Ξεκίνησαν γράφοντας ένα βιβλίο γεμάτο σχολικές εικόνες, θύμησες και ξεχασμένα αντικείμενα… Το μεράκι ωστόσο, της Γιολάντας Τσορώνη – Γεωργιάδη και της Αντας Ευαγγέλου περίσσευε… Οταν το τέλειωσαν, έκαναν το βιβλίο… μουσείο, μεταμορφώνοντας δύο αίθουσες ενός σημερινού Δημοτικού στα Βριλήσσια.
Εκεί βρήκαν όλα τη θέση τους: η έδρα διδασκαλίας, η βέργα, το κουδούνι, η μαθητική ποδιά, η σάκα, η πλάκα και το κοντύλι, τα τετράδια, η κασετίνα, η πένα, ο κοντυλοφόρος και το μελανοδοχείο, το ξύλινο πράσινο θρανίο, η σόμπα, ο μαυροπίνακας, το αριθμητήριο…
Και δίπλα τους, χάρτες, καρτέλες διδασκαλίας, φωτογραφίες από τα μαθήματα αλλά και από εκδρομές καθώς και μαρτυρίες με αναμνήσεις από τον Νίκο Καζαντζάκη, τον Παντελή Πρεβελάκη, τη Ζωρζ Σαρρή, την Αλκη Ζέη…
Εδώ και δύο χρόνια τα όσα περιγράφονται στο βιβλίο των δύο εκπαιδευτικών «Το παλιό σχολείο» «αναβιώνουν» μάλιστα στο 5ο Δημοτικό Βριλησσίων μέσα από το «Μουσείο Μαθητικής Ζωής» και ταξιδεύουν τους επισκέπτες του στις σχολικές αίθουσες της μεταπολεμικής Ελλάδας. Το μεράκι δύο δασκάλων για τη δημιουργία ενός μουσείου που «δένει» το χθες με το σήμερα αποζημιώνει τους επισκέπτες του, αφού τα εκθέματα είναι μοναδικά και αποτυπώνουν ανάγλυφα τη σχολική ζωή του περασμένου αιώνα.
Στόχος
Η Γιολάντα Τσορώνη και η Αντα Ευαγγέλου, που διδάσκουν στο συγκεκριμένο σχολείο, αποφάσισαν να προχωρήσουν στη δημιουργία του μουσείου μέσα στον σχολικό χώρο για να διδάξουν πρώτα τους δικούς τους μαθητές και μετά όσους το επισκέπτονται την ιστορία του σχολείου, καθώς και τις αξίες της κάθε εποχής.
«Για τη συγκέντρωση του υλικού επισκεφτήκαμε παλαιοπωλεία, παλιές βιβλιοθήκες και παλιά σχολεία, ενώ ζητήσαμε και από τους γονείς των μαθητών να εμπλουτίσουν τα εκθέματα με προσφορές προσωπικών τους αντικειμένων.
Τη μεγαλύτερη δυσκολία τη συναντήσαμε στην αναζήτηση των ξύλινων θρανίων τα οποία χρειαζόμασταν προκειμένου να αναπαραστήσουμε το σχολικό περιβάλλον των μεταπολεμικών ετών. Τελικά τα βρήκαμε στο Παράλιο Αστρος Κυνουρίας, μας παραχωρήθηκαν από το σχολείο της περιοχής και ”ταξίδεψαν” ώς εδώ», λέει στο «Εθνος» η κ. Γιολάντα Τσορώνη – Γεωργιάδη.
Εκτός από τη λειτουργία του μουσείου, που «αναπτύσσεται» σε δύο σχολικές αίθουσες, κάθε Τετάρτη πραγματοποιούνται και εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία.
Οι δύο δασκάλες στο α’ μέρος μέσα από μία αφήγηση, σαν παραμύθι, παρουσιάζουν στα παιδιά πώς ήταν το σχολείο, τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις του δασκάλου, συζητούν για τα εκθέματα, δραματοποιούν τιμωρίες και δείχνουν το φωτογραφικό υλικό που με τόσο κόπο και προσπάθεια συγκεντρώθηκε.
Στο β’ μέρος του προγράμματος περιδιαβαίνουν τον χώρο με τις βιτρίνες και τα σχολικά εκθέματα, ενώ βάσει φωτογραφικού υλικού, που έχει διατεθεί από την Actionaid, παραλληλίζουν τις συνθήκες διδασκαλίας και εκμάθησης στην Ελλάδα προ 30 ετών και τις σημερινές σε Αφρική και Ασία, όπου παρατηρούνται απίστευτες ομοιότητες.