Το νέο Tricity 125 εισάγει την Yamaha στην αγορά των τρίτροχων scooter. Με την δική της υπογραφή όμως, αναδεικνύοντας ένα νέο είδος ανάρτησης για τους εμπρός τροχούς που αλλάζει τα δεδομένα.
Η επιλογή του Άμστερνταμ για την παρουσίαση του νέου scooter ήρθε να επιβεβαιώσει γιατί κανείς άλλος κατασκευαστής δεν έχει επιλέξει την Ολλανδική πρωτεύουσα για να παρουσιάσει μοτοσυκλέτα: Παρότι η πόλη δεν έχει την παραμικρή υψομετρική διαφορά από άκρη σε άκρη, δεν ισχύει το ίδιο και για τους δρόμους της που είναι όσο πιό “άστατοι” μπορούν να γίνουν.
Τα μέτρα όπου οι δρόμοι και τα πλακόστρωτα σοκάκια είναι επίπεδα είναι ελάχιστα και παρότι η πρόσφυση είναι καλή, οι ανωμαλίες είναι περισσότερες απ’ όσες μπορείς να συναντήσεις ακόμη και σε Ελληνικούς δρόμους. Περιβάλλον εντελώς ακατάλληλο για να αναδείξει κανείς τις χάρες μιας μοτοσυκλέτας, οι αναρτήσεις της οποίας στενάζουν.
Το περιβάλλον αυτό ακριβώς διάλεξε η Yamaha για να δείξει πόσο καλό είναι το σύστημα ανάρτησης που συνοδεύει το Tricity. Παράτολμη επιλογή θα έλεγε κανείς πριν το οδηγήσει, όμως οι άνθρωποι της εταιρείας ήξεραν καλά τι έκαναν.
Το Tricity πέρα από το μπροστινό του μέρος είναι ένα απλό καθημερινό scooter, με έναν ψυχωμένο για τα κυβικά του κινητήρα 125 cc, εξαιρετικά φρένα και παρά τους μεγάλους του τροχούς (14 ιντσών εμπρός, 12” πίσω), μεγάλο αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα. Στοιχεία που θα μπορούσαν κι από μόνα τους να του προσφέρουν μια αξιοπρεπή καριέρα στην κατηγορία των μικρομεσαίων scooter.
Η θέση οδήγησης είναι άνετη, με σωστές γωνίες για τον κορμό και τα χέρια, επαρκή χώρο για τα πόδια και επίπεδο πάτωμα. Στοιχείο που πλέον είναι must στα scooter για την ευκολία που προσφέρει στην είσοδο του οδηγού αλλά και τη μεταφορά των καθημερινών αποσκευών, αλλά και τα ψώνια του supermarket.
Τα όργανα είναι πλήρη και ευανάγνωστα η σέλα μαλακή – ίσως λίγο περισσότερο απ’ όσο θα έπρεπε – και ο εξοπλισμός του οχήματος γενικά πλήρης. Με μόνη παρατήρηση την απουσία κάποιου μικρού αποθηκευτικού χώρου, το Tricity είναι προικισμένο με όσα θα ζητήσει ο σύγχρονος χρήστης από ένα αστικό δίκυκλο. Κεντρικό και πλαϊνό σταντ, συνδυασμένα φρένα, αλλά και μια πληθωρική γκάμα από αξεσουάρ.
Το στοίχημα της Yamaha ήταν να μην ξεφύγει σε βάρος και η δική της εκδοχή στα τρίτροχα. Έτσι το tricity (προφέρεται ‘τρίσιτυ’) ζυγίζει μόλις 152 κιλά πλήρες υγρών, όσο περίπου και ένα συμβατικό μεσαίο scooter.
Αν αυτό είναι ένα σημαντικό επίτευγμα της Yamaha, το στοιχείο με το οποίο το 125 κυβικών scooter ανοίγει νέους δρόμους, είναι το σύστημα των δίδυμων τροχών και αναρτήσεων που φέρει στο εμπρός μέρος.
