Το «πράσινο φως» άναψε το Συμβούλιο της Επικρατείας για την έγκριση του προγράμματος ολοκληρωμένης ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου (Δήμοι Παλαιού Φαλήρου, Καλλιθέας και Μοσχάτου) και την έγκριση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεών του, καθώς και τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου (δηλαδή των περιοχών που βρίσκονται ανάμεσα στις εκβολές του Κηφισού και του Ιλισού).
Ειδικότερα, το Ε’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε συνταγματικό και νόμιμο το επίμαχο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο.
Η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου είχε βαθύ παρελθόν μέχρι να οριστικοποιηθεί το τελικό σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που απεστάλη στο Ε’ Τμήμα του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία, ενώ οι σχετικές μελέτες εκπονήθηκαν με δαπάνες του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και με την επίβλεψη του Ιταλού αρχιτέκτονα Ρέντσο Πιάνο.
Συγκεκριμένα, ο Φαληρικός Όρμος χωρίζεται σε έξι ζώνες και η κάθε μια από αυτές έχει διαφορετικού χαρακτήρα χρήσεις. Στην πρώτη ζώνη (οικολογικό πάρκο) θα υπάρξουν ήπιες αθλητικές εγκαταστάσεις (γήπεδα ποδοσφαίρου 5Χ5, γήπεδα μπάσκετ, τένις κ.λπ.). Στη δεύτερη ζώνη θα υπάρξουν ναυταθλητικές μαρίνες, κτίρια πολιτισμού και αθλητισμού. Στην τρίτη ζώνη θα υπάρξουν συνεδριακά κτίρια και κτίρια πολιτισμού, ενώ στην τέταρτη θα υπάρξει το Μουσείο Αεροπορίας. Στην πέμπτη ζώνη θα υπάρξουν υποδομές αναψυχής και έργα υποδομών, ενώ στην έκτη και τελευταία ζώνη θα υπάρξουν συγκοινωνιακές υποδομές.
Το Ε’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας στην υπ’ αριθμ. 132/2013 γνωμοδότησή του (πρόεδρος η αντιπρόεδρος Αγγελική Θεοφιλοπούλου και εισηγήτρια η πάρεδρος Ελένη Μουριά), αφού ανατρέχουν από νομικής σκοπιάς στη διαδρομή της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, αναφέρουν ότι έχουν επέλθει από τον αρχικό νομοθετικό σχεδιασμό διαδοχικές αλλαγές στους όρους δόμησης της υπό ανάπλασης περιοχής, οι οποίες όμως είναι ήπιες, καθώς αυξάνουν ελάχιστα τους συντελεστές δόμησης, την κάλυψη των οικοπέδων, κ.λπ.
Κάτι δηλαδή, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι δικαστές, που «δεν συνιστά επιδείνωση του οικιστικού περιβάλλοντος και των όρων διαβίωσης των κατοίκων και δεν αντιβαίνει στο άρθρο 24 του Συντάγματος, το οποίο επιβάλλει στο Κράτος την υποχρέωση προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος που περιλαμβάνει και τα ευπαθή οικοσυστήματα των ακτών».
Κατόπιν αυτών οι δικαστές έκριναν συνταγματικό και νόμιμο το επίμαχο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος.
Νόμιμη έκριναν παράλληλα οι σύμβουλοι Επικρατείας και τη σχετική διάταξη που αναφέρεται στην μετατόπιση της παραλιακής Λεωφόρου Ποσειδώνος κατά 90-100 μέτρα προς τη θάλασσα, την «ταπείνωση της στάθμης της» και την «κάλυψη ή τη γεφύρωσή της κατά τμήματα».
Η μετατόπιση αυτή όπως αναφέρεται στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), συνδυάζεται και με την ανύψωση της στάθμης της Λ. Ποσειδώνος κατά 5 μέτρα περίπου σε σχέση με την υφιστάμενη Λεωφόρο.
Ακόμη, η ΣΜΠΕ αναφέρει για το ζήτημα της Λ. Ποσειδώνος: «Από την επαναχωροθέτηση της λεωφόρου δεν αναμένονται προβλήματα οπτικής παρεμπόδισης του θαλάσσιου μετώπου από τον αστικό ιστό των περιοχών της Καλλιθέας και του Μοσχάτου. Στην υφιστάμενη κατάσταση, η υπερυψωμένη Λεωφόρος Ποσειδώνος εμποδίζει την οπτική επαφή με το μέτωπο της ακτής στο ύψος του 2ου ορόφου των κτιρίων των εν λόγω περιοχών, ενώ με τη μετατόπιση και ανύψωση της στάθμης της Νέας Ποσειδώνος η παρεμπόδιση της οπτικής επαφής με το θαλάσσιο μέτωπο θα γίνεται στο ύψος των 2,5 ορόφων, δηλαδή δεν εντοπίζεται ουσιώδης διαφορά. Δεδομένης δε της ήπιας κλίσης που παρουσιάζει η έκταση της ανάπλασης, από το ύψος της υπογειοποιημένης Νέας Λεωφόρου Ποσειδώνος (μετά το τέλος του νότιου πρανούς του ξηρού αντιπλημμυρικού καναλιού) μέχρι και το παράκτιο μέτωπο, δεν αναμένεται παρεμπόδιση της οπτικής επαφής των κατοίκων του οικιστικού ιστού με τη θάλασσα».