«Με το κρασί στο αίμα μας και με καλό καιρό, ήρθαμε να ξυπνήσουμε την πόλη που κοιμάται», λέει ένας στίχος του ένα τραγούδι με το συγκεκριμένο θέμα του Σωκράτη Μάλαμα. Και πράγματι, οι Έλληνες την περίοδο του lockdown φαίνεται ότι το έριξαν στον οίνο.
Παρόλα αυτά και μπορεί μεν το κρασί να μπήκε με μεγαλύτερη συχνότητα στα σπίτια των Ελλήνων (και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις με ακριβότερες ετικέτες) εν μέσω των διαδοχικών lockdown, αλλά η καθίζηση της αγοράς HORECA (ξενοδοχεία, εστιατόρια, catering) έβαλε «μαχαίρι» στα έσοδα των οινοποιητικών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα η παρελθούσα χρήση να κλείσει με αισθητές απώλειες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 20% του τζίρου τους -κατά μέσο όρο- υπολογίζεται πως έχασαν τα οινοποιεία της Βόρειας Ελλάδας, στη διάρκεια του πανδημικού 2020, με τους μικρούς οινοποιούς και τις επιχειρήσεις που απευθύνονται σε τουριστικές περιοχές να πλήττονται περισσότερο.
«Το -20% είναι ένας μέσος όρος για τις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, αλλά υπάρχουν πολλά οινοποιεία, κυρίως τα μικρά, με τζίρο κάτω από 1.000.000 ευρώ, που κατέγραψαν απώλειες τουλάχιστον 40%. Επίσης, η μέση πτώση του τζίρου σε όλη την Ελλάδα είναι μεγαλύτερη, περίπου -25%.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι επιπτώσεις της πανδημίας επηρέασαν πιο πολύ τις τουριστικές περιοχές, όπου είχαμε μειώσεις έως -80%» επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διευθυντής της ένωσης «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος», Γιάννης Αλμπάνης.
Μείωση εξαγωγών, άνοδος ηλεκτρονικών πωλήσεων κρασιού
Συνολικά στην Ελλάδα, βάσει στοιχείων του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ), σημειώθηκε πέρυσι πτώση πωλήσεων κρασιού στη HORECA κατά 40%, η οποία στις τουριστικές περιοχές έφτασε έως και στο 80%.
Στο λιανεμπόριο και κυρίως στα σούπερ μάρκετ κατεγράφη -σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΟ- αύξηση κατά 15%, όμως τo μεγαλύτερο ποσοστό των μικρών οινοποιείων και μεγάλος αριθμός ετικετών δεν βρίσκονται στα ράφια τους.
Στις δε ηλεκτρονικές πωλήσεις κρασιών (είτε μέσω των εταιρικών e-shops είτε μέσα από πλατφόρμες/marketplaces), η αύξηση υπολογίζεται στο εντυπωσιακό 80%, χωρίς όμως αυτό να αποτελεί αντιπροσωπευτικό ποσοστό, καθώς στηρίζεται σε μικρή βάση αναφοράς.
Μείωση της τάξης του 15% υπολογίζεται πως σημειώθηκε στις εξαγωγές ελληνικού κρασιού, βάσει των στοιχείων του ΣΕΟ. Κι αυτό διότι, το ελληνικό κρασί δεν έχει ισχυρά εδραιωμένη θέση στα δίκτυα διανομής του εξωτερικού και άρα στη λιανική αγορά, οπότε στηρίζεται κυρίως στην εστίαση.
«Το κρασί μπήκε στο σπίτι του Έλληνα»
Στο ερώτημα αν, εν μέσω πανδημίας, παρατηρήθηκαν αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων ως προς το κρασί, ο κ.Αλμπάνης απαντά: «Το καλό είναι ότι το κρασί μπήκε στο σπίτι του Έλληνα. Το κρασί καταναλωνόταν μόνο σε ταβέρνες και γιορτές, σήμερα καταναλώνεται καθημερινά και στο σπίτι.
Επίσης, μια και δεν υπήρχε το markup του εστιατορίου (περιθώριο κέρδους, εκφρασμένο επί τοις εκατό, στην τιμή αγοράς), καταναλώθηκε σχετικά ακριβότερο κρασί, ιδιαίτερα σε δώρα».
Χαρακτηριστικό ως προς την πορεία των οινοποιητικών επιχειρήσεων της Βόρειας Ελλάδας, είναι το παράδειγμα οινοποιείου, που το 2020 είδε τις πωλήσεις του στη ΗORECA να μειώνονται κατά 35% και τον τζίρο του στη λιανική να αυξάνεται κατά 19%. Οι δε εξαγωγές διαμορφώθηκαν σε επίπεδα υψηλότερα κατά 6%, σε σχέση με το 2019.
Κατά τον οινοποιό-μέλος της Ένωσης, που δεν πραγματοποιεί ηλεκτρονικές πωλήσεις, «στην εσωτερική αγορά δεν παρατηρήθηκαν αξιοσημείωτες μεταβολές, πλην της σημαντικής συνολικής πτώσης της κατανάλωσης και της αύξησής της στις κάβες, κυρίως στη μεσαία και υψηλότερη κατηγορία τιμών. Στις εξαγωγές διαμορφώθηκε σημαντική τάση αύξησης της κατανάλωσης σε οίνους υψηλότερης κατηγορίας τιμών».