Είκοσι επτά ολόκληρα χρόνια μετά τον θάνατο του εκκεντρικού κοσμοπολίτη, συλλέκτη έργων τέχνης και γκαλερίστα Αλέξανδρου Ιόλα, θα ανοίξει και πάλι η παλιά σιδερένια εξώπορτα της βίλας του, για να υποδεχτεί το κοινό.
Αφορμή η παράσταση «Alexandros Iolas» του Χριστόφορου Αντωνιάδη, την οποία θα φιλοξενήσει το αρχοντικό τής οδού Δημοκρατίας 6, στην Αγία Παρασκευή.
Έπειτα από έναν πετυχημένο κύκλο εμφανίσεων στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης η θεατρική παράσταση -που βασίζεται στη βιογραφία του στενού φίλου του συλλέκτη, Νίκου Σταθούλη («Αλέξανδρου Ιόλα: η ζωή μου»)- θα παρουσιαστεί με ελεύθερη είσοδο στις 29 Μαΐου (και για τέσσερις ακόμη μόνο παραστάσεις) στην κατεστραμμένη από τους βανδαλισμούς βίλα. Η βίλα ανοίγει για πρώτη φορά τις πύλες της στο κοινό και η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα του δήμου Αγίας Παρασκευής, ενώ την παραχώρηση του ακινήτου Ιόλα έκανε ο Σπ. Γεωργίου. Οι συντελεστές του έργου έχουν σχεδόν ολοκληρώσει τις διαδικασίες στην ερειπωμένη και λεηλατημένη έπαυλη ώστε να είναι όλα έτοιμα για τη βραδιά της πρεμιέρας.
Διορατικός συλλέκτης έργων τέχνης με διεθνή ακτινοβολία, ο Αλέξανδρος Ιόλας, παραμένει αίνιγμα μετά τον θάνατό του (1907-1987). Προκάλεσε και πληγώθηκε, κατηγορήθηκε και αποθεώθηκε: το πώς και το γιατί επιχειρεί να αποκαλύψει η παράσταση του Χριστόφορου Αντωνιάδη. Το έργο εστιάζει στους πιο σημαντικούς σταθμούς της ζωής του και κλείνει με το θάνατό του.
Ο Χ. Αντωνιάδης πέρα από τη συγγραφή του θεατρικού κειμένου και τη σκηνοθεσία, ερμηνεύει στην παράσταση και το ρόλο του εκκεντρικού συλλέκτη, με το δαιμόνιο εμπορικό ένστικτο και τη βαθιά αγάπη του για την τέχνη. «Η ζωή είναι σαν το θέατρο. Όλους μας θέλει. Άλλοι είμαστε γεννημένοι πρωταγωνιστές και άλλοι είναι γεννημένοι κομπάρσοι», ήταν ένας από τους αγαπημένους αφορισμούς του Ιόλα. «Άνθρωπος που αγαπούσε τα άκρα και μισούσε τη μετριότητα, που πήγαινε κόντρα στους θυμωμένους ωκεανούς» έλεγε γι’ αυτόν ο Μαξ Ερνστ.
Οι προβολείς της δημοσιότητας ήταν πάντα στραμμένοι πάνω του: όταν ακολουθούσε καριέρα χορευτή και διευθυντή μπαλέτου αλλά και όταν αναδείκνυε ως ιμπρεσάριος τέχνης σημαντικότατους εικαστικούς.
Χαρακτηρίστηκε άρχοντας του σουρεαλισμού και αποτέλεσε ηγετική μορφή στην ιστορία της τέχνης του 20ού αιώνα. Ήταν εκείνος που ανέδειξε και καθιέρωσε σημαντικά ονόματα, όπως ο Αντι Γουόρχολ, ο Μαξ Ερνστ, ο Τσαρούχης, ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Τάκις και δεκάδες άλλοι.
Αλεξανδρινός, αγαπούσε την αντίφαση, ζώντας και στα παλάτια και στην αγορά. Αυτός ο συνδυασμός του λαϊκού και του κοσμοπολίτικου, του εκλεπτυσμένου και του φτηνού, τον σημάδεψε. Οι συντελεστές της παράστασης επισημαίνουν γι’ αυτό: «Δημοσιεύματα, εμπάθεια, εμμονή, και μια άρνηση αποδοχής 10.000 έργων που επιθυμούσε να αφήσει κληρονομιά στη νέα γενιά των Ελλήνων. Τι απέμεινε; Ένα ζωντανό γλυπτό (έτσι τον χαρακτήριζε ο Αντι Γουόρχολ), με την επιγραφή: “Μη βλέπεις την τέχνη με τα μάτια, μα με την ψυχή”».
Στην παράσταση συμμετέχουν η Χριστίνα Μυσίρη, η οποία ερμηνεύει τον ρόλο της Περσεφόνης Κουτσούδη, της μητέρας του Ιόλα, καθώς και η Χριστιάνα Αντωνιάδου, που ερμηνεύει το πρόσωπο που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη ζωή του, την αδελφή του Νίκη Στάιφελ. Εμφανίζονται επίσης οι Πέγκυ Κανελάκη, Γιούλη Τσινάκη και Χριστίνα Κανελάκη. Τα σκηνικά είναι της Μαρίας Καβαλιώτη, ενώ τα κοστούμια (περιλαμβάνονται και κοστούμια από την προσωπική συλλογή του Ιόλα) είναι του Βασίλη Ζούλια.
Ημερομηνίες παραστάσεων: 29-30-31 Μαΐου & 1 Ιουνίου. Ώρα έναρξης: 21.00. Είσοδος ελεύθερη. Τηλέφωνο κρατήσεων: 6971 572001. Ώρες επικοινωνίας: 10.00-14.00 και 18.00-20.00.