Με τη μεγάλη περιπέτεια του πλοίου Euroferry Olympia να συνεχίζεται για πέμπτη μέρα και με την Πυροσβεστική Υπηρεσία να ενημερώνει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πως έχουν εξαντληθεί οι επιχειρησιακές δυνατότητες έρευνας και διάσωσης στο πλοίο, γι’ αυτό και μεταφέρεται στο λιμάνι του Αστάκου, έχουν αρχίσει να πολλαπλασιάζονται οι καταγγελίες των οδηγών που επέβαιναν στο πλοίο και διασώθηκαν. Να σημειωθεί πως για το συγκεκριμένο ναυτικό δυστύχημα έχει ήδη ξεκινήσει να σχηματίζεται δικογραφία από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Κέρκυρας. Πρώτο βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι τι συνέβη με το σύστημα πυρόσβεσης/πυρασφάλειας του καραβιού αλλά βασικό κομμάτι της έρευνας θα αποτελέσει και το γιατί οι οδηγοί των φορτηγών βρίσκονταν στις καμπίνες των αυτοκινήτων την ώρα του ταξιδιού.
Για την κατάσταση στο πλοίο, για τις καταγγελίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας αλλά και για την γενικότερη συνθήκη που επικρατεί σε αυτή την γραμμή μίλησε στο Newsbeast ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού), Αντώνης Νταλακογιώργος.
«Είναι σωστές και αληθείς οι καταγγελίες των οδηγών» ξεκινάει να μας λέει ο ίδιος και προσθέτει: «Οι οδηγοί δεν είναι άνθρωποι οι οποίοι όταν ταξιδεύουν θέλουν να κάθονται και να κοιμούνται επί 10 ώρες ταξιδιού μέσα σε μια καμπίνα αυτοκινήτου καθηλωμένοι. Είναι φανερό ότι υπήρξαν λόγοι για τους οποίους επέλεξαν αυτή την παράτυπη διαδικασία.
»Κατ’ αρχάς, σε συνθήκες κορονοϊού πώς να μπουν σε καμπίνα τετράκλινη 12 τετραγωνικών και στην οποία βάζουν και άλλους; Να πω επίσης, πως όχι μόνο σε αυτό το πλοίο αλλά και σε άλλες περιπτώσεις της δικής μας ακτοπλοΐας, η λογική είναι να παραβιάζονται οι αποστάσεις των οχημάτων στα γκαράζ για να χωρέσουν παραπάνω αυτοκίνητα και να ωφεληθεί ο εφοπλιστής. Αυτή η παρατυπία όμως συνιστά βασικό κομμάτι της ασφάλειας του πλοίου και η παραβίαση του θέτει σε θανάσιμο κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών και των ναυτεργατών. Ο υπουργός Ναυτιλίας έχει τεράστιες ευθύνες μιας και ούτε οι σωστοί έλεγχοι γίνονται, ούτε μέτρα αντιμετώπισης λαμβάνονται παρά τις συνεχείς και χρόνιες καταγγελίες μας».
Να δοθεί στη δημοσιότητα το πόρισμα του ελέγχου του πλοίου ζητά η ΠΕΝΕΝ
Κατά τον κο Νταλακογιώργο, στον έλεγχο του Εuroferry Olympia στο λιμεναρχείο της Ηγουμενίτσας διαπιστώθηκαν κακές και προβληματικές συνθήκες διαμονής, εγκατάστασης, γενικότερο πρόβλημα με την καθαριότητα και ελλιπή εγχειρίδια πυρασφάλειας. Όπως μας λέει ο ίδιος: «Το περιθώριο των 14 ημέρων που δόθηκε στην εταιρεία μετά τον έλεγχο συνεπάγεται έκπτωση στα ζητήματα της ασφάλειας και ο κίνδυνος για τη λιμενική αρχή που εγκρίνει και έπειτα υπογράφει τον απόπλου του πλοίου είναι μεγάλη μιας και έχει τεράστιες ευθύνες».
Να σημειωθεί εδώ πως στις 16/02/2022 στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας πραγματοποιήθηκε ξαφνικός έλεγχος και έγιναν κάποιες παρατηρήσεις οι οποίες θα έπρεπε να διορθωθούν σε διάστημα 14 ημερών και που σύμφωνα με το πόρισμα δεν ήταν τόσο σοβαρές ώστε να απαγορευθεί ο απόπλους.
«Η εταιρεία λέει πως το πλοίο ελέγχθηκε και όλα βρέθηκαν ικανοποιητικά. Αυτό είναι ψευδέστατο και γι’ αυτό ζητάμε εντός της ημέρας να δοθεί το πόρισμα ελέγχου του Euroferry Olympia στην δημοσιότητα για να δούμε τις ελλείψεις που καταγράφηκαν. Να δούμε αν ήταν τέτοιες που να νομιμοποιούσαν τον απόπλου του πλοίου. Δυστυχώς, διαχρονικά τόσο οι δικές μας λιμενικές αρχές όσο και της Ιταλίας, δεν παίρνουν τα κατάλληλα μέτρα όταν διαπιστώνονται ελλείψεις και παραβάσεις και κατ’ επέκταση φταίνε και οι κυβερνητικές αρχές των δύο χωρών και η πλοιοκτήτρια εταιρεία φυσικά».
«Τραγική επανάληψη του Norman Atlantic το Euroferry Olympia»
O πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ σημειώνει πως δυστυχώς το Euroferry Olympia είναι μια τραγική επανάληψη του Norman Atlantic, του δυστυχήματος που συνέβη πριν από 8 χρόνια λίγα μόλις μίλια παραπάνω από το τωρινό.
Όπως υπογραμμίζει ο κος Νταλακογιώργος: «Εμείς το θεωρούμε επαναλαμβανόμενο έγκλημα και αυτό που λέμε δεν είναι καθόλου υπερβολή. Σύμφωνα με τα στοιχεία μας, την τελευταία δεκαπενταετία στην Αδριατική και στην διαδρομή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ιταλία έχουν σημειωθεί ατυχήματα και δυστυχήματα σε 11 διαφορετικά πλοία. Πολλά από αυτά είχαν να κάνουν με πυρκαγιές. Τα πλοία ήταν και ελληνικά και ιταλικά- στο 50% δραστηριοποιούνται Έλληνες και στο άλλο 50% ο μεγαλοεφοπλιστής Grimaldi, ο οποίος έχει εξαγοράσει και την εταιρεία των μινωικών γραμμών, παλιά εταιρεία λαϊκής βάσης.
»Να σημειώσω επίσης, πως το Norman Atlantic άνηκε στην ίδια εταιρεία με το Euroferry Olympia. Έχει σημασία και αυτό. Η ΑΝΕΚ το είχε ναυλωμένο αλλά η πλοιοκτησία- ιδιοκτησία του πλοίου όπως και το πλήρωμα ήταν της Grimaldi. Το ατύχημα έγινε στην ίδια περιοχή. Βλέπουμε λοιπόν τώρα να γίνεται προσπάθεια από την πλευρά της εταιρείας να ενοχοποιηθούν για αυτό το δυστύχημα είτε οι οδηγοί των φορτηγών, είτε οι ναυτεργάτες.
Και έχουμε δει τι συνέβη και με το Norman Atlantic-αυτό που συμβαίνει σε κάθε παρόμοια περίπτωση: απαλλάσσεται ο πραγματικός υπεύθυνος, ο πλοιοκτήτης δηλαδή και οι ευθύνες καταλογίζονται τελικά είτε σε μέλη του πληρώματος, είτε σε κάποια στελέχη της εταιρείας. Αυτό συνέβη με το Norman Atlantic. Δημιουργήθηκαν εξιλαστήρια θύματα και η εταιρεία συνέχισε έκτοτε να…αρμενίζει ανενόχλητη».
«Ούτε ένα τηλέφωνο δεν μας έχει πάρει η εταιρεία»
Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, 53 ετών, διασωθείς οδηγός φορτηγού που επέβαινε στο πλοίο και κάτοικος Μεσολογγίου είναι και ο ίδιος απίστευτα θυμωμένος με την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Όπως μας λέει «Άθλιες οι συνθήκες που επικρατούσαν στο πλοίο. Όλα τα πλοία αυτής της εταιρείας είναι άθλια και ειδικά αυτά που πάνε Πρίντεζι. Μπαίνω σε αυτά, 10 χρόνια τώρα. Στο Olympia οι καμπίνες δεν καθαρίζονταν ποτέ. Μόνο σεντόνια και μαξιλαροθήκες άλλαζαν για τα μάτια του κόσμου. Και για αυτό κοιμόντουσαν και οι οδηγοί στα αυτοκίνητα-γιατί υπήρχαν κοριοί. Εγώ σώθηκα γιατί ήμουν μέσα σε μια από αυτές τις καμπίνες. Το προσωπικό λειτούργησε άψογα μόλις μας είπαν ότι ξέσπασε φωτιά.
»Αυτό που με ενοχλεί φοβερά όμως τώρα είναι ότι κανείς από την εταιρεία δεν μας έχει αναζητήσει για να μας βοηθήσει με τα χαρτιά μας που χάθηκαν όλα, να μας μιλήσει για μια αποζημίωση, να μας πουν τι ενέργειες θα κάνουν για εμάς. Προσπαθώ να τα βγάλω όλα από την αρχή- αστυνομική ταυτότητα, δίπλωμα οδήγησης.. Μου κάηκαν όλα τα προσωπικά αντικείμενα μέσα στο φορτηγό, λεφτά δεν υπάρχουν… Άρχισα να τρέχω μόνος μου μόλις βγήκα από το καμένο πλοίο, ούτε ένα τηλέφωνο δεν μας έχουν πάρει. Περιμένω να ενδιαφερθούν από την εταιρεία για εμένα, άνθρωπος είμαι, όχι ζώο. Θα μπορούσα να είμαι μέσα στους αγνοούμενους. Έχω οικογένεια, παιδιά, πρέπει να ξαναξεκινήσω τη δουλειά άμεσα».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο επίσης διασωθείς οδηγός Νάσος Τζιουρόπουλος. Όπως μας είπε: «Τα αυτοκίνητα ήταν κολλημένα στο γκαράζ αυτό είναι δεδομένο. Το πλήρωμα λειτούργησε άψογα και σωθήκαμε, όσοι σωθήκαμε τέλος πάντων».