Πολλά συμβαίνουν τελευταία στον τομέα της εξέλιξης των κρανών. Σε διαρκή αναζήτηση ασφαλέστερων τεχνολογιών, οι επιστήμονες και οι τεχνικοί δεν διστάζουν να ξεχάσουν ό,τι ήξεραν ως τώρα, για να εφαρμόσουν κάτι ριζοσπαστικά νέο.
Στην προκειμένη περίπτωση ξεχάστηκε η παραδοσιακή ενσωμάτωση διογκωμένης πολυστερίνης στο εσωτερικό του κράνους, για χάρη ενός δεύτερου σκληρού κελύφους, που αναρτάται εξωτερικά του κανονικού.
Τα συνήθη κράνη γύρω από το κεφάλι χρησιμοποιούν διογκωμένη πολυστερίνη διαφορετικών πυκνοτήτων, προκειμένου να απορροφήσει τη δύναμη της κρούσης πάνω στο κράνος, αφού πρώτα το εξωτερικό κέλυφος τη διαχύσει σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επιφάνεια.
Η τεχνολογία Omni Directional Suspension της 6D το καταφέρνει μέσω 27 αποσβεστήρων από ελαστομερές υλικό, στρατηγικά τοποθετημένων (απλωμένων δηλαδή) σε όλη την επιφάνεια του κράνους. Η λειτουργία τους παραπέμπει τόσο στην αντιδονητική βάση ενός κινητήρα (silent block), όσο και στον προσκρουστήρα ενός αμορτισέρ. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα σύστημα ανάρτησης ενός εξωτερικού κελύφους πάνω στο εσωτερικό.
Με τον τρόπο αυτό το σύστημα ODS διαχέει και απορροφά την ενέργεια της πρόσκρουσης, μειώνοντας την επιτάχυνση που δέχεται ξαφνικά το κεφάλι όταν χτυπάει πάνω σε ένα σταθερό ή κινητό αντικείμενο. Η απότομη επιτάχυνση είναι ακριβώς που προκαλεί διάσειση ή άλλον βαρύτερο τραυματισμό στον ανθρώπινο εγκέφαλο.
Το εξωτερικό κέλυφος στηρίζεται μέσω του ODS σε ένα εσωτερικό από carbon fiber/Kevlar/fiberglass και έχει ήδη δοκιμαστεί στο Αμερικάνικο Πρωτάθλημα SX, καθώς το φορούν οι αναβάτες της ομάδας GEICO Honda 250 SX.
Σύμφωνα με τις εργαστηριακές μετρήσεις το κράνος OSD αποδίδει πολύ καλά τόσο σε ισχυρές κρούσεις, όσο και σε χαμηλότερης έντασης. Μάλιστα στη δεύτερη περίπτωση η διαφορά του από τα καλά συμβατικά κράνη είναι σημαντική: οι κρούσεις χαμηλής ενέργειας είναι που προκαλούν συνήθως τις ελαφρές διασείσεις.
Με την υπάρχουσα τεχνολογία είναι δύσκολο να συνδυαστεί σε ένα κράνος πολύ καλή απορροφητικότητα τόσο των ισχυρών, όσο και των λιγότερο ισχυρών κρούσεων.
Το κράνος έχει ήδη λάβει πιστοποίηση DOT και ECE, βγαίνει δε στα καταστήματα των ΗΠΑ το Φεβρουάριο με τιμή κοντά στα 750 δολάρια, μακράν υψηλότερη από τα περισσότερα κράνη μοτοκρός της αγοράς.
Και εδώ ανακύπτει το γνωστό ερώτημα: πόσο αξίζει το κεφάλι μας τελικά;
Όποια κι αν είναι η εμπορική πορεία του νέου κράνους, το σημαντικό είναι πως η κατασκευή του ανοίγει νέους δρόμους στην έρευνα για ακόμα ασφαλέστερα κράνη. Εάν η τεχνολογία προσφέρει πλεονεκτήματα, θα βρεθεί τρόπος μείωσης του κόστους.
Δείτε στο βίντεο το τεστ πρόσκρουσης και την παραμόρφωση που απορροφά το σοκ…