεί πάγια θέση της Πλεύσης Ελευθερίας την οποία με κάθε τρόπο και σε κάθε περίσταση φροντίζουν να προκρίνουν οι βουλευτές της.