Την ώρα που κορυφώνεται η συζήτηση για την επόμενη μέρα μετά την πανδημία, η προσδοκία για το αύριο γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη. Αναζητώντας πηγές έμπνευσης για το αύριο συζητήσαμε με τα παιδιά που βγήκαν νικητές και έστειλαν ένα μήνυμα αισιοδοξίας εν μέσω COVID. Τους μαθητές που διακρίθηκαν στις τελευταίες πανελλαδικές, πέρασαν στην πανεπιστημιακή σχολή που επιθυμούσαν και πλέον διανύουν το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών τους. Έδωσαν εξετάσεις υπό τις πρωτόγνωρες συνθήκες της πανδημίας και σήμερα -αν και υπό τις ίδιες συνθήκες- μιλούν για την εμπειρία και τα σχέδιά τους για το μέλλον.
Ο Βαγγέλης φοιτά στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Γυρνά σχεδόν ένα χρόνο πίσω και θυμάται την αβεβαιότητα που είχε προκαλέσει ο συνδυασμός της πανδημίας και των πανελλαδικών που από μόνες τους αποτελούν έναν παράγοντα υπερβολικού άγχους. «Ωστόσο είναι γεγονός πως όλη αυτή η κούραση αλλά και η προσπάθεια ανταμείφθηκε με τον καλύτερο τρόπο, αφού κατάφερα να περάσω στην πρώτη σχολή επιθυμίας μου και μάλιστα με υψηλή βαθμολογία και θέση». Τώρα κοιτά με αισιοδοξία το αύριο και λέει χαρακτηριστικά «η ζωή είναι μπροστά!!!! Η πανδημία και το συνεχές lockdown μας στέρησαν πολλά! Τις βόλτες μας, τους φίλους μας, τις αποδράσεις στα χωριά μας, την ελευθερία μας! Πραγματικά αναμένω την ημέρα που όλα αυτά θα αποτελούν μια κακή ανάμνηση, μια αφήγηση στις επόμενες γενιές ως εμπειρία ζωής, τότε που όλα θα γίνουν ξανά όπως πριν και η ζωή μας θα επανέλθει στην “ανθρώπινη” μορφή της».
Για την Όλγα, που σπουδάζει στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, οι εξετάσεις ήταν μια «αρένα» που από μόνη της σε πειθαρχεί, σε βάζει να θέσεις υψηλούς στόχους και να εργάζεσαι κάθε μέρα για να τους πετύχεις. «Όλα αυτά είναι πολύτιμα στοιχεία στη ζωή κάθε ανθρώπου και σε προετοιμάζουν για τις δυσκολίες που θα ακολουθήσουν τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Νιώθω ότι ωρίμασα μέσα από αυτή την διαδικασία. Στο τέλος, οι αμέτρητοι κόποι σου επιτέλους ανταμείβονται με τον πιο ουσιαστικό τρόπο: την είσοδο στη σχολή προτίμησής σου. Τα συναισθήματα της επιτυχίας είναι απερίγραπτα. Για να είμαι ειλικρινής, δεν περίμενα τόσο καλά αποτελέσματα, οπότε αιφνιδιάστηκα. Αυτό μου δίδαξε να μην υποτιμάω ποτέ τον εαυτό μου, γιατί δεν γνωρίζω πραγματικά πόσα πολλά μπορώ να πετύχω. Μετά από αυτά, σε περιμένει ένας πολύ μεγάλος δρόμος και ξεκινά μια νέα ζωή, καθώς έχεις πλέον τη δυνατότητα να διαμορφώσεις το μέλλον που ονειρεύεσαι».
Με μια αντίστοιχη προσέγγιση και η Γεωργία, φοιτήτρια της Νομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, θυμάται ότι η δοκιμασία των εξετάσεων τελικά αποδείχθηκε και δοκιμασία ψυχικής αντοχής, αφού «κληθήκαμε όχι μόνο να διαχειριστούμε τις πληροφορίες που αφορούσαν στα μαθήματα αλλά και μια ροή συναισθημάτων που άλλοτε τόνωναν την αυτοπεποίθησή μας κι άλλοτε επιδρούσαν αρνητικά στον ψυχισμό μας. Ο εγκλεισμός λόγω της πανδημίας λειτούργησε σαν μεγεθυντής των συναισθημάτων αυτών και ήταν ο λόγος που τα βιώναμε εντονότερα. Σε αυτή την προσπάθεια όμως δεν ήμασταν μόνοι. Είχαμε δίπλα μας ανθρώπους που μας νοιάζονταν και εξακολουθούν να το κάνουν, είτε πρόκειται για την οικογένεια και τους συγγενείς μας είτε για ανθρώπους που τελικά αποδείχθηκαν οικογένεια. Άνθρωποι που ήταν πάντοτε εκεί, για να χαρούν με τη χαρά μας και να μας στηρίξουν στις έντονα φορτισμένες μαθητικές ή ψυχολογικές στιγμές».
Ο Βαγγέλης, η Όλγα και η Γεωργία είναι ανάμεσα στους μαθητές που πρώτευσαν στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2020 και βραβεύθηκαν από το πρόγραμμα «Η Μεγάλη Στιγμή για την Παιδεία» της Eurobank. Στα 18 χρόνια που μετρά αυτή η δράση Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, έχουν βραβευθεί 19.453 αριστούχοι από κάθε λύκειο της Ελλάδας, οι απόφοιτοι που συγκέντρωσαν τον υψηλότερο αριθμό μορίων στις πανελλαδικές εξετάσεις στο σχολείο τους. Κύριος σκοπός του προγράμματος είναι η επιβράβευση της προσπάθειας των νέων για την κατάκτηση της γνώσης, που αποτελεί προοπτική και εγγύηση για το μέλλον.
Εξάλλου για το μέλλον οι νέοι έχουν ήδη τα δικά τους σχέδια.
Ο Βαγγέλης, αν και βρίσκεται ακόμα στο πρώτο έτος των προπτυχιακών του σπουδών, έχει ήδη έτοιμο το πλάνο των ακαδημαϊκών του χρόνων: ένα Erasmus σε μια άλλη χώρα, ένα μεταπτυχιακό και γιατί όχι διδακτορικό, μια τρίτη ξένη γλώσσα και φυσικά μπόλικα σεμινάρια για επιπλέον εξειδίκευση σε τομείς του πεδίου του με μόνο στόχο «να γίνει ο εκπαιδευτικός που λείπει από το εκπαιδευτικό μας σύστημα σήμερα».