Δομημένο με διαφορετική λογική σε σχέση με όσα συστήματα έχουμε δει ως σήμερα, χρησιμοποιεί την λογική των παράλληλων αρθρώσεων, όμως διαφέρει στο σύστημα ανάρτησης.
Κάθε τροχός έχει τη δική του αυτόνομη ανάρτηση, ένα ζεύγος τηλεσκοπικών πιρουνιών τοποθετημένο εσωτερικά από κάθε τροχό. Από κάθε ζεύγος η μπροστινή μπουκάλα έχει τον ρόλο μιας συμβατικής ανάρτησης και η πίσω είναι “κενή” και λειτουργεί ελεύθερα αναλαμβάνοντας την στήριξη του συστήματος.
Στη χρήση, το σύστημα είναι απλά εντυπωσιακό ξεπερνώντας κάθε προσδοκία συμπεριφοράς, κρατήματος και ασφάλειας. Δεν έχει όριο κλίσης όπως έχουν ανάλογα συστήματα τρίτροχων και όσο κι αν προσπαθήσαμε να το κάνουμε να γλιστρήσει, δεν τα καταφέραμε…
Τα όρια κλίσης του tircity με το “θαυματουργό” σύστημα ανάρτησης έρχονται όταν σταθερά σημεία του πλαισίου – το σταντ δηλαδή – έρθουν σε επαφή με το δρόμο! Ξεπερνά κάθε γνωστό όχημα που εκλαμβάνεται σαν μοτοσυκλέτα οδηγώντας σε μια προφανή ερώτηση τους τεχνικούς της εταιρείας.
«Σκοπεύετε να τοποθετήσετε το σύστημα αυτό και σε άλλα scooter ή ακόμη και σε μοτοσυκλέτες στο μέλλον». Καθώς έχει τη δυνατότητα να αυξήσει σημαντικά τα περιθώρια ασφάλειας κάθε οχήματος, ο απάντηση ήταν η αναμενόμενη. “Δοκιμάζουμε την εφαρμογή του σε μεγαλύτερου κυβισμού scooter”.
«Σε κάποια μοτοσυκλέτα;», επιμείναμε. Το «δεν μπορούμε να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση», απαντά σαφέστερα από οποιαδήποτε κατάφαση… Όπως κι αν έχει, το εύρημα του συστήματος μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα ασφάλειας και οδικής συμπεριφοράς ακόμη και των μοτοσυκλετών.
Ο κινητήρας που κινεί το Tricity είναι ένας γνώριμος στην εταιρεία αλλά όχι και στην Ευρωπαϊκή αγορά. Μονοκύλινδρος τετράχρονος υγρόψυκτος 125 κ.εκ., με 2 βαλβίδες στον οριζόντιο κύλινδρο, κινούσε παπιά της Yamaha για τη ασιατική αγορά.
Μετά από γενική αναθεώρηση και επανασχεδιασμό μερών του από τους τεχνικούς της Yamaha τοποθετήθηκε στο Tricity και ξεκινά την διεθνή πια σταδιοδρομία του. Ελαστικός, αποδίδει θετικά από χαμηλά, δίνοντας θαυμαστές επιταχύνσεις στο ιδιόμορφο αυτό scooter, βοηθούμενες από τον προγραμματισμό της τροφοδοσίας ψεκασμού.
Οι εκκινήσεις από το φανάρι είναι ικανοποιητικές ενώ το κοντέρ ξεπερνά εύκολα τα 100 χιλιόμετρα και λιγότερο εύκολα τα 110 χ.α.ω. Η ισχύς των 11 ίππων στις 9.000 σαλ συνδυάζεται με 1,06 kgm ροπής που εμφανίζεται αρκετά χαμηλότερα, στις 5.500 σαλ.
Σε ανάλογα επίπεδα κινούνται και τα συνδυασμένα φρένα που αποτελούνται από 3 δισκόφρενα, ένα για κάθε τροχό, με διαστάσεις 220 mm για τους εμπρός τροχούς και 230 για τον πίσω. Με το πάτημα της αριστερή μανέτας ενεργοποιούνται και τα τρία δισκόφρενα ενώ με τη δεξιά η πίεση πάει μόνο στα εμπρός.
Με ταυτόχρονο πάτημα και των δύο, το φρενάρισμα είναι γίνεται πολύ ισχυρό, ικανό να “στρεβλώσει” το πλαίσιο. Η αποτελεσματικότητά τους ενισχύεται από την ύπαρξη των δίδυμων τροχών που επίσης φροντίζουν για την αποφυγή γλιστρήματος αλλά και την ευστάθεια ακόμη και στα πιο ισχυρές επιβραδύνσεις.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι επικεφαλής σχεδιασμού του Tricity είναι ο Kazuhisa Takano που έχει εμπειρία στο σχεδιασμό μοτοσυκλετών για το MotoGP (!) και είναι σπεσιασλίστας στις αναρτήσεις. Ένα από τα θέματα που φρόντισε ιδιαίτερα είναι η κατανομή των μαζών.
Το κέντρο βάρους του Tricity βρίσκεται σχεδόν στο κέντρο του, προσδίδοντας μια ασυνήθιστη για scooter κατανομή βάρους στο 50-50. Το γεγονός προσδίδει μια επίσης ασυνήθιστη όσο και ευχάριστη ουδέτερη συμπεριφορά στο δρόμο και τη χρήση, ενισχύοντας τις οδηγικές του δυνατότητες.
Εύκολο στη χρήση, με μικρές διαστάσεις, παρέχει σπάνια αίσθηση ασφάλειας και βάζει στοίχημα ότι θα κερδίσει τη μάχη μεταξύ των οχημάτων πόλης και όχι μόνο των τρίτροχων. Ποντάροντας και στο ισχυρό του χαρτί που δεν είναι άλλο από την τιμή του η οποία δεν θα ξεπερνά τις 4.000 ευρώ.
Το Tricity αναμένεται να είναι διαθέσιμο στην Ελληνική αγορά από τις αρχές Σεπτεμβρίου.
Δείτε το video trailer του Yamaha Tricity 125
Τεχνικά Χαρακτηριστικά Tricity 125
Κινητήρας
Τύπος: Μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, τετράχρονος, ένας ΕΕΚ, 2 βαλβίδες
Κυβισμός: 124.8 cc
Διάμετρος Χ Διαδρομή: 52.4 mm x 57.9 mm mm
Σχέση Συμπίεσης: 10.9 : 1
Μέγιστη Ισχύς: 8,1 kW (10,9 PS) @ 9,000 rpm
Μέγιστη Ροπή: 10.4 Nm (1,06 kgm) @ 5,500 rpm
Τροφοδοσία: Ψεκασμός
Εκκίνηση: Μίζα
Μετάδοση: Αυτόματη CVT, V-belt
Πλαίσιο
Ανάρτηση Εμπρός: Τηλεσκοπικά πιρούνια
Ανάρτηση Πίσω: Unit Swing
Φρένα Εμπρός: Δύο δισκόφρενα Ø 220 mm
Φρένα Πίσω: Δισκόφρενο Ø 230 mm
Ελαστικά εμπρός: 90/80-14
Ελαστικό πίσω: 110/90-12
ΣΙαστάσεις
Μήκος Χ Πλάτος Χ Μήκος: 1,905 mm Χ 735 mm Χ 1,215 mm
Ύψος σέλας: 780 mm
Μεταξόνιο: 1031 mm
Απόσταση από το έδαφος: 120 mm
Βάρος (πλήρες υγρών): 152 kg
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 6.6 λίτρα