Οι αρχές του Ανόι, πρωτεύουσας του Βιετνάμ, σκοπεύουν να απαγορεύσουν τη χρήση δικύκλων στην πόλη από το 2025. Σύμφωνα με το σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας Thanh Mien News η απόφαση πάρθηκε στις 15 Αυγούστου.

Αιτίες του δρακόντειου μέτρου είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους και η ρύπανση της ατμόσφαιρας. Η ποιότητα της ατμόσφαιρας στο Ανόι κρίνεται πολύ συχνά ως Ανθυγιεινή από το παρατηρητήριο Real Time Air Quality Index.

Προκειμένου να αναστραφεί η κατάσταση σχεδιάζεται ακόμη η επέκταση του δικτύου των δημόσιων συγκοινωνιών και η βελτίωση της οδικής υποδομής.

vietnam2

Δεν είναι γνωστό αν θα απαγορευτούν όλα τα δίκυκλα ή μόνον τα παλαιότερης «κοπής», δηλαδή από κάποια χρονολογία και πίσω –αντιγράφοντας τη σχετική απόφαση της δημοτικής αρχής του Παρισιού που απαγόρευσε τη χρήση δικύκλων κατασκευασμένων πριν το 1999.

Για μια πόλη όπου το μικρό δίκυκλο αποτελεί βασικό εργαλείο λειτουργίας και ανάπτυξης της οικονομίας, η καθολική απαγόρευση φαντάζει απίθανη και αυτοκτονική –αφήστε που δεν πρόκειται και να επιτύχει, γιατί τα “μηχανάκια” είναι απλώς αναντικατάστατα.

Στους δρόμους του Ανόι με συνολικό πληθυσμό 7,7 εκατομμύρια κατοίκους (κατά εκτίμηση του 2015), πιστεύεται ότι κινούνται 4,9 εκατ. μοτοσυκλέτες και σκούτερ. Ο αριθμός είναι μάλλον εξωπραγματικός, διότι σημαίνει ότι ακόμα και τα… μωρά οδηγούν δίκυκλο –και φανταστείτε δεν έχουν προσμετρηθεί τα αυτοκίνητα!

vietnam3Ωστόσο σίγουρα στην πόλη καταγράφεται μοναδική παγκοσμίως πυκνότητα διτρόχων ανά 100.000 κατοίκους, η οποία μάλιστα διαρκώς αυξάνεται. Πέρυσι για παράδειγμα εγγράφονταν στα μητρώα από 8.000 ως 20.000 νέα δίτροχα κάθε μήνα. Τα αυτοκίνητα αυξάνονται με ρυθμό 6.000 ως 8.000 κάθε μήνα.

Πριν βέβαια την -όποια- απαγόρευση θα πρέπει να πυκνώσει το δίκτυο των μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Σήμερα το Ανόι εξυπηρετείται από έναν στόλο 1.000 λεωφορείων που πραγματοποιούν κάθε μήνα 27 εκατομ. επιβατοδιαδρομές –καλύπτοντας μόλις το 8 με 10% των επιβατικών αναγκών.

vietnam4

Το ποσοστό θα πρέπει τουλάχιστον να διπλασιαστεί στο άμεσο μέλλον, σύμφωνα με τον Nguyen Phi Thuong, πρόεδρο της Εταιρείας Μεταφορών και Υπηρεσιών του Ανόι.

Το σχέδιο ανάπτυξης των ΜΜΜ προβλέπει ότι στα επόμενα 14 χρόνια θα δημιουργηθούν 6 επιπλέον γραμμές μετρό και 3 γραμμές λεωφορείων Rapid Transit, ενώ θα κατασκευαστούν και 18 νέες γέφυρες.

Πάρτε μια γεύση από το απίστευτο κυκλοφοριακό χάος της πόλης. Και πριν σπεύσετε να εστιάσετε στο πλήθος των μοτοσυκλετών ως πρόβλημα, αναλογιστείτε την κατάσταση, αν κάθε ένας από αυτούς τους οδηγούς δικύκλου χρησιμοποιούσε κι από ένα αυτοκίνητο…

Θανάσης Χούντρας