Στις αρχές τις εβδομάδας, ένα τάνκερ με φορτίο πετρελαίου 146.000 τόνους, με το όνομα Baical, έρχεται στη χώρα μας. Το βράδυ της Τρίτης συγκεκριμένα, το ιρανικής προελεύσεως δεξαμενόπλοιο προσεγγίζει τη Σύρο για να ανεφοδιαστεί με καύσιμα.
Έως εδώ, όλα καλά…
Το ασυνήθιστο στην υπόθεση, σύμφωνα με πηγές του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος είναι ότι ζητήθηκε ο έλεγχος του τεράστιου δεξαμενοπλοίου. Συζητάμε για κάτι το ασυνήθιστο, καθώς σύμφωνα πάντα με την ίδια πηγή, το συγκεκριμένο πλοίο βρέθηκε στη χώρα μας με τη διαδικασία transit.
Aυτό σημαίνει ότι δεν έχει το δικαίωμα εμπορικών συναλλαγών και επομένως δεν προβλέπεται να γίνεται κάποιος τακτικός έλεγχος. Λαθραίο φορτίο ή παραβίαση του εμπάργκο προμήθειας πετρελαίου;
Η ίδια πηγή αναφέρει ότι υπήρχαν βάσιμες υπόνοιες για λαθραίο φορτίο, με δεδομένο ότι το τάνκερ είχε αναχωρήσει ένα μήνα νωρίτερα από την Αίγυπτο με προορισμό την Τουρκία, χρονικό διάστημα αρκετά μεγάλο μέχρι να φτάσει στην Ελλάδα. «Μπορεί να ήθελε να διοχετεύσει κάπου λαθραία το φορτίο και έψαχνε τον τρόπο να το κάνει», αναφέρει η πηγή.
«Η άλλη περίπτωση είναι να παραβίαζε το εμπάργκο που υπάρχει για προμήθεια καυσίμων στην Ελλάδα -βάσει κοινοτικής νομοθεσίας- από τρίτες χώρες», συνεχίζει.
Το επόμενο βήμα είναι να διαταχθεί έλεγχος. Ακολουθεί έρευνα των συνοδευτικών εγγράφων για να διαπιστωθεί ότι το φορτίο είναι νόμιμο. Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, απαγορεύεται από το λιμενικό ο απόπλους του δεξαμενοπλοίου, που είχε σταματήσει μεταξύ Σύρου και Μυκόνου -καθώς ήταν αδύνατον να προσεγγίσει σε κάποιο λιμάνι λόγω διαστάσεων- από το Λιμενικό.
Στη συνέχεια το Τελωνείο αναλαμβάνει τον έλεγχο των εγγράφων και αφού διαπιστώνει ότι δεν συντρέχει λόγος να παραμείνει το ιρανικό μεταφορικό στην περιοχή παραδίδει τη σχετική έκθεση στον εισαγγελέα και δίνεται η άδεια του απόπλου.
Όλα αυτά έως το βράδυ της Τρίτης.
Το θρίλερ συνεχίζεται, καθώς την επόμενη μέρα το πρωί, σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, δίνεται σήμα από το ΣΔΟΕ για επανέλεγχο του φορτίου και των συνοδευτικών εγγράφων του πλοίου. Το γεγονός επιβεβαιώνεται και από την πηγή του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος.
Το Baical κατέβασε το σύστημα εντοπισμού μέσω ραντάρ
Ο έλεγχος μπορεί να διατάχθηκε, όμως ήταν ήδη αργά. Το ιρανικό τάνκερ είχε αποπλεύσει ήδη από το προηγούμενο βράδυ. Έτσι, όταν ζητήθηκε ο επανέλεγχος το πρωί της Τετάρτης, το πλοίο είχε εξαφανιστεί μυστηριωδώς. Το πιο περίεργο βέβαια στην όλη υπόθεση ήταν ότι το δεξαμενόπλοιο – σύμφωνα με το υπουργείο – είχε κατεβάσει τα ραντάρ ( σύστημα AIS – Automatic Identifi-cation System) και δεν ήταν πια εντοπίσιμο. Αποτέλεσμα, να βγει ανενόχλητο εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων.
Αν σκεφτεί κανείς ότι το Τρίγωνο των Βερμούδων -σημείο του Ατλαντικού, στο οποίο συχνά λέγεται ότι έχουν εξαφανιστεί μυστηριωδώς πλοία- είναι αρκετά μακριά για να εξαφανιστεί ένα από τα μεγαλύτερα τάνκερ του πλανήτη, όλες οι πληροφορίες συντείνουν στο γεγονός ότι υπάρχει ένα σοβαρό κενό στην πορεία του δεξαμενοπλοίου-φάντασμα.
Για την ιστορία αναφέρουμε ότι το δεξαμενόπλοιο έχει μεταβαπτιστεί τρεις φορές από τον Ιανουάριο του 2012. Ναυπηγήθηκε το 2008 για λογαριασμό του ιρανικού δημοσίου, ενώ τα παλαιότερα ονόματά του ήταν «Sima» και «Blossom» με τελευταίο το «Baical».
Όσοι γνωρίζουν, υποστηρίζουν ότι η αγαπημένη συνήθεια των ιδιοκτητών να αλλάζουν το όνομα του, οφείλεται στο γεγονός ότι γίνεται πιο δύσκολος ο εντοπισμός του.
Η εξαφάνιση στο…ελληνικό Τρίγωνο των Βερμούδων
Τα ερωτήματα που προκύπτουν πολλά. Όπως, γιατί χρειάστηκε ένας μήνας να έρθει από την Αίγυπτο στην Ελλάδα; Και αφού ο προορισμός ήταν η Τουρκία, πώς βρέθηκε στη χώρα μας; Γιατί χρειάστηκε να αποπλεύσει και αρκετές ώρες αργότερα να διαταχθεί επανέλεγχος; Όσο για τις απαντήσεις των αρμοδίων φορέων για το θέμα, γεννούν ακόμα περισσότερα ερωτήματα. Το αν θα δοθεί η απάντηση στην….ιστορία εξαφάνισης ενός δεξαμενοπλοίου ορατού από χιλιόμετρα μακριά, με εκατοντάδες χιλιάδες τόνους, φορτίο πετρελαίου, το οποίο χάθηκε ένα βράδυ Τρίτης του Νοεμβρίου, στο….Τρίγωνο των Βερμούδων μεταξύ Σύρου και Μυκόνου είναι μάλλον άγνωστο.