Ιστοσελίδα με συνταγές της γιαγιάς και μαγειρικά κουίζ δημιούργησαν μαθητές από τη Λαμπεία Ηλείας, στο πλαίσιο του JA Greece, με inspirational mentor τον υπουργό Επικρατείας, Άκη Σκέρτσο.
Τα χρωματιστά φασόλια και το κολοκύθι από αναρριχώμενη κολοκυθιά «συναντιούνται» στην κατσαρόλα για να τσιγαριστούν με κρεμμύδι και σκόρδο. Φύλλα δάφνης, κανέλα και ντομάτα, δίνουν την ιδιαίτερη γεύση στην «ταμπάκαλη», ένα παραδοσιακό φαγητό από τη Λαμπεία, το ορεινό χωριό των 250 κατοίκων του νομού Ηλείας.
Αυτή και άλλες τοπικές συνταγές, όπως και προϊόντα που παράγονται ή ευδοκιμούν στην περιοχή, περιλαμβάνονται στο «μενού» της ιστοσελίδας Lampeia’s Γεύσεις, που δημιούργησαν δεκαεννέα μαθητές του γυμνασίου με λυκειακές τάξεις της περιοχής, στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα/διαγωνισμό Junior Achievement Greece.
«Μέσα από βίντεο, παρουσιάσεις και κουίζ, οι μαθητές δίνουν πληροφορίες για τοπικές συνταγές μαγειρευτών φαγητών και γλυκών, με σκοπό να …συστήσουν τον τόπο τους μέσα από τη γαστρονομία, αλλά ακόμη και να προσελκύσουν τους αναγνώστες να επισκεφθούν το χωριό τους και να δοκιμάσουν τις νοστιμιές του», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η υπεύθυνη εκπαιδευτικός Ελισάβετ Καραγιάννη.
Μέντορας των μαθητών είναι ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, στο πλαίσιο του νέου θεσμού του JA Greece «Inspiring Mentoring», όπου διάφορες προσωπικότητες από τον πολιτικό, επιχειρηματικό, δημοσιογραφικό και αθλητικό κόσμο έχουν αναλάβει μικρά, ακριτικά ή ειδικά σχολεία για να εμπνεύσουν τους μαθητές και να ενδυναμώσουν την προσπάθειά τους να δημιουργήσουν τη δική τους «επιχείρηση».
Ο κ. Σκέρτσος «συναντήθηκε» διαδικτυακά με τους μαθητές και τις μαθήτριες και συζήτησε μαζί τους για το πραγματικό όφελος αυτής της προσπάθειας, που -όπως δήλωσε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων- είναι η προώθηση της συνεργασίας και η ομαδική δουλειά, που τους επιτρέπει να ανακαλύπτουν ιδιότητες και δεξιότητες, ανοίγει νέους δρόμους, βοηθάει να ανακαλύπτουν πτυχές της προσωπικότητάς τους και τους συμφιλιώνει με την άλλη άποψη.
«Τα παιδιά έτσι κατανοούν ότι η διαφορετικότητα μας κάνει πιο “πλούσιους”, πως όλοι έχουμε να κερδίσουμε από τη συνύπαρξη με τον άλλο, ότι κανείς δεν μπορεί να τα καταφέρει μόνος του, ότι ναι μεν υπάρχουν χαρισματικά άτομα με ηγετικές ικανότητες, αλλά μόνο οι ομάδες με σκληρή δουλειά μπορούν να φτάσουν στην επιτυχία και ότι δεν πρέπει να αποθαρρύνονται από τις αποτυχίες στην προσπάθεια να εκπληρώσουν τον στόχο τους, αφού δεν κάνει λάθη μόνον όποιος …δεν κάνει τίποτα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σκέρτσος.
Οι μαθητές συμμετείχαν και πέρσι στον ίδιο διαγωνισμό, όπου και τότε ετοίμασαν μία σελίδα στο διαδίκτυο, στην οποία παρουσίασαν το χωριό τους, τις ομορφιές τους, τα αξιοθέατα, την κουλτούρα και τις δράσεις που πραγματοποιούνται εκεί. «Πέρσι, τα παιδιά ήταν πιο διστακτικά και χρειαζόταν να τους δώσω κατευθύνσεις, ενώ φέτος πήραν πρωτοβουλίες, αναζήτησαν γιαγιάδες από τις οποίες πήραν συνεντεύξεις για να μαζέψουν συνταγές, κινήθηκαν μόνοι τους και συνεργάστηκαν αρμονικά», συμπληρώνει η κ. Καραγιάννη.
Η ίδια είναι οικονομολόγος από την Πάτρα και τα τελευταία δύο χρόνια που υπηρετεί στο συγκεκριμένο σχολείο, κάνει καθημερινά μαζί με τους συναδέλφους της το ταξίδι της μίας ώρας και πλέον, για να φτάσει στη Λαμπεία. Έχοντας γνωρίσει καλά τους μαθητές της, διακρίνει ότι οι περισσότεροι θα παραμείνουν στον τόπο τους για να αναλάβουν τις κτηνοτροφικές μονάδες των οικογενειών τους, ωστόσο κρίνει πως μέσα από αυτό το πρόγραμμα έχουν μεγάλο όφελος.
«Ακόμη κι αν συνεχίσουν την κτηνοτροφία, θα έχουν μάθει να παρουσιάζουν τη δουλειά τους, να μην αρκεστούν στο να φροντίζουν τα ζώα τους και στο να δίνουν το γάλα που παράγουν στον συνεταιρισμό. Μέσα από αυτή τη διαδικασία κοινωνικοποιούνται, έχουν εξωστρέφεια και μαθαίνουν να προβάλλουν τη δουλειά και τα προϊόντα τους τόσο στο διαδίκτυο όσο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», τονίζει η εκπαιδευτικός.
Όπως συμπληρώνει ο υπουργός Επικρατείας και μέντορας των μαθητών, οι νέες γενιές -παγκοσμίως και στη χώρα μας- ενηλικιώνονται και διαμορφώνονται σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από πολλαπλές κρίσεις και υβριδικές απειλές, από αβεβαιότητα και ανασφάλεια, όχι απλώς για το παρόν αλλά κυρίως για το μέλλον τους, για την επικράτεια δηλαδή στην οποία θα ζήσουν και θα δημιουργήσουν.
«Ταυτόχρονα, όμως, είναι και μια εποχή έκρηξης της γνώσης, αδιανόητων επιτευγμάτων και μεγάλων προκλήσεων. Γι’ αυτό οι νέες και οι νέοι μας, από τα μαθητικά τους χρόνια χρειάζονται -μαζί με την κατανόηση της πραγματικότητας, ενθάρρυνση, έμπνευση και ενδυνάμωση για να πλοηγηθούν στις ευκαιρίες και τις δυνατότητες της νέας εποχής. Αυτόν τον ρόλο επιτελεί ο δημοφιλής θεσμός των “Inspirational Mentors” του Junior Achievement Greece. Έμπειρα και καταξιωμένα πρόσωπα από όλα τα πεδία της κοινωνικής και οικονομικής ζωής μιλούν στα παιδιά των δημοσίων σχολείων, απαντούν στις ερωτήσεις τους, προτείνουν και τα συμβουλεύουν πώς να δημιουργήσουν τη δική τους “επιχείρηση”, ακούν τον προβληματισμό και τις απορίες τους, μεταφέρουν τα διδάγματα από τη δική τους πορεία, η καθεμία και ο καθένας στον τομέα του», επισημαίνει ο κ. Σκέρτσος.