Φόβους ότι «αν δεν προχωρήσει άμεσα η διαδικασία της αξιοποίησης -με παραχωρήσεις- του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αυτό θα καταλήξει μέσα στην επόμενη 7ετία ένα μικρό περιφερειακό λιμάνι» χωρίς προοπτική, εξέφρασε σήμερα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ» (ΟΛΘ ΑΕ), Στέλιος Αγγελούδης, σε συνέντευξη Τύπου.
Εν αναμονή των εξελίξεων και πέραν της σημαντικής κίνησης, που ήδη δρομολογήθηκε για την τακτική σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με τη Σόφια και τη Σκόπια απ’ το 2014, η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ δρομολογεί κίνητρα σε τρία πεδία, προκειμένου να «χτίσει» ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Κίνητρα σε τρία πεδία
Οι συγκεκριμένες κινήσεις είχαν προαναγγελθεί σε γενικές γραμμές, αλλά σήμερα ο κ.Αγγελούδης άνοιξε τα «χαρτιά» του, ως προς το ύψος των διευκολύνσεων.
Πρώτον, η διοίκηση της ΟΛΘ δρομολογεί -από 1ης Ιανουαρίου- τη μείωση κατά 50% του κόστους ρευματοδότησης των εμπορευματοκιβωτιών-ψυγείων, για τη διακίνηση προϊόντων -π.χ. νωπών φρούτων και λαχανικών- που προορίζονται για εξαγωγή. Δεύτερον, μειώνει κατά περίπου 15% το κόστος των υπηρεσιών transshipment (σ.σ. μεταφόρτωσης).
Τρίτον, θα παρέχει εκπτώσεις, πιθανώς της τάξης του 15%, αναλόγως με τον όγκο των διακινούμενων
εμπορευματοκιβωτίων και το αν αυτός θα «πιάνει» συγκεκριμένο στόχο (τελικές αποφάσεις για τη συγκεκριμένη έκπτωση αναμένονται εντός της εβδομάδας, κατόπιν διαβούλευσης με ναυτιλιακούς πράκτορες).
Η μαρίνα …μετακινείται
Στο μεταξύ, σε αλλαγή της χωροθέτησης της μαρίνας 218 σκαφών αναψυχής, που επρόκειτο να κατασκευαστεί στην πρώτη προβλήτα του λιμανιού, προχωρά η ΟΛΘ ΑΕ.
Μετά από δύο άγονους διαγωνισμούς και πολλές αντιδράσεις για τη χωροθέτηση στην πρώτη προβλήτα, η διοίκηση της ΟΛΘ αποφάσισε να “μετακινήσει” τη μαρίνα σε σημείο εντός λιμενολεκάνης (“απ’ τον επιβατικό σταθμό και πέρα”, προς δυτικά) και -αφότου εκδοθεί και η σχετική άδεια- να εντάξει το έργο στον νέο τριετή σχεδιασμό της.
Hub των Βαλκανίων χάρη και στο σιδηρόδρομο
Αν η μαρίνα εντάσσεται στο πλαίσιο ενός πιο μεσοπρόθεσμου σχεδιασμού, η τακτική σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με Σκόπια και Σόφια, που οριστικοποιήθηκε πρόσφατα, κατόπιν συνάντησης των επικεφαλής ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ, αναμένεται να ξεκινήσει πολύ σύντομα, με τις τελευταίες λεπτομέρειες να διευθετούνται προς το τέλος Ιανουαρίου.
«Αν αυτό πετύχει, η διακίνηση 15.000-20.000 κοντέινερς ετησίως προς Σκόπια και 16.000-17.000 προς Σόφια, συνιστά από μόνη της έναν όγκο ικανό να ρίξει τις τιμές μεταφοράς (σ.σ. όπως έχει υπολογιστεί, ούτως ή άλλως, ο συνδυασμός θαλάσσιων/σιδηροδρομικών μεταφορών μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του μεταφορικού κόστους κατά 20%-30%, σε σχέση με τις οδικές). Έτσι, και οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν λόγο να φέρουν φορτία και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να γίνει hub (κόμβος) για τη βαλκανική αγορά», επισήμανε ο κ.Αγγελούδης.
Η καλύτερη χρονιά από ιδρύσεως της ΑΕ το 2013
Ο κ. Αγγελούδης σημείωσε ότι το 2013 εκτιμάται ότι θα είναι «η καλύτερη χρονιά για το λιμάνι από ιδρύσεως της ΑΕ», καθώς θα έχει τον μεγαλύτερο τζίρο και το μεγαλύτερο χρηματοοικονομικό όφελος».
Ενδεικτικά ανέφερε ότι, φέτος, η ΟΛΘ αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση της διακίνησης κοντέινερς άνω του 3% και μικρή μείωση συμβατικού φορτίου, της τάξης μόνο του 6%, παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία.