Το έχουμε ζήσει και στις χωμάτινες μοτοσυκλέτες. Ακόμη και η τελειότερη ρύθμιση της ανάρτησης μιας enduro ή MX μοτοσυκλέτας δεν είναι παρά ένας συμβιβασμός.
Αν επιλέξεις σκληρή ρύθμιση στο πιρούνι, ο τροχός θα αναπηδάει σε κάθε μικρή και μεγάλη λακκούβα που συναντά στο δρόμο του. Αν το ρυθμίσεις μαλακό, θα τερματίζει στις πιο μεγάλες ανωμαλίες ή μόλις ανεβάζεις ταχύτητα.
Οι πολύ έμπειροι αναβάτες μπορούν να βρουν κάποια ρύθμιση κοντά στη χρυσή τομή, αλλά συχνά οι ρυθμίσεις πρέπει να αλλάξουν εν κινήσει, για παράδειγμα επειδή ξαφνικά αλλάζει η μορφολογία του εδάφους. Αυτό κι αν είναι δύσκολο, για να μην πούμε επικίνδυνο.
Τώρα η Magura προσφέρει λύση σε αυτό το σύνθετο πρόβλημα. Μέσω ενός συστήματος ηλεκτρονικής ρύθμισης, το οποίο ονομάζει eLECT.
Στον πυρήνα του eLECT βρίσκεται μια μικροσκοπική πλακέτα με ένα τυπωμένο επεξεργαστή. Το σύστημα στεγάζεται σε ένα κυλινδρικό διακόπτη/φορέα (καπάκι δηλαδή) που τοποθετείται στα πιρούνια της με κωδικό TS6 και TS8 R. Το μόνο που έχει να κάνει ο αναβάτης είναι να ξεβιδώσει το ρυθμιστή σκληρότητας των πιρουνιών αυτών και να τον αντικαταστήσει με αυτό που περιέχει το eLECT, το οποίο έχει ακριβώς τις ίδιες διαστάσεις και βόλτες.
Το πανάλαφρο αυτό σύστημα περιέχει μεταξύ άλλων έναν μικροεπεξεργαστή, ένα σερβομοτέρ ένα επιταχυνσιόμετρο 3 διαστάσεων, μια μικροσκοπική μπαταρία ιόντων λιθίου και μια υποδοχή micro-USB, για τη φόρτιση της μπαταρίας.
Το επιταχυνσιόμετρο αντιλαμβάνεται το πότε συναντά μια ανωμαλία το πιρούνι αλλά και καταγράφει το μέγεθος της ανωμαλίας. Μέσα σε χιλιοστά του δευτερολέπτου ο μικροεπεξεργαστής αντιδρά κατάλληλα, αλλάζοντας τη σκληρότητα της ανάρτησης.
Αυτό το επιτυγχάνει μέσω μιας ηλεκτρικά περιστρεφόμενης ροδέλας στο κάτω μέρος του συστήματος, η οποία κινεί τον υπάρχοντα μηχανισμό ρύθμισης του πιρουνιού, ο οποίος ως τώρα ρυθμιζόταν με το χέρι.
Το επιχυνσιόμετρο επιτελεί και άλλο καθήκον όμως. Αναγνωρίζει πότε το ποδήλατο κινείται σε επίπεδο έδαφος, πότε σε ανηφόρα και πότε σε κατηφόρα. Όσο το έδαφος είναι επίπεδο ή κατηφόρα, η ανάρτηση παραμένει σε λειτουργία. Αν όμως η κίνηση γίνεται σε ανηφόρα, το πιρούνι κλειδώνει αυτόματα, αποφεύγοντας τη σπατάλη ενέργειας που προξενεί η συμπίεση της ανάρτησης κατά την ποδηλάτηση.
Αν όμως η ανωφέρεια γίνει υπερβολικά ανώμαλη, τότε το eLECT επιτρέπει πάλι στο πιρούνι να ανακτήσει την αποσβεστική του ικανότητα.
Επιπλέον, αν το ποδήλατο βρεθεί σε άλμα, το σύστημα διακρίνει ότι από ένα σημείο και μετά κινείται σε τροχιά ελεύθερης πτώσης. Και ξεκλειδώνει πάλι την ανάρτηση ώστε να αποσβέσει την κρούση της προσγείωσης, έστω και αν το ποδήλατο έχει ακόμη κλίση προς τα πίσω, δηλαδή κινείται σε ανηφόρα.
Αν ο αναβάτης θέλει να διατηρήσει τη σκληρότητα του πιρουνιού σε μια συγκεκριμένη ρύθμιση, μπορεί να παρακάμψει το αυτόματο σύστημα μέσω ενός διακόπτη στο τιμόνι που επικοινωνεί με το eLECT μέσω Bluetooth. Μπορεί επίσης να ορίσει αυτός τη γωνία κλίσης μετά την οποία κλειδώνει και ξεκλειδώνει το πιρούνι, καθώς πολλοί αναβάτες προτιμούν το πιρούνι τους να δουλεύει σε ελαφριές ανωφέρειες.
Προκειμένου να επαναφορτιστεί η μπαταρία, το σύστημα πρέπει να αφαιρεθεί από το ποδήλατο. Ωστόσο κατά τη Magura έχει αυτονομία 40 ωρών στην αυτόματη λειτουργία και 60 στη χειροκίνητη. Αν στη διάρκεια μιας διαδρομής η μπαταρία αδειάσει, τότε το πιρούνι μένει ξεκλείδωτο λειτουργώντας με μια προκαθορισμένη τιμή αποσβέσεων.
Δεν είναι γνωστές ακόμη οι λεπτομέρειες (τιμή, χρόνος) διάθεσης του eLECT στην αγορά. Θυμίζουμε πάντως ότι στα τέλη της δεκαετίας του ’90 είχε παρουσιαστεί το σύστημα K2 Smart Shock, ενώ πριν μερικά χρόνια η Cannondale είχε παρουσιάσει το πειραματικό πιρούνοι της «Simon».
Τέλος οι RockShox και Fox έχουν ήδη εξελίξει ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις. Όμως το eLECT φαίνεται να είναι το απλούστερο σε σύλληψη και ίσως φθηνότερο σε κόστος, καθώς τα άλλα συστήματα αποτελούν ολοκληρωμένες αναρτήσεις και όχι πρόσθετες εφαρμογές οπότε βέβαια κοστίζουν και πανάκριβα.