Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην Ανατολική Ρωμυλία . Το μετέφεραν οι Θρακιωτες, και έκτοτε το αναβιώνουν κάθε χρόνο σε πολλά σημεία της Ελλάδας.

Σύμφωνα με την παράδοση «μπάμπω» ονομαζόταν η γηραιότερη γυναίκα του χωριού, που ήταν παράλληλα και η μαμή της μικρής κοινωνίας. Την πρώτη εβδομάδα του νέου χρόνου είχε την τιμητική της. Στο πρόσωπο της γιορταζόταν η γονιμότητα , η ζωή και η γυναίκα.

Σύμφωνα με το έθιμο, ανήμερα της αναβίωσής του, όλες οι παντρεμένες γυναίκες του χωριού, υπό τους ήχους μουσικών οργάνων, μαζεύονται νωρίς το μεσημέρι, στην κεντρική πλατεία του χωριού και από εκεί πορεύονται προς το σπίτι της μπάμπως για να της προσφέρουν δώρα. Το γλέντι ξεκινά με τραγούδια, χορό και άφθονο κρασί.

Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, η ιδιαιτερότητα του εθίμου είναι πως στους δρόμους κυκλοφορούν μόνο γυναίκες καθώς οι άνδρες είναι υποχρεωμένοι να μείνουν στο σπίτι και να κάνουν όλες τις οικιακές δουλειές. Οι τολμηροί που δεν συνετίζονται με την παράδοση πέφτουν θύματα των γυναικών. Σε πολλές περιοχές, της Ελλάδας, η μέρα αυτή ονομάστηκε μεταγενέστερα και «Ημέρα της Γυναικοκρατίας».

Σύμφωνα με τους λαογράφους, το έθιμο έχει ρίζες αρχαιοελληνικές και θυμίζει τα Θεσμοφόρια και περισσότερο τα Αλώα, που γίνονταν την ίδια εποχή.

Στη Μονοκκλησιά Σερρών η αναβίωση του εθίμου έχει ήδη ξεκινήσει. Οι γυναίκες του χωριού είναι σε οργασμό προετοιμασιών εκλεκτών εδεσμάτων, ενώ το γλέντι, σύμφωνα με την πρόεδρο του πολιτιστικού συλλόγου Μονοκκλησίας, Ευαγγελία Δουλγέρη έχει ήδη στηθεί και θα διαρκέσει μέχρι αύριο αργά το βράδυ.