Ξεκίνησαν σήμερα, Δευτέρα 2 Νοεμβρίου, οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες θα ολοκληρωθούν στις 15 Νοεμβρίου. Στα τέλη του μήνα ακολουθεί η Black Friday, η «Μαύρη Παρασκευή» των εκπτώσεων, ένα έθιμο που προέρχεται από το εξωτερικό αλλά τα τελευταία χρόνια καθιερώνεται σταδιακά και στην ελληνική αγορά.
Στην Αμερική, όπου ξεκίνησε, η Black Friday είναι η Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Η Black Friday 2020 είναι στις 27 Νοεμβρίου.
Ο όρος Black Friday έχει χρησιμοποιηθεί για αρκετούς λόγους κατά το παρελθόν με τον επικρατέστερο από αυτούς να έχει να κάνει με τα κέρδη των επιχειρήσεων, όπου και ανθούσαν κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου. Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων ουσιαστικά χρησιμοποιούσαν κόκκινο στυλό όταν σημείωναν στα βιβλία τους τα ελλείμματα και μαύρο όταν είχαν πλεόνασμα.
Ως εκ τούτου και λόγω του ότι κατά τη διάρκεια εκείνης της ημέρας, όλοι χρησιμοποιούσαν το μαύρο στυλό λόγω του αυξημένου τζίρου, η συγκεκριμένη Παρασκευή πήρε αυτό το όνομα.
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή που δεν φαίνεται να επικρατεί, ο όρος «Μαύρη Παρασκευή» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη μεγάλη κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα και το φόρτο εργασίας για τους ίδιους, λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Ο όρος αυτός χρησιμοποιήθηκε αρχικά στην πολιτεία της Φιλαδέλφειας το 1961 ενώ η πρώτη επίσημη αναφορά έγινε από τους New York Times το 1975. Αξιοσημείωτο βέβαια ότι ακόμη και 10 χρόνια έπειτα υπήρχαν αρκετές πολιτείες των ΗΠΑ που δεν γνώριζαν τι ακριβώς είναι η Μαύρη Παρασκευή. Πλέον όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει και η τεράστια αυτή μέρα εκπτώσεων, έχει μετατραπεί σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο.
Πέντε κανόνες
Σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος αυτοί είναι οι πέντε κανόνες που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:
1. Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
2. Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
3. Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
4. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
5. Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.