Αίσθηση προκάλεσε το γεγονός ότι ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής που κατάφερε το 2021 να διαρρήξει την Εθνική Πινακοθήκη και να αφαιρέσει τρία έργα τεράστιας χρηματικής και καλλιτεχνικής αξίας, το ένα εξ αυτών το… έριξε στην τουαλέτα του σπιτιού του γιατί τον κατέστρεψε κατά την αφαίρεσή του. Έτσι, βρέθηκαν σχεδόν ανέπαφα τα έργα του Πικάσο και του Μοντριάν, όχι όμως και του Μονκάλβο.
Πρόκειται για ένα μικρό σχέδιο θρησκευτικής θεματολογίας των αρχών του 17 αιώνα (το «San Diego d’Alcalà») που αποδίδεται στον Ιταλό καλλιτέχνη Γκουλιέλμο Κάτσα «Μονκάλβο» και απεικονίζει τον «Άγιο Ντιέγκο της Αλκάκα», Ισπανός Φραγκισκανός ιεραπόστολος) σε μυστικιστική έκσταση. Είχε αποτυπωθεί με μελάνι σε καμβά διαστάσεων 27 x 16,8 εκατοστών.
Με πόσα χρήματα θα αποζημιωθεί η Εθνική Πινακοθήκη για την απώλειά του; Η απάντηση είναι… με τίποτε. Ούτε ένα ευρώ καθότι η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι τα αγαθά που ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο, εν προκειμένω οι πίνακες ζωγραφικής της Εθνικής Πινακοθήκης, δεν ασφαλίζονται.
Πρόκειται για μια διεθνή πρακτική που θεωρεί πως από τη στιγμή που το κράτος επωμίζεται το κόστος λειτουργίας της Ελληνικής Αστυνομίας, της αγοράς εξοπλισμού και της συντήρησης των συστημάτων ασφαλείας των μουσείων καθώς επίσης και τη μισθοδοσία του προσωπικού φύλαξης, παρέχονται θεωρητικά όλα τα απαραίτητα εχέγγυα ώστε τα έργα να είναι ασφαλή.
Για να ασφαλιστούν οι συλλογές των μουσείων της χώρας μας θα πρέπει να δημιουργηθεί μια ανώνυμη εταιρεία, το κόστος της οποίας όμως είναι ασύμφορο. Άλλωστε η εμπειρία έχει δείξει πως ακόμη και εάν γίνει μια κλοπή, τα έργα δεν μπορούν να διατεθούν στην αγορά προς πώληση και μετά από χρόνια με κάποιο τρόπο επιστρέφονται ή εντοπίζονται. Οπότε με το που εντοπιστεί αυτομάτως ανακτάται η κυριότητά του από το κράτος.