Ο Δήμος Μυκόνου προσέφυγε στο ΣτΕ και με αίτημα που κατέθεσε ζητάει να ακυρωθεί η απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ που διενεργήθηκε για το 2021.
Σύμφωνα με το kykladiki.gr εκδόθηκε σχετική ανακοίνωση και αναφέρεται μεταξύ άλλων πως το υπουργείο Εσωτερικών υπολογίζει ότι οι κάτοικοι είναι 1.167 περισσότεροι απ’ ότι καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ.
Επίσης, χαρακτηρίζει «αμφίβολης εγκυρότητας και μεθοδολογίας» τη διαδικασία της απογραφής, που έδειξε πως ο μόνιμος πληθυσμός του νησιού είναι μειωμένος κατά 3,3%.
Η ανακοίνωση
Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση που εξέδωσε ο Δήμος Μυκόνου:
«Ο Δήμος Μυκόνου με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην αμφίβολης εγκυρότητας και μεθοδολογίας διαδικασία απογραφής κατέθεσε αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τα προσωρινά αποτελέσματα της απογραφής του 2021 σύμφωνα με τα οποία ο μόνιμος πληθυσμός είναι μειωμένος κατά 3,3%.
Επισημαίνεται ότι το ίδιο το Υπουργείο Εσωτερικών υπολογίζει ότι οι κάτοικοι είναι 1.167 περισσότεροι απ’ ότι καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ.
Επιπλέον, η αύξηση των μόνιμων κατοίκων σε σχέση με το 2011 επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι οι μαθητές των σχολείων ανέρχονται σε 2.443, ενώ το 2011 ανέρχονταν σε 1.794 και ότι το 2022 είχαν τιμολογηθεί 1.725.899 κυβικά νερού, έναντι 679.349 το 2011.
Το πρόδηλο σφάλμα των προσωρινών αποτελεσμάτων της απογραφής μόνιμου πληθυσμού του 2021, οφείλεται στον τρόπο και στη διαδικασία διενέργειας της απογραφής που είχε ως αποτέλεσμα την εξαιρετικά ισχνή συμμετοχή των πολιτών, ιδίως των νησιωτικών Δήμων και ιδίως των Μυκονιατών σε αυτήν.
Συγκεκριμένα, η απογραφή ξεκίνησε στις 23/10/2021 και μετά από διαδοχικές παρατάσεις φέρεται να ολοκληρώθηκε στις 31.12.2021, αλλά στην πράξη συνεχίστηκε μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2022, τα δε προσωρινά αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν επτά ολόκληρους μήνες μετά, δηλαδή τον Ιούλιο του 2022 και τα οριστικά αποτελέσματα του νόμιμου πληθυσμού άλλους πέντε μήνες αργότερα με την ήδη προσβαλλόμενη απόφαση της ΕΛΣΤΑΤ. Το 2011, αντιθέτως, η απογραφή ολοκληρώθηκε μέσα σε δύο εβδομάδες, από 10-24 Μάϊου και η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε τα πρώτα προσωρινά αποτελέσματα μέσα σε μόλις δύο μήνες, στις 22 Ιουλίου.
Επίσης, για πρώτη φορά εφαρμόστηκε μικτό σύστημα απογραφής πληθυσμού-κατοικιών, που προέβλεψε την καινοφανή -και χωρίς να έχει προηγηθεί πιλοτική δοκιμή της- μέθοδο της αυτό-απογραφής μαζί με τη συμπλήρωση εντύπων ερωτηματολογίων από απογραφείς μέσω τηλεφώνου ή με προσωπική συνέντευξη.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην αίτηση ακύρωσης αμφισβητείται η καταλληλότητα της επιλεγείσας μικτής απογραφικής διαδικασίας γιατί «αα) δεν είχε συνεκτιμηθεί ότι 3.000.000 Έλληνες είναι άνω των 60 ετών και δεν έχουν τη σχέση των νεότερων με την τεχνολογία, ββ)δεν είχε προηγηθεί σωστή και πλήρης ενημέρωση των πολιτών για την εφαρμοζόμενη για πρώτη φορά αυτή μέθοδο, γγ) η μέθοδος της αυτο-απογραφής, εκτός από απρόσιτη/δυσπρόσιτη λόγω της ανάγκης εξοικείωσης των πολιτών με τα τεχνολογικά μέσα, λειτούργησε αποτρεπτικά και για όσους ήταν εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, ενόψει της πολυπλοκότητας και δυσκολίας των ερωτήσεων και του γεγονότος ότι το σύστημα ηλεκτρονικά, αφενός μεν προέβαινε σε διασταύρωση των δηλωθέντων στοιχείων, αφετέρου αν κάποιο δηλωθέν στοιχείο για οποιοδήποτε λόγο δεν ήταν ορθό ή ο αυτό-απογραφόμενος δεν ήθελε να το συμπληρώσει, το ηλεκτρονικό σύστημα δεν του επέτρεπε να συνεχίσει. Είναι λοιπόν εύλογο ότι υπήρξε μεγάλο ποσοστό εγκατάλειψης της διαδικασίας αυτό-απογραφής, λόγω ακριβώς αυτών των τεχνικών ζητημάτων, δδ) δεν ίσχυσε στην πράξη η αρχική ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ σύμφωνα με την οποία/όποιος δεν αυτό-απογραφεί θα δεχθεί επίσκεψη για να απογραφεί με συνέντευξη, στ) οι απογραφείς στηρίχθηκαν σε πολλές περιπτώσεις σε έμμεσες συνεντεύξεις (γειτόνων και όχι μελών του νοικοκυριού), χωρίς να εγκυροποιήσουν από τον ερωτώμενο τις απαντήσεις, ζζ) οι απογραφείς σε πολλές περιπτώσεις κλειστών σπιτιών υπέθεσαν μόνοι τους τις απαντήσεις χωρίς συνέντευξη.
Η συγκεκριμένη υποκαταγραφή του πληθυσμού αφαιρεί από το Δήμο σημαντικούς πόρους από τις κρατικές χρηματοδοτήσεις και τον αδικεί όσον αφορά τη διεκδίκηση χρηματοδότησης κι από άλλους εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους.
Επιπλέον, μειώνει από 27 σε 19 τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως επίσης καταργείται η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου, που προβλέπεται για δήμους με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων και αποτελεί το πλέον αποφασιστικό και εισηγητικό όργανο σχετικά με την ποιότητα ζωής, την πολεοδομία, τη χωροταξία και την προστασία του περιβάλλοντος